03:44|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 06 اسفند 1397 - 14:00
کد خبر: 11501

عیار مهری که با سکه سنجیده می‌شود

«کی داده و کی گرفته» رایج‌ترین اصطلاحی است که در هنگام خواستگاری میان خانواده‌ها رد و بدل می‌شود تا کار به جایی برسد که تعداد سکه‌های ثبت شده در سند، تنها عیار تشخیص میزان علاقه و دلدادگی مرد نسبت به زنی شود که یکدیگر را برای یک عمر زندگی انتخاب کرده‌اند.
عیار مهری که با سکه سنجیده می‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، جامعه ما امروزی به سمتی در حرکت است که ملاک و عیار ارزشمندی و گرانبهابودن را تنها با ارزش‌های مادی آن می‌سنجند و اگر بهای کمتری داشته باشد چنین تصور می‌شود که ارزش و عیاری ندارد.
این معیار و ملاک امروزه در لایه‌های درونی خانواده‌ها نیز ریشه انداخته است به طوری که میزان مهر و محبت مردان نسبت به زنان را هم سکه‌هایی مشخص می‌کند در سند ازدواج نوشته می‌شود فارغ از اینکه توان پرداخت آن از سوی زوج وجود داشته باشد یا نه!
آن طور که وضع مهریه‌های نامتعارف و خارج از توان مالی همسر نمی‌تواند مشخصه اصلی برای تضمین خوشبختی و پایداری زندگی مشترک باشد لزوما کم‌بودن مهریه نیز نمی‌تواند میزان محبت و دلبستگی زوجین را به یکدیگر مشخص کند.
باورهای غلط به کارکرد بازدارنده مهریه‌های نامتعارف دامن می‌زند
سعید اسدنیا، کارشناس اجتماعی در گفت‌و‌گو با باریش معتقد است که کارکرد مثبت مهریه در جامعه پایبندی افراد به تعهدات خانوادگی خود است، چراکه مهریه با سنتی برخاسته از باورهای مذهبی و اعتقادات گذشتگان است.
وی ادامه داد: از دلایلی که باعث می‌شود افراد زندگی مشترک خود را بر پایه مهریه‌های نامتعارف بنا کنند، اسطوره پروری‌های ذهنی و باورهای غلط است که مهریه سنگین را عاملی برای تضمین و دوام زندگی مشترک می‌دانند.
این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه برخی اسطوره‌های غلط در ظاهر بسیار زیبا و در باطن مخرب و ویرانگر هستند، افزود: بر اساس همین باورهای غلط است که افراد تصور دارند مهریه نامتعارف می‌تواند ملاک خوبی برای سنجش میزان مهر و محبت مرد نسبت به زن باشد.
اسدنیا، با اشاره به باور غلط «مهریه را کی داده و کی گرفته» در جامعه، خاطرنشان کرد: تمرکز بر روی وضع مهریه نامتعارف درواقع سبب می‌شود سایر ملاک‌ها در انتخاب همسر کمرنگ شده و یا اصلاً نادیده گرفته شود و زوجین درک واقعی از تصمیم خود در انتخاب هم نداشته باشند.
وی معتقد است که تمرکز بیش‌ازحد داشتن بر روی وضع مهریه باعث می‌شود که حاشیه‌های ازدواج و تشکیل خانواده پررنگ‌تر متن اصلی شده و همین امر باعث ایجاد تضاد بین هدف و وسیله می‌شود.
این کارشناس اجتماعی تصریح کرد: برتری یافتن وسیله نسبت به هدف در موضوع ازدواج سبب می‌شود کوچک‌ترین تنش و اختلاف‌سلیقه در اوایل زندگی که طرفین هنوز شناخت کافی از زوایای مختلف شخصیتی و فکری هم ندارند، به تعارض‌های جدی ختم شود.
فعالیت بیش از 120 دفتر ثبت ازدواج و طلاق در استان 
امیر جوان کیا، مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 120 دفتر ثبت ازدواج و طلاق در استان فعالیت دارند و محدودیتی برای ثبت میزان مهریه بالا و تعداد سکه در دفاتر وجود ندارد.
جوان کیا تصریح کرد: در حال حاضر دستورالعمل مشخصی برای ایجاد محدودیت برای دفاتر ثبت ازدواج در ثبت مهریه‌ها چه از نظر مبلغ و یا مقدار سکه مهر شده وجود ندارد و دفاتر میزان مهریه ای را ثبت می کنند که زوجین در شرایط ضمن عقد بر ان توافق کرده اند.
محکومیت 68 زندانی بدهکار مالی مهریه در زندانهای آذربایجان غربی
حمزه بروجنی، مدیرکل زندان‌های آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با باریش با بیان اینکه از تعداد بیش از 400 زندان جرایم مالی غیر عمد، 68 نفر زندانی بدهکار مهریه هستند، خاطرنشان کرد: براساس آمار تا پایان دی‌ماه جاری 17 نفر به خاطر عدم پرداخت نفقه در زندان‌های استان محکوم شدند.
بروجنی تصریح کرد: 319 نفر از این تعداد زندانیان نیز محکومین جرایم غیرعمد مالی و غیرکلاهبرداری هستند که ورود خیرین و کمک آنها می‌تواند نقش مهمی در آزادسازی و بازگشت این افراد به آغوش خانواده و اجتماع داشته باشد.
بالارفتن توقعات از پیامدهای وضع مهریه های نامتعارف است
حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌و‌گو خبرنگار باریش، اظهار کرد: آثار منفی و تبعات میزان مهریه‌های سنگین فرد، خانواده و جامعه را به یک میزان دچار آسیب می‌کند و ملاک درستی برای تضمین خوشبختی خانواده‌ها و دوام زندگی مشترک نیست.
وی با بیان اینکه مهریه سنگین از جمله مواردی است که فرهنگ اسلامی مذموم شمرده شده است، خاطرنشان کرد: چشم و هم‌چشمی و فخر فروشی خانواده‌ها به یکدیگر از عللی است که وضع مهریه‌های نامتعارف را در جامعه رواج می‌دهد چراکه به تصور خانواده‌ها ملاک ارزشمندی فرزندانشان در برابر دیگران میزان مهریه‌ای است که زوج در هنگام عقد آن را قبول می‌کند.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از آنجایی که زوج مهریه را دینی بر عهده خود می‌داند، میزان نامتعارف و خارج از استطاعت مالی آن شیرینی زندگی خانوادگی را به کام زوجین تلخ می‌کند چون هدف از ازدواج معامله و یا داد و ستد نیست که بخواهیم با دریافت مهریه سنگین آن را به پایان برسانیم.
شبستری، هدف از ازدواج را تشکیل خانواده در سایه برقراری پیمان و تعهدی دانست که بین طرفین ایجاد می‌شود تا بتوانند یکدیگر را تکمیل کرده و موجبات رشد در مسیر تعالی فردی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم سازند.
این مسئول معتقد است که وجود مهریه معقول از ضروریات بوده چرا که عقد بدون مهریه باطل است و ضمانت و تعهد اجرایی ندارد اما اینکه میزان مهریه نامتعارف و خارج از توان مالی و اقتصادی زوج باشد در برخی موارد ممکن است به شکست زندگی خانوادگی بینجامد و  گاهی سبب شود زوجه برای دریافت مهریه متوسل به اجرای آن شود و چون خارج از توام مالی طرف است متعاقبا روند قانونی را طی کند که در نهایت افزایش آمار زندانیان مهریه پیامد چنین رفتارهایی است.
وی تصریح کرد: چه بسا وجود مهریه‌های سنگین موجب تنفر و مخاصمه زوجین از یکدیگر و بالارفتن توقعات افراد می‌شود چراکه اگر مردی مهریه‌های سنگین را قبول کند در مقابل انتظار دارد حتما زوج جهیزیه تجملی به خانه فرد بیاورد و همین امر شیرینی سنت حسنه ازدواج را در جامعه کاهش می‌دهد در حالی اصل و ماهیت فلسفه وجودی ازدواج رسیدن به آرامش در کنارهم است.
مهریه‌های نامتعارف و عجیب و غریب که در سال‌های اخیر خبرهای زیادی از باب شدن آن در محافل عمومی و رسانه‌های اجتماعی شنیده اید، نتیجه‌ای جزء از دست رفتن آرامش زن و مرد در کانون خانواده، بدبینی جوانان به ماهیت ازدواج، بالارفتن آمار زندانیان بدهکار مهریه، بالارفتن توقعات زوجین از یکدیگر و روانه شدن سل عظیم پرونده‌های قضایی به دادگاه های خانواده نداشته است.
در شرایط سخت اقتصادی جامعه امروز که برگزاری جشن هر چند مختصر بار مالی سنگینی بر دوش خانواده‌ها می‌گذارد در این میان چشم و هم‌چشمی خانواده برای سبقت گرفتن در تجملات مسابقه‌ای ناتمام شده، وضع مهریه‌های آن‌چنانی دیگر جای نفس کشیدن برای زوجین نمی‌گذارد و امیدشان برای داشتن آرامش در قالب خانواده را با همه مشکلاتی که امروز به سبب بلاتکلیفی‌های اقتصادی ایجاد شده است، را برایشان کمرنگ می‌کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید