15:39|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1397 - 13:31
کد خبر: 11615
باریش گزارش می‌دهد:

پذیرایی از میهمانان با عرق بیدمشک ارومیه

درخت بیدمشک تنها درختی است که قبل از فرا رسیدن فصل بهار شکوفه می‌دهد و به دلیل فوایدی مفیدی که عرق بیدمشک داراست از سوغات‌های معروف ارومیه به شمار می‌رود.
بیدمشک ارومیه

سرویس فرهنگی باریش، اگر در روزهای آخر اسفندماه‌ گذرتان به شهر ارومیه افتاده باشد بی‌تردید بوی گل‌های بیدمشک در کنار بازار قدیم ارومیه و نزدیک مسجد اعظم شما را به وجد آورده است. بیدمشک در میان مردم آذربایجان غربی و شهر ارومیه جایگاه ارزشمندی دارد به طوری که چند روز مانده به عید نوروز بازار فروش بیدمشک در ارومیه داغ می‌شود و مردمان این دیار برای پذیرایی از بیماران نورورزی خود اقدام به عرق گیری از این گیاه پرثمر کرده و روز عید با یک لیوان شربت بیدمشک از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

درخت بیدمشک نخستین درختی است که قبل از فرارسیدن فصل بهار شکوفه می‌دهد و با شکوفه دادن شروع بهار و آغاز فصل جدیدی از رویش را نوید می‌دهد. در ایام قدیم این درخت را در کنار باغ میوه‌ها کاشت می‌کردند اما در حال حاضر با توجه به اینکه مردم به خواص و فواید بیشتر این گیاه دارویی پی برده‌اند در مساحت‌های بزرگتر آن را کاشت می‌کنند و در زمان گل دهی بیدمشک را در گونی‌های پلاستیکی چیده و به فروش می‌رسانند.

خواص درمانی بیدمشک
 درخت بیدمشک زمانی که شکوفه می‌دهد زنبورهای عسل دور گل‌ها جمع می‌شوند و از شهد گل بیدمشک استفاده می‌کنند و از این روز عسل تولید شده از درخت بیدمشک نیز دارای فواید زیادی است.
گیاه بیدمشک ملین و تقویت کننده قلب، اعصاب و محرک قوای جنسی است و این گیاه داروئی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می‌دهد همچنین جوشانده برگ یا پوست درخت بیدﻤﺸﻚ سبب دفع انگل‌ها و کرم‌های معده و روده می‌شود.
مردم منطقه آذربایجان معتقد هستند که استفاده از عرق بیدمشک برای کم خونی، تسکین اعصاب و تقویب قلب و ناراحتی‌های قلبی بسیار مفید است و مراسمات مختلف نیز از شربت بیدمشک برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌کنند. در کنار سوغات‌های دیگر شهرستان ارومیه، عرق بیدمشک نیز طرفداران مخصوص خود را دارد و از یکی دیگر از سوغات‌های معروف ارومیه به شمار می‌رود.

عرق‌گیری بیدمشک از رسوم کهن در آذربایجان غربی
بانوان منطقه آذربایجان در ایام شکوفه دادن گیاه بیدمشک با همکاری همدیگر این گیاه را چیده و آماده عرق گیری می‌کنند. گل‌های بیدمشک را در دیگ‌های بزرگ ریخته  و روی اجاق گاز قرار می‌دهند و بعد از اضافه کردن آب کافی به آن وسیله مخصوص عرق گیری را که به زبان ترکی «نی گازان» نام دارد را روی دیگ قرار می‌دهند و بعد از جوشیدن آب داخل دیگ، عرق از «نی گازان» به داخل ظرف مورد استفاده می‌ریزد و روند عرق گیری بیدمشک بر همین اساس ادامه پیدا می‌کند.


 

برگزاری دومین جشنواره بیدمشک در ارومیه

«محمد خلیل‌پور»، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه، اظهار کرد: دومین جشنواره بیدمشک با هدف معرفی جاذبه‌های فرهنگی و سوغاتی‌های ارومیه در دهه آخر اسفند به میزبانی این شهر برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه جاذبه‌هایی مانند سوغاتی‌های ارومیه می‌تواند به عنوان یک جاذبه برای شهر ارومیه برندسازی شده و در کشور معرفی شود، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته جشنواره بیدمشک در فروردین ماه برگزار می‌شد، اما به دلیل اینکه شهروندان ارومیه در این ایام به مسافرت می‌روند، استقبال از این جشنواره در خور و شایسته نبود.
این عضو شورای اسلامی شهر ارومیه ادامه داد: مقرر شده است امسال جشنواره بیدمشک در روزهای 25 تا 28 اسفند ماه برگزار می شود و فعلا مکانی جنب بازار تاریخی و مسجد اعظم ارومیه برای این جشنواره در نظر گرفته شده است.
خلیل پور یادآور شد: معرفی داشته‌های فرهنگی آذربایجان غربی به خصوص شهر ارومیه فرصت خوبی برای ثبت ملی ذخایر فرهنگی است و برگزاری جشنواره‌ها می تواند در احیای و بازشناسی آنها موثر واقع شود.

بیدمشک ارومیه ثبت ملی می‌شود

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری ارومیه درباره جشنواره بیدمشک می‌گوید: این جشنواره برای دومین بار برگزار می‌شود و برنامه‌های متنوعی را برای آن پیش‌بینی کرده‌ایم.
«علی‌اصغر احمدزاده» با بیان این‌که جشنواره بیدمشک 25 تا 27 اسفند برگزار خواهد شد، می‌افزاید: هدف از برگزاری دومین جشنواره بیدمشک در میدان امام خمینی(ره)، محوطه ضلع غربی مسجد جامع و بازار تاریخی ارومیه شناساندن آثار تاریخی شهرمان به بازدیدکنندگان و همچنین مخاطبان رسانه‌ای است. اجرای برنامه‌های فرهنگی در هسته مرکزی و بافت فرسوده شهر هم از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره در میدان امام است.
احمدزاده بیان می‌کند: بانی این جشنواره سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی و دبیر برگزاری آن نیز مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل است که با همکاری و مشارکت سایر معاونت‌ها و سازمان‌های شهرداری این جشنواره اجرا خواهد شد.
احمدزاده تاکید می‌کند: شهرداری ارومیه می‌کوشد تا بیدمشک را که هم‌اکنون در خطر ثبت به نام شهرهای دیگر است، حفظ کند و با عنوان برند ارومیه در کشور و منطقه بشناساند. به همین دلیل با همکاری و تعامل با سایر سازمان‌ها و ادارات کل متولی استانی امیدواریم این مهم به نتیجه برسد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید