08:41|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1397 - 13:12
کد خبر: 11539

پای لنگ میراث فرهنگی آذربایجان غربی در طرح ارومیه 2020

عدم همکاری سازمان‌ها به ویژه میراث فرهنگی استان در اجرایی‌کردن طرح ارومیه 2020 و نداشتن برنامه این سازمان برای طرح مذکور سبب می‌شود که این فرصت به دست آمده باغفلت مسئولین از دست رود.
پای لنگ میراث فرهنگی آذربایجان غربی در طرح ارومیه 2020

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز؛ از آغاز کاردوره پنجم شورای اسلامی شهر ارومیه بود که طرح ارومیه 2020 توسط مسئولین شورا و شهرداری ارومیه مطرح شد. هرچند این طرح در ابتدای امر برای مردم و حتی برخی از مسئولین بیگانه بود ولی با روی کارآمدن و برگزاری تبریز 2018 که به موجب این طرح شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده بود تا حدودی محتوای طرح برای ارومیه نیزروشن شد ولی در حقیقت طرح ارومیه 2020 با تبریز 2018 فاصله زیادی داشت.
ارومیه در سال ۲۰۲۰ به عنوان قطب گردشگری ایران معرفی می‌شود
«محمد حضرت‌پور» با اشاره به اینکه ارومیه 2020 طرحی است که در آن شهر ارومیه به عنوان شهری گردشگری و بین المللی معرفی می‌شود، اظهار داشت: کوشیده شده با اجرایی کردن این طرح، صنعت توریسم در کلانشهر ارومیه تقویت و با هدفگذاری‌های لازم و ضروری به افق ترسیم شده رسانده شود.
شهردار کلانشهر ارومیه با بیان اینکه ارومیه شهری است گردشگری و با جاذبه‌های فراوان چون اماکن تاریخی، طبیعی و تفریحی که بستر بسیار مناسبی برای گسترش صنعت گردشگری و توریسم دارد، اظهار کرد: ارومیه و آذربایجان غربی توانایی این را دارند، تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود و با حضور سرمایه‌گذاری فعالان بخش گردشگری و همچنین تبلیغ و اطلاع رسانی توانمندی‌های شهر و استان را به قطب گردشگری کشور تبدیل کند ، چرا که همسایگی با سه کشور و مجاورت با پنج کشور این امکان را برای جذب گردشگران خارجی فراهم می آورد.
همه مسولین و سازمان‌ها در جهت تحقق ارومیه 2020 همکاری کنند
«حسین بخشایشی»، عضو شورای شهر ارومیه درخصوص نیاز به همکاری تمام سازمان‌ها جهت به ثمر رساندن ارومیه 2020 اظهار کرد: برای اجرایی و به ثمر رسیدن نیازمند تدوین، برنامه ریزی و همکاری است که در این راستا باید تمامی دست اندر کاران و علاقمندان به شهر ارومیه نهایت همکاری را داشته باشند از سویی دولت، استانداری، نمایندگان مجلس، هنرمندان و فرهیختگان می‌توانند کمک‌های موثری داشته باشند.
عدم تعامل میراث فرهنگی استان در طرح ارومیه 2020
«سیامک مختاری» دبیر اجرایی کمیته طرح ارومیه 2020 با اشاره به اینکه در حال حاضر تعامل نظامند با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت نگرفته تشریح کرد: ایجاد برنامه‌های فرهنگی و ارتقاء سطح کیفی آنان، به جذب توریست در شهر کمک بسزایی می‌کند و امیدواریم در آینده نزدیک با همکاری نهادهای مربوطه بتوانیم از پتانسیل‌های موجود در سطح شهر استفاده کنیم و نگاه ویژه‌ای به بسترهای فرهنگی شهر داشته باشیم.

اجرایی کردن این طرح نیازمند حمایت و همکاری تمام سازمان‌ها است و «یک دست صدا ندارد.» هرچند مطرح کردن ارومیه، به عنوان شهر گردشگری و بین‌المللی به عنوان پاریس کوچک تا حدود زیادی می‌توانست به احیای صنعت گردشگری در شهر ارومیه نیز بینجامد ولی عدم همکاری سازمان‌ها به ویژه میراث فرهنگی استان که نقش به سزایی می‌توانست در اجرای این طرح داشته باشد، مانع از اجرایی شدن به نحواحسن این طرح تا به اینجای کار شده است و نشانگر این موضوع است که میراث فرهنگی استان برای بزرگترین رویداد گردشگری کلانشهر ارومیه هیچ برنامه‌ای در دستور کار خود ندارد.
این طرح با تمام نواقص و کم و کاستی‌هایش یک فرصت ویژه است که در اختیار مسئولین شهری و استانی قرار گرفته است تا شهر ارومیه و جاذبه‌های این کلانشهر را حداقل به هم‌میهنان خودمان معرفی کنند. زیرا شهر ارومیه با وجود داشتن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوان تا این جای کار آنطور که شایسته است در خود کشور ایران نیز شناخته نشده است. گواه این مدعا حذف تورهای گردشگری به شهر ارومیه به دلیل عدم شناخت و استقبال از سفر به کلانشهر ارومیه است. یادمان نرود برای فتح افق‌ها دور باید با برنامه عمل کرد. استان همسایه‌مان یعنی آذربایجان شرقی الگوی خوبی برای کار است. حال که صنایعی همانند کشاورزی و صنعت در آذربایجان غربی با مشکلات عدیده ای روبه رو است و مردمان استان نیز از نظر سزانه درآمد جز استان های قعر جدولی به شمار می‌روند، بهترین زمان برای احیای صنعت گردشگری و معرفی جاذبه‌های گردشگری و تفریحی استان است.
گزارش از: نرگس آقازاده

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید