10:30|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1397 - 11:09
کد خبر: 11611
باریش گزارش می‌دهد:

شیرینی‌ که با طعم تلخ بیکاری برباد رفت

نوسان شدید قیمت و عدم ثبات اقتصادی در سال‌جاری به روند بیکاری در آذربایجان غربی افزوده است تا شرینی عید امسال با طعم تلخ بیکاری سرپرستان خانواده‌ها برباد رفته باشد.
شیرینی‌ که با طعم تلخ بیکاری برباد رفت

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، کار و داشتن شغل برای کسب درآمدی که بتوان با آن هزینه‌های جاری زندگی را پرداخت کرد مهم‌ترین نیازی است که در جامعه بشری احساس می‌شود چرا که در جامعه امروز داشتن شغل و درآمد معلول بیشتر کاستی و نواقصات زندگی است.
در سال جاری با تورم فزاینده‌ای که باعث روند رو رشد قیمت‌ها در طی چند ماه شد و بیشتر مردم از جمله اقشار متوسط و آسیب پذیر جامعه برای جبران افزایش هزینه‌های زندگی با مشکلات بسیاری دست به گریبان شدند.
در این بین خیلی از کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به دلایلی از جمله نبود مواد اولیه به سبب تحریم، افزایش قیمت نهایی کالا و عدم ثبات اقتصادی در بازار کالاهای مختلف تولید را به صرفه ندانسته و برای جبران هزینه های خود مجبور به تعدیل نیرو و یا کاهش دستمزد کاگران شدند البته آن‌هم اگر معوقه نشود و بتوانند به روز پرداخت کنند.
آذربایجان غربی از جمله استان‌هایی است که در چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان غبار محرومیت بر تار و پود آن نسشته است و براساس اعلام آمار وضعیت بازار کار در نیمه اول سال 97، در بین استان‌های کشور رتبه ششم بیکاری را با نرخ 14/8 درصد به خود اختصاص داده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل  ملاحظه‌ای داشته است.
امسال تصمیم گرفتم عید دیدنی نروم
امیر، جوان 31 ساله‌ای که صاحب یک فرزند دختر است از جمله افرادی است که امسال به دلیل شرایط بد اقتصادی کار خود را از دست داده است و برای دریافت مستمری بیکاری به اداره کار مراجه کرده و می‌گوید: پس از 10 سال سابقه کار به دلیل تعطیلی کارگاه تولیدی بیکار شده است و نمی‌داند دم عیدی با هزینه‌های سرسام آور چه باید بکند.
وی ادامه می‌دهد: با مقرری که بیمه بیکاری آنهم دوماه یک‌بار پرداخت می‌شود مگر می‌شود اجاره خانه داد و یا اینکه مایحتاج زندگی را برای زن و فرزند مهیا کرد.
علی با ابراز گلایه و ناراحتی از شرایط موجود، معتقد است که با درآمدهای امروز آنهم اگر به موقع پرداخت شود فقط باید بخوری تا نمیری و زنده بمانی و نمی‌توان برای آینده که هیچ حتی برای یک هفته دیگر هم برنامه‌ریزی کرد.
این مرد جوان همچنان اضافه می‌کند با اینکه چند روز بیشتر تا عید نمانده است ولی هنوز نتوانسته برای دختر سه ساله اش پوشاک نو تهیه کند و امسال هم تصمیم دارد برای دید و بازدید اقوام نرود چون بچه های فامیل لباس‌های نو می‌پوشند و برایش قابل تحمل نیست که نتوانسته برای دختر کوچکش لباس جدید تهیه کند.
گرانی و بیکاری مردان را شرمنده خانواده کرد
سهیلا زن 38 ساله‌ای است که در یکی از مراکز خدماتی خصوصی کار می کند و درباره معضل بیکاری می‌گوید: همسرش یک‌سال پیش به دلیل تعدیل نیرو از کار بیکار شده است و با اینکه در طول این یک سال به بیشتر مراکز کاریابی سر زده ولی نتوانسته کار مناسبی پیدا کند.
وی اضافه می‌کند همسرش 45 ساله است و کمتر کارفرمایان پیدا می‌شود برای فردی با این سن و سال  کار بدهد و مجبور است برای گذران زندگی خودش کار کند و تا کمک خرج همسرش باشد.
این زن که ظاهرش برخلاف سنش به بیشتر از چهل سالگی می‌خورد، از مشکلاتش در آستانه شب عید اشاره می‌کند و می‌گوید: گرانی و بیکاری امسال والدین را شرمنده خانواده کرده و کمر خیلی از مردم زیربار گرانی‌ها خم شده است.
براساس این گزارش به گفته مسئولان متولی تا پایان آبان ماه امسال بیش از 6 هزار نفر به واسطه از دست دادن شغل خود مستمری بیمه بیکاری دریافت کرده اند که به وضوح روشن است با روند تعطیلی چند کارخانه و کارگاه تولیدی در ماه‌های‌های پایانی سال بدون شک این رقم تا پایان سال افزایش هم داشته است.
دولت از جوانان برای کارآفرینی حمایت کند
محمد، کارگر یکی از شرکت‌های تولیدی شهرک صنعتی است و می‌گوید: همزمان با کارکردن ادامه تحصیل داده است و مدرک کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت صنعتی گرفته ولی علیرغم تلاش‌های بسیار نتوانسته در ادارات دولتی کار پیدا کند و چند سالی است به عنوان کارگر در این شرکت با حقوق کارگری کار می‌کند و حقوقشان هر دو سه ماه یک بار پرداخت می‌شود.
محمد می‌گوید: به دلیل عدم ثبات اقتصادی و شغلی فعلا قصدی برای ازدواج ندارد چون نمی‌تواند با حقوق‌های چند ماه یک‌بار برای آینده برنامه‌ریزی کند.
این جوان معتقد است در شرایط کنونی که به دلیل نوسان اقتصادی و افزایش بی‌رویه قیمت کالاها همه خانواده با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند، باید دولت و مسئولان از جوانان حمایت کند تا بتوانند خودشان کسب و کار راه‌اندازی کنند و برای چند نفر دیگر اشتغال‌زایی کنند.
باتوجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور باید منتظر بود و دید که مسئولان و متولیان ایجاد شغل در استان با چه تدابیری می‌توانند روند رو به رشد بیکاری را در استان متوقف کرده و زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کسب و کارهای جدید را فراهم کنند و یا اینکه این روند همچنان ادامه دار خواهد بود و باید منتظر مهاجرت نیروی فعال از استان برای پیدا کردن شغل به سایر استان‌ها و یا کشورهای همسایه باشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید