04:22|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 05 اسفند 1397 - 12:57
کد خبر: 11488

صاحبان مرغداری‌های آذربایجان غربی، ورشکست یا زندانی!

 تولیدکنندگان مرغ در آذربایجان غربی به‌هیچ‌وجه در وضعیت خوبی به سرنمی‌برند و به‌جای آنکه در مرغداری‌های خود مشغول تولید مرغ برای عرضه به بازار باشند یا ورشکست شده‌اند و یا در زندان به سر می‌برند.
صاحبان مرغداری‌های آذربایجان غربی، ورشکست یا زندانی!

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ اوضاع بازار مرغ آذربایجان غربی آنقدرآشفته و ملموس است که حتی یک کودک نیز قادر است آن را درک کند. قیمت فروش مرغ در بازار استان متغیر و سلیقه‌ای است و از هیچ قانونی نیز پیروی نمی‌کند. همین گرانی قیمت مرغ سبب شده بسیاری از مردم، مرغ را از سفره‌های خود حذف کنند و دیگر مرغ نیز یک غذای لاکچری و عیانی محسوب می‌شود. ولی پشت پرده این قیمت‌های متغیر و گرانی چیست؟ شاید بسیاری از مردم فقط از گرانی مرغ رنج ببرند و از حال‌ و روز صاحبان مرغداری استان بی‌اطلاع باشند ولی جالب است بدانید که تولیدکنندگان مرغ در آذربایجان غربی به‌هیچ‌وجه در وضعیت خوبی به سرنمی‌برند و به‌جای آنکه در مرغداری‌های خود مشغول تولید مرغ برای عرضه به بازار باشند یا ورشکست شده‌اند و یا در زندان به سر می‌برند و تنها تعداد معدودی از مرغداری‌ها در چرخه تولید مرغ استان فعالیت می‌کنند. برای اطلاع از وضعیت قربانیان بی‌تدبیری مسئولین پای صحبت صاحبان مرغداری نشستیم.
علی پسر یکی از صاحبان مرغداری‌های معروف شهرستان ارومیه است که اکنون پدرش ورشکست شده و در زندان به سر می‌برد.

افزایش سه برابری قیمت نهاده‌های وارداتی و مسئولینی که خوابند
علی در خصوص وضعیت پدر خود اظهار کرد: اوضاع نابسامان بازار مرغ بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان به‌راحتی و درچند جمله شرایط حاکم را تشریح کرد ولی آنچه واضح و روشن است عدم مدیریت مسئولین و آغاز یک فاجعه است. فاجعه‌ای که چون آتشی شعله‌ورشده و بسیاری را سوزانده و با خاک یکسان کرد.
وی ادامه داد: قیمت نهاده‌ها افزایش سه برابری داشته و به‌هیچ‌وجه برای صاحبان مرغداری مقرون‌به‌صرفه نبود که مرغ را به قیمتی که دولت بدون در نظر گرفتن شرایط تصویب کرده به فروش برساند. ولی ازآنجایی‌که فشار بر تولیدکننده بدون حل مشکل بهترین و آسان‌ترین راه مسئولین است چنین گزینه‌ای را انتخاب کردند.

علی گفت: نتیجه بی‌تدبیری، عدم حمایت از تولییدکنندگان و عدم توجه به قیمت‌ نهاده‌ها دامی سبب شده تا بسیاری از صاحبان مرغداری استان همانند پدرم در زندان به سر ببرند، کارگران مرغداری‌ها بیکار شوند و افزایش قیمت مرغ سبب حذف آن از سفره‌های مردم شود.

تنها گزینه انتخابی مسئولین ، فشار بر تولییدکنندگان و مردم

رفیعی یکی دیگر از تولییدکنندگان مرغ در استان است که در تشریح شرایط کنونی اظهار کرد: بدبختی این است که نهاده‌های دامی اکثراً وارداتی هستند و افزایش قیمت ارز سبب افزایش قیمت این نهاده‌ها شده ولی مسئولین به‌جای تأمین نهاده‌های دامی تلاش کردند تا به صاحبان مرغداری فشار آورند و همین موضوع نیز سبب حذف بسیاری ازتولیدکنندگان مرغ استان شد. 
وی افزود: با طرحی که در استان اجرا شد تنها تعدادی از مرغداری ها در چرخه باقی ماندند و بقیه نیز تمام سرمایه خود را از دست دادند. همیشه حمایت از تعداد اندکی از افراد صورت گرفته و حق سایر تولیدکنندگان پایمال‌شده است.

توقف جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها به سبب بدهی میلیاردی کشتارگاه به مرغداران

یکی از علل دیگر گرانی مرغ در آذربایجان غربی و ورشکستگی مرغداران، بدهی میلیاردی کشتارگاه مرغ خانگی وابسته به بنیاد مستضعفان است که بیش ازسه ماه است طلب خود را به این مرغداران نپرداخته است. همین عدم نپرداختن بدهی منجر شده تا مرغداران برای کسب پول خود دست به دامان استانداری شوند و در مقابل درب استانداری تجمع کنند.
یکی از صاحبان مرغداری در ارومیه که خود نیز از کشتارگاه مرغ خانگی طلبکار است در گفت‌وگو با خبرنگار باریش‌نیوز اظهار کرد: کشتارگاه مرغ خانگی وابسته به بنیاد مستضعفان اکنون شش ماه است که از مرغداری‌های مختلف اقدام به خرید مرغ کرده ولی با گذشت شش ماه هنوز بدهی خود را نپرداخته است.
وی ادامه داد: بدهی این کشتارگاه به هریک از صاحبان مرغداری‌ها مبالغ  میلیاردی است و حتی برخی یک میلیارد تومان از کشتارگاه طلبکار هستند. عدم پرداخت بدهی منجر شده مرغداری‌های استان به ورشکستگی کامل برسند.
وی تصریح کرد: چون اکثراً مرغداری‌ها قادر به فراهم ساختن شرایط جوجه ریزینیستند لذا تولید مرغ متوقف‌شده است.
این فرد در خصوص تجمعات مرغداران و نحوه پاسخگویی مسئولین مربوطه گفت: این سومین بار است که مقابل درب استانداری تجمع کرده‌ایم. هیچ خبری از استاندار نیست و هربار معاون اقتصادی استاندار با این وعده که مشکل ما را پیگیری می‌کند، صاحبان مرغداری را راهی خانه‌هایشان می‌کند ولی در عمل هیچ اتفاقی تاکنون نیفتاده است.

این صاحب مرغداری خاطرنشان کرد: مسئولین هر بار با این بهانه که پول‌های مرغداران استانبه‌حساب بنیاد مستضعفان در تهران واریزشده و باید از خود بنیاد طلب‌هایمان را مطالبه کنیم، مرغداران ورشکسته را راهی می‌کنند.
 وی، ادامه می‌دهد: افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌ها، دارو و ویتامین‌ها که اکثراً وارداتی هستند و البته سو استفاده تولیدکنندگان داخلی از وضع و شرایط حاضر باعث خارج از مدار رفتن بسیاری از مرغداران شده است.

عدم پاسخگویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی

متاسفانه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به سوالات خبرنگار باریش نیوز پاسخ نداده و همین امر سبب شد تا گزارش مذکور ناقص بماند. از ارائه نتیجه برای گزارش پرهیز کرده و قضاوت را به خوانندگان می‌سپاریم.

اگر دردم یکی بودی چه بودی

وگر غم اندکی بودی چه بودی

گزارش از: نرگس آقازاده

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید