09:49|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1397 - 12:31
کد خبر: 11537
رئیس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه در گفت‌وگو با باریش عنوان کرد:

افزایش بی‌رویه صادرات؛ عامل گرانی سبزی در بازار

عامل اصلی افزایش قیمت سبزی و صیفی‌جات در ماه‌های اخیر در ارومیه نبود محدودیت در صادرات عنوان شد.
افزایش بی‌رویه صادرات؛ عامل گرانی سبزی در بازار

قاسم عزتی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اقتصادی باریش با بیان اینکه محدودیت صادراتی در رابطه با سبزی و صیفی جات مانند سیب زمینی و پیاز وجود ندارد، اظهار کرد: عامل اصلی افزایش قیمت این اقلام در ماه‌های اخیر در بازار نبود کنترل بر روند صادرات است چون بیشتر تولید استان در قالب صادرات به کشورهای گرجستان، ترکیه و عراق عرضه می‌شود.
وی ادامه داد: علیرغم اینکه شدت بارندگی‌های امسال باعث از بین رفتن قسمتی از زمین‌های کشت سبزی و صیفی‌جات شد، اما با این حال تولیدات استان به اندازه‌ای است که علاوه بر نیاز داخلی بتواند بخش زیادی از نیازهای سایر استانهای کشور را تامین کند.
عزتی تصریح کرد: متاسفانه آزاد شدن صادرات سبزی و صیفی‌جات در ماه‌های اخیر در کنار تامین نیاز سایر استان‌های کشور سبب شد تا در مقطعی از نیمه دوم امسال شاهد افزایش غیرمنطقی قیمت در بازار میوه و تره بار شویم.
این مسئول دغدغه اصلی در شرایط کنونی را تامین ارزان مایحتاج عمومی مردم استان عنوان کرد و افزود: تامین اقلام میوه و تره‌بار مورد نیاز مردم و توزیع مناسب آن در سطح شهر از وظایف ذاتی اتحادیه است و کنترل فروش آن به قیمت قانونی برابر با فاکتور فروش بر عهده بازرسی اصناف است.
2500 تومان؛ حداقل قیمت سبزی در میدان تره‌بار ارومیه 
عزتی خاطرنشان کرد: برابر با فاکتور خرید، انواع مرکبات 30 درصد، سبزیجات 35 درصد، هندوانه و خربزه 20 درصد و خرما و موز 10درصد مجاز به افزایش قیمت در خرده فروشی هستند و افزایش خارج ازاین مبالغ طبق قانون تخلف محسوب می‌شود که نهادهای نظارتی باید به آن رسیدگی کنند.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه با بیان اینکه در حال حاضر حداقل قیمت سبزی در بازار امروز 2500 و حداکثر آن 4000 تومان است، ادامه داد: در هفته گذشته که صادرات گوجه فرنگی ممنوع شد شاهد روند کاهش قیمت آن در بازار بودیم که تلاش داریم با تامین به موقع مایحتاج مردم سیر نزولی قیمت در بازار میوه و تره‌بار تداوم داشته باشد.      

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید