16:16|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 05 اسفند 1397 - 13:50
کد خبر: 11489
یک روانشناس اجتماعی در گفت‌و‌گو با باریش:

مهریه فقط ابزار مقیدکردن افراد به خانواده است

مهریه ملاک و معیار مناسبی برای سنجش ارزشمندی زن در زندگی مشترک نیست و تنها ابزار مالی برای مقید کردن افراد به تعهدات خود درون خانواده است.
 مهریه فقط ابزار مقیدکردن افراد به خانواده است

سعید اسدنیا، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش؛ کارکرد مثبت مهریه در جامعه پایبندی افراد به تعهدات خانوادگی خود است، چراکه مهریه با سنتی برخاسته از باورهای مذهبی و اعتقادات گذشتگان است.
وی ادامه داد: از دلایلی که باعث می‌شود افراد زندگی مشترک خود را بر پایه مهریه‌های نامتعارف بنا کنند، اسطوره پروری‌های ذهنی و باورهای غلط است که مهریه سنگین را عاملی برای تضمین و دوام زندگی مشترک می‌دانند.
این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه برخی اسطوره‌های غلط در ظاهر بسیار زیبا و در باطن مخرب و ویرانگر هستند، افزود: بر اساس همین باورهای غلط است که افراد تصور دارند مهریه نامتعارف می‌تواند ملاک خوبی برای سنجش میزان مهر و محبت مرد نسبت به زن باشد.
اسدنیا، با اشاره به باور غلط «مهریه را کی داده و کی گرفته» در جامعه، خاطرنشان کرد: تمرکز بر روی وضع مهریه نامتعارف درواقع سبب می‌شود سایر ملاک‌ها در انتخاب همسر کمرنگ شده و یا اصلاً نادیده گرفته شود و زوجین درک واقعی از تصمیم خود در انتخاب هم نداشته باشند.
وی معتقد است که تمرکز بیش‌ازحد داشتن بر روی وضع مهریه باعث می‌شود که حاشیه‌های ازدواج و تشکیل خانواده پررنگ‌تر متن اصلی شده و همین امر باعث ایجاد تضاد بین هدف و وسیله می‌شود.     
این کارشناس اجتماعی تصریح کرد: برتری یافتن وسیله نسبت به هدف در موضوع ازدواج سبب می‌شود کوچک‌ترین تنش و اختلاف‌سلیقه در اوایل زندگی که طرفین هنوز شناخت کافی از زوایای مختلف شخصیتی و فکری هم ندارند، به تعارض‌های جدی ختم شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید