15:09|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 02 اسفند 1397 - 13:12
کد خبر: 11459
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با باریش:

سرانه مطالعه در آذربایجان غربی پایین‌تر از میانگین کشوری است

تعداد كم كتابفروشی در شهرها، نبود كتابخانه آموزشگاهی در مدارس استان و غنی و بروز نبودن بسياری از كتابخانه‌های دانشگاهی و تيراژ پائين كتاب‌های منتشرشده، خود نشانگر سطح پائين سرانه مطالعه در جامعه است. 
سرانه پایین مطالعه در آذربایجان غربی

علی فیروز نیا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی باریش، اظهار کرد: در حال حاضر 61 هزارو 585  نفر در كتابخانه‌های عمومی استان عضو هستند كه از همه اقشار در سطح سواد و سطح سنی مختلف در آن ديده می‌شود و از اين تعداد بيشترين عضو مربوط به رده سنی 12 تا 14 سال با 20 هزارو 194  نفر عضو است.
وی تصریح کرد: بيشترين استفاده كنندگان از كتابخانه‌های عمومی دانش آموزان هستند و دارندگان مدرك كارشناسی با 10 هزارو 506  نفر عضو در بين فارغ التحصيلان دانشگاهی و دارای رتبه اول در عضويت كتابخانه‌های عمومی هستند. 
وی افزود: سرانه مطالعه در کشور و استان پایین است و تعداد كم كتابفروشی در شهرها، نبود كتابخانه آموزشگاهی در مدارس استان و غنی و بروز نبودن بسياری از كتابخانه‌های دانشگاهی و تيراژ پائين كتاب منتشرشده، خود نشانگر سطح پائين سرانه مطالعه در جامعه است. 
فیروزنیا ادامه داد: در حال حاضر اداره كل كتابخانه‌های عمومی آذربايجان غربی با در اختيار داشتن 71 كتابخانه عمومی نهادی و 35 كتابخانه مشاركتی و مستقل، به عموم مردم ارائه خدمات می‌نمايد.
وی اضافه کرد: كتابخانه‌های عمومی استان با بخش‌های امانت منابع، سالن‌های مطالعه آقايان و خانم‌ها، بخش كودك، بخش نشريات، بخش مرجع، بخش‌های ديداری،  شنيداری و منابع گويا، منابع نوجوانان، كمك درسی، نوسوادان همه روزه به جز ايام تعطيل در خدمت عموم مردم قرار دارد.
وی اظهار کرد: ارائه امكاناتی چون جستجوی تحت وب منابع مورد نياز اعضا، رزرو و تمديد آنلاين منابع درخواستی، تمديد تلفنی عضويت، عضويت سراسری، امانت بين كتابخانه‌ای از جمله تلاش‌های كتابخانه‌های عمومی برای سهولت استفاده از كتابخانه‌ها است.
فیروز نیا در ادامه تشریح کرد: كليه كتابخانه‌های عمومی استان با فعاليت‌های متنوع فرهنگی در راستای جذب عضو به كتابخانه‌ها و ارتقاء سطح كتابخوانی در جامعه گام برمي‌دارند.
وی اضافه کرد: از جمله اين فعاليت‌ها برگزاری نشست‌های كتابخوانی برای اعضا، جلسات جمع خوانی، جلسات قصه گويی، برگزاری كلاس‌های آموزشی برای اعضا، بلندخوانی كتاب  می‌باشد. 
فیروزنیا به تأثیر گذار بودن فضای مجازی در استقبال مردم از کتابخوانی اشاره و ادامه داد: با وجود افزايش مطالعه در فضای مجازی كتابخوان‌های حرفه‌ای همچنان مطالعه كتاب را بر مطالعات پراكنده در فضای مجازی ترجيح می‌دهند. شايان ذكر است كه در طی سال‌های اخير با تلاش رسانه‌های جمعی در راستای فرهنگ سازی حركت عمومی جامعه به سمت كتابخوانی، و افزايش فعاليت‌های جنبی كتابخانه‌های عمومی در عدم كاهش استفاده از كتابخانه موثر بوده است.
وی با اشاره به گرانی كتاب و تاثير آن در گرايش مردم به كتابخانه‌های عمومی گفت: با عنايت به خدمات بسيار ارزان و عمدتا رايگان در كتابخانه‌های عمومی و امانت دو هفته‌ای منابع و قابل تمديد بودن آن و به روز رسانی مداوم كتب كتابخانه‌ها، مردم جهت صرفه جويی در هزينه‌ها می‌توانند از كتابخانه‌های عمومی بهره بيشتری ببرند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید