18:00|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 15 اسفند 1397 - 11:33
کد خبر: 11572
مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان غربی در گفت‌وگو با باریش:

لزوم افزایش فعالیت‌ و مشارکت فرهنگی در مساجد

مساجد از جمله موقوفات غیرمتصرفی و وقف عام به شمار می‌روند، به همین دلیل مساجد محلی برای عبادت و فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی تمام اقشار جامعه محسوب می‌شوند و نمی‌توان مساجد را تنها متعلق به قشر خاصی در نظر گرفت.
لزوم افزایش فعالیت‌ و مشارکت فرهنگی در مساجد

«حجت الاسلام ناصر جوانبخت» در گفت‌‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی باریش، اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در کل کشور سه وظیفه اصلی دارد که وظیفه اول آن در حوزه وقف و موقوفات است و مساجد نیز جزو موقوفات است. وظیفه اداره اوقاف حفظ و صیانت از موقوفات موجود است و اجازه هیچ‌گونه تعرض به موقوفات را نمی‌دهد.
وی افزود: دومین وظیفه اداره اوقاف و امور خیریه مربوط به امامزادگان و بقاع متبرکه است که متولی اداره کرد امامزادگان، اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی همچنین تمامی فعالیت‌های ساخت‌وساز، عمران، موقوفات و بقاع متبرکه زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی افزود: سومین وظیفه شاخص اداره اوقاف برگزاری رسمی مسابقات قرآنی است که هرساله در مرحله شهرستانی، استان، کشوری و بین‌المللی برگزار می‌شود.

تمامی مساجد از موقوفات متصرفی به حساب می‌آیند

جوانبخت گفت: تمامی مساجد موقوفه هستند و موقوفات نیز به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ بخشی موقوفات متصرفی هستند یعنی به‌صورت مستقیم تحت تولیت اداره اوقاف قرار دارند و بخشی دیگر موقوفات غیرمتصرفی نامیده می‌شود. در موقوفه غیر متصرفی، شخصی که وقف کرده خود یا فرد دیگری را به‌عنوان متولی موقوفه معرفی می‌کند که بعدازآن عهده‌دار دخل‌وخرج  و درآمد آن باشد.
وی خاطرنشان کرد: مساجد ازجمله موقوفات متصرفی هستند و ازاین‌رو تولیت بردارنیست. واقف زمین مسجد، در صورت وقف هیچ‌گونه اختیاری در قبال برنامه‌ها و مدیریت مسجد ندارد.
حجت‌الاسلام جوانبخت افزود: مساجد وقف عام هستند و برای عموم مردم است و نمی‌شود گفت مساجد برای عبادت و فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی قشر خاصی از مردم است.
وی اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی که در قانون وجود دارد حیطه اختیارات اوقاف در دوسمت خلاصه‌شده است به دلیل اینکه زمین مسجد وقف و موقوفه حساب می‌شود در صورت دخل و تصرف به ملکیت مسجد، معاونت حقوقی اداره اوقاف اجازه ورود به این بحث را دارد و با اعاده دادرسی و تشکیل پرونده فرد خلاف‌کار به‌عنوان محکوم ‌به اداره قضایی معرفی می‌شود.

در زمینه مساجد چند دستگاه در حال فعالیت هستند

وی در ادامه به نحوه انتخاب هیئت امنای مسجد نیز اشاره و ادامه داد: روحانی مساجد را سازمان تبلیغات اسلامی معرفی می‌کند، هیئت امنای مسجد با معرفی روحانی مساجدوحکم اداره اوقاف منصوب می‌شود و سپاه نیز مسئولیت پایگاه‌های بسیج در مساجد را برعهده دارد همچنین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند، اداره امور مساجد نیز برنامه‌های داخلی مسجد را برگزار می‌کند. 
وی گفت: برخی از درآمدهای مساجد صرف ساخت‌وساز داخلی مسجد می‌شود، نرخ ثابت جهت برگزاری مراسم در مساجد به دلیل موقعیت و خدمات مسجد باهم متفاوت است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی افزود: مسجد یک نهاد مردمی است و هیئت امنا نیز در مساجد امین مردم هستند اگر گزارشی از تخلف در مساجد به اداره اوقاف ارسال شود سازمان از طریق روسای ادارات یا با بازرسی اداره کل  به موضوع شکایت ورود  و رسیدگی خواهد کرد .
وی اضافه کرد: در مساجد بین‌راهی خادمین در قبال نظافت و ارائه خدمات مبلغی را در قبال استفاده مردم از سرویس بهداشتی دریافت می‌کنند که در صورت معقول بودن مبلغ دریافتی مشکل قانونی ندارد و این مبلغ دریافتی صرف ارائه خدمات عمومی در مساجد می‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید