16:50|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1397 - 10:38
کد خبر: 11610

میوه از سبد خرید مردم حذف شد

شرایط بد اقتصادی حاکم در کشور باعث شده مردم در تهیه مایحتاج روزانه با مشکل مواجه شوند، در روزهای نزدیک به عید افزایش قیمت به بازار میوه نیز رسیده است.
مردم توان خرید میوه ندارند

به گزارش سرویس اقتصادی باریش، این روزها گرانی و وضعیت بد اقتصادی حاکم در کشور، معیشت مردم را با مشکل مواجه کرده است. به طوری که برخی از اقشار جامعه در تأمین مایحتاج روزانه خود با مشکل مواجه هستند و نمی‌توانند به راحتی مواد غذایی مصرفی و روزانه خود را تأمین کنند. گرانی میوه نیز از این قاعده مستثی نیست و هر روز شاهد افزایش قیمت میوه در بازار هستیم.
مردم توان خرید میوه ندارند
علی مرد جوانی است که به قصد خرید میوه به بازار مراجعه کرده و در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز، می‌گوید: برای خرید میوه جهت برگزاری مهمانی خانوادگی به بازار مراجعه کردم ولی قیمت درج شده روی میوه‌ها مایوس و پشیمانم کرده است.
وی گفت: من یک بازاری هستم و با توجه به اینکه قدرت خرید مردم کم شده است بازار فروشندگی ما نیز تعریفی ندارد و با مشکلات مالی زیادی در زندگی رو به رو شده‌ایم.
علی ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به شب عید امیدوارم قیمت میوه کاهش یابد تا مردم بتوانند حداقل میوه شب عید را بدون دغدغه تأمین کنند.

ترجیح می‌دهم سبزی گران نخرم 
خانم مسنی با سبد حصیری که به دست داشت برای خرید میوه و سبزی به بازار آمده بود و در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز، گفت: من یک فرد مسن هستم وقتی به پزشک مراجعه می‌کنم پزشک پیشنهاد می‌دهد که از میوه و سبزیجات برای حفظ سلامتی خود استفاده کنم ولی وقتی برای تهیه میوه و سبزی به بازار می‌آیم با گرانی قیمت مواجه می‌شوم و خرید برایم مقدور نیست برای همین ترجیح میدهم خرید نکنم.

نبود کنترل بر صادرات بی‌رویه؛ عامل گرانی میوه و سبزی
قاسم عزتی، رئیس اتحادیه بار فروشان میوه و تره بار شهرداری ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اقتصادی باریش با بیان اینکه محدودیت صادراتی در رابطه با سبزی و صیفی جات مانند سیب زمینی و پیاز وجود ندارد، اظهار کرد: عامل اصلی افزایش قیمت این اقلام در ماه‌های اخیر در بازار نبود کنترل بر روند صادرات است چون بیشتر تولید استان در قالب صادرات به کشورهای گرجستان، ترکیه و عراق عرضه می‌شود.
وی ادامه داد: علیرغم اینکه شدت بارندگی‌های امسال باعث از بین رفتن قسمتی از زمین‌های کشت سبزی و صیفی‌جات شد، اما با این حال تولیدات استان به اندازه‌ای است که علاوه بر نیاز داخلی بتواند بخش زیادی از نیازهای سایر استانهای کشور را تامین کند.
عزتی دغدغه اصلی در شرایط کنونی را تامین ارزان مایحتاج عمومی مردم استان عنوان کرد و افزود: تامین اقلام میوه و تره‌بار مورد نیاز مردم و توزیع مناسب آن در سطح شهر از وظایف ذاتی اتحادیه است و کنترل فروش آن به قیمت قانونی برابر با فاکتور فروش بر عهده بازرسی اصناف است.
با ممنوع شدن صادرات میوه تا 15 فروردین سال آینده شاهد کاهش قیمت میوه خواهیم بود    
وی گفت: هم اینک هیچ کمبودی از نظر تأمین میوه شب عید در میدان میوه و تره بار ارومیه وجود ندارد و از 20 اسفند نیز میوه‌های خریداری شده به تدریج روانه بازار خواهد شد.
عزتی اضافه کرد: سیب ارومیه قبل از محدودیت صادرات 8500 تومان بود اما در حال حاضر با توجه به ممنوعیت صادرات 5500 تا 6000 تومان به فروش می‌رسد.
رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار شهرداری ارومیه با اشاره به اینکه میدان میوه و تره بار به صورت شبانه روزی در حال نظارت بر قیمت‌ها و فعالیت است، افزود: صادرات میوه تا 15 فروردین ممنوع است و تا فرا رسیدن سال جدید قیمت میوه کاهش می‌یابد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید