01:48|چهارشنبه, فروردین 29 ,1403
تاریخ انتشار: 22 اسفند 1397 - 11:54
کد خبر: 11629
در اولین کمیته گیاهان دارویی آذربایجان غربی مطرح شد؛

طرح 150 هکتاری کشت گیاهان دارویی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

طرح 150 هکتاری کشت گیاهان دارویی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه فی مابین جهاد کشاورزی، ستاد احیا و جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی امضاء خواهد شد.
طرح 150 هکتاری کشت گیاهان دارویی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز؛ امین رستم زاده سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در ابتدای جلسه کمیته گیاهان دارویی اظهار کرد: سیاستگذاری اجرایی، هماهنگی، پایش و پیگیری ارتباطات بین دستگاهی در سطح استان در راستای گسترش زنجیره ارزش گیاهان دارویی و همچنین تهیه و تدوین برنامه عملیاتی بلندمدت و سالانه در راستای توسعه سطح زیر کشت و فراوری گیاهان دارویی از اهداف تشکیل کمیته گیاهان دارویی در آذربایجان غربی می باشد.

وی گفت: ایده تشکیل این کمیته از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه، جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و جهاد کشاورزی استان ارائه گردیده است.

وی با تشریح توانمندی‌های علمی و عملی گروه های پژوهشی واحد در حوزه گیاهان دارویی خاطرنشان ساخت: گروه متابولیت های ثانویه با توجه به طرح در دست اجرای خود که از ستاد احیای دریاچه ارومیه  اخذ نموده  و در حال اجرای آن می باشد تجارب ارزشمندی در حوزه گیاهان دارویی خصوصا در بحث فرهنگ سازی علمی موضوع دارد که می توان در فازهای بعدی تخصصی تر به آن اتکاء جست.

امین رستم زاده با اشاره به کم آبی برخی گونه های گیاهان دارویی و اقتصادی بودن  کشت آنها نسبت به سایر محصولات کشاورزی گفت:  درآمدزایی بالا از جمله یکی از دلایل متعددی برای تقدم کشت گیاهان دارویی است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی پتانسیل بالایی از لحاظ تنوع گیاهی در کشور دارا می باشد اظهار کرد: با اتخاذ برنامه ریزی مدون در قالب زمانبندی بلند مدت و کوتاه مدت می توان آذربایجان غربی را بعنوان یکی از قطب های گیاهان دارویی درکشور مطرح کرد.

سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: یک هزار و 850 گونه گیاهان دارویی در کشور شناسایی شده که با کشت اصولی و فرآوری علمی و تجاری ارزش آفرینی غیرقابل تصوری برای اقتصاد ملی  کشور دارد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای گروه پژوهشی شیمی تجزیه و کروموتوگرافی گازی واحد خاطرنشان ساخت: در این گروه نیز خدمات مطالعاتی و تخصصی آنالیز و در مرحله اتصال به بازار و برند سازی می توانیم خدمات ارزنده با مبنای علمی و اقتصادی ارزش آفرین در بحث فروش و صادرات گیاهان دارویی ارایه نماییم که گروه مدیریت کسب و کار واحد هم برای این فاز مدل های عملیاتی تری را برای بحث گیاهان دارویی می تواند تدوین نماید.

سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به طرح 150 هکتاری کشت گیاهان دارویی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه فی مابین جهاد کشاورزی استان، ستاد احیا و جهاد دانشگاهی استان  خاطرنشان کرد: با چنین توانمندی های این واحد و شیوه های منسوخ قدیمی قطعا جهاددانشگاهی استان با اتکا به زنجیره کامل پژوهشی خود با همکاری و مشارکت جهاد کشاورزی استان و ستاد احیای دریاچه ارومیه در این خصوص نقش آفرینی موثری خواهند داشت که تفاهم‌

نامه آن در سال جدید با حضور مسئولان کشوری امضا خواهد شد.

رستم زاده در خاتمه با اشاره به برگزاری موفق استارت آپ تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه از سوی این نهاد وتعریف و طراحی استارت آپ گیاهان دارویی در یکی از زیر بخش های متعدد را از دیگر توانمدی های واحد در اینخصوص اعلام کرد.

وی بحث بازار را یکی از موضوعات و رسالتهای این کمیته ذکر و خاطرنشان کرد:برنامه ریزیها باید بگونه ای باشد که با مهندسی معکوس مدیریتی از مرحله بازار به سمت فرآوری، تولید، کشت و سایر مراحل برنامه ریزی نماییم.

جوابده، مجری گیاهان دارویی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این جلسه با ارایه گزارشی از وضعیت کشت گیاهان دارویی در استان اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین سطح زیرکشت گیاهان دارویی مربوط به بادرشبو و بیدمشک می باشد.

وی افزود: انتخاب نوع گیاه مناسب با حوضه آبریز دریاچه ارومیه و کم آب بر بودن آن از ضروریات می باشد که متاسفانه این امر بر اساس وضعیت فعلی دریاچه ارومیه در نظر گرفته نمی‌شود.

همچنین ولی زاده معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان، آذربایجان غربی را یکی از مستعدترین نقاط کشور در زمینه توسعه کشت و صنعت گاهان دارویی عنوان کرد و افزود:با توجه به موقعیت استراتژیک استان امکان صادرات محصولات و فراورده های گیاهان داروی نیز فراهم می آید که این امر نیز مزیت رقابتی برای تولید گیاهان دارویی در استان محسوب می شود.

رضایی عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه در این جلسه عدم خرید تضمینی، کمبود نیروی کار ماهر، کمبود دانش فنی کشاورزان در زمینه کشت گیاهان دارویی را از جمله موانع اصلی توسعه کشت گیاهان دارویی در استان برشمرد و افزود: جهت توسعه کشت گیاهان دارویی باید ارقام مناسب با ارزش اقتصادی بالا که نیاز آبی کمتری دارند توسط متخصصان دانشگاهی به کشاورزان معرفی شود.

وی ادامه داد: باید با برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی کشاورزان را از مزایای این نوع کشت آگاه کرد.

همتی عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه این نهاد انقلابی طی سالهای گذشته فعالیتهای موثری در زمینه تحقیقات کشت گیاهان داروی انجام داده است اظهار کرد: دغدغه اصلی کشاورزان مشکل بازاریابی و عرضه و فروش محصولات می باشد که در صورت تضمین خرید محصولات کشت گیاهان دارویی از سوی صنایع فعال و مرتبط در استان گامهای اساسی در توسعه کشت گیاهان دارویی در استان می توان برداشت.

همچنین بوتراب معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: همانگونه در زمینه کشت چغندر زیرساخت‌های لازم در صنعت استان فراهم شده و خرید تضمینی انجام می گیرد اگر در زمینه گیاهان دارویی نیز چنین روال طی شود و کشاورزان اموزشهای لازم را ببیند و دغدغه ای بابت فروش محصولات نداشته باشند، کشت گیاهان دارویی نیز به تبع آن رشد خواهد داشت.

وی ادامه داد: در راستای توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی باید سه ضلع تولید محصلات کشاورزی، صنایع تبدیلی و بازار باید در کنار هم و هم راستا با یکدیگر حرکت کنند.

در ادامه این مراسم حبیب زاده عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه مطالعه و بررسی افق بلند مدت توسعه کشت و صنعت گیاهان دارویی توسط صاحبنظران بخش صنعت و بازرگانی را لازم و ضروری عنوان کرد و افزود:در انتخاب گونه های گیاهی توصیه شده جهت ترویج علاوه بر صرفه جویی اقتصادی حتما باید کاهش مصرب آبن نیز در نظر گرفته شود.

وی افزود:برای حفظ و تقویت کمیته گیاهان دارویی و اجرای مصوبات آن، استانداری آذربایجان غربی باید نقش اصلی را در اینخصوص در حمایت از جهاد دانشگاهی ایفا نماید.

دانش پایه مسئول بخش فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه بر ضرورت تشکیل کارگروههای زیر مجموعه این ستاد و کمیته در استان تاکید و خاطرنشان کرد:تجارب علمی و عملی جهاد دانشگاهی استان در اینخصوص بسیار گران سنگ و ارزشمند است.

نعمتی فعال و مدیر کارخانحات صنایع غذایی و نماینده بخش خصوصی نیز در این نشست با اشاره به مشکلات موجود در این عرصه خاطرنشان کرد:باید متناسب با زمین و خاک و اقلیم برنامه ریزی بر روی فرآوری گیاهان دارویی سرمایه گذاری گردد.

مهندس امیر صادقی عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی نیز در این جلسه با تشریح نحوه شکل گیری ایده اولیه و همچنین کارگروههای پیش بینی شده جهت ایجاد ساختار این کمیته اظهار کرد:کارگروههای برنامه ریزی و تلفیق، آموزش و توریج، تامین نهاده ها توسعه کشت گیاهان دارویی، فرآوری و صنایع تبدیلی گیاهان دارویی، بازاریابی و توسعه تجارت و صادرات، توسعه تکنولوژی و کارگروه تامین مالی از جمله کار گروههای پیش بینی شده این کمیته می باشند.

در ادامه حضار به بحث و بررسی و خروجی مدار کردن جلسات کمیته پرداختند.

 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید