21:38|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 02 اسفند 1397 - 12:33
کد خبر: 11456
یادداشت:

رشد قارچ‌گونه سرعت‌گیرهای غیر استاندارد در ارومیه

در سرتاسر دنیا از سرعت‌گیر به عنوان عاملی برای کاهش سرعت خودروها استفاده می‌شود اما متاسفانه این عامل در شهرستان ارومیه همانند قارچ به صورت عجیبی در حال رشد و افزایش بوده و روز به روز سبب از بین رفتن لاستیک و جلوبندی خودروها می‌شود.
رشد قارچی سرعت‌گیرهای غیر استاندارد در ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز؛ دست‌اندازهایی که در هر کارگروه ایمنی ترافیک شهری و جاده‌ای شهرستان ارومیه چند نمونه از آن برای کوچه، خیابان، میدان، بلوار و... به تصویب می‌رسد مشکلاتی را برای خودروهای در حال حرکت ایجاد می‌کند. در واقع استفاده از سرعت‌گیر به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل سرعت خودروها در دستور کار مسئولان ترافیک این شهر قرار گرفته به طوری که در کمتر کوچه و خیابانی می‌توانیم برویم که سرعت‌گیر وجود نداشته باشد که البته بسیاری از این سرعت‌گیرها غیر فنی بوده و خود عاملی برای تصادفات هستند.

در جای جای دنیا از سرعت‌گیر به عنوان عاملی برای کاهش سرعت خودروها استفاده می‌شود اما متاسفانه این عامل در ارومیه(خصوصا جاده مواصلاتی و روستایی) همانند قارچ به صورت عجیبی در حال رشد و افزایش بوده و روز به روز سبب آزردگی خاطر رانندگان و همچنین از بین رفتن لاستیک و جلوبندی خودروها می‌شود.

جاده ارومیه به بالانج نمونه بارز و ویژه این گفته‌ها است، اگر جاده ارومیه به سمت بالانج را حتی یک‌بار طی نما‌ئید قطعا از رانندگی سیر شده و از دست سرعت‌‌گیرهای متعدد و غیر استاندارد کلافه شده و لب به اعتراض خواهید گشود.

ابتدای جاده ارومیه به بالانج تا ایستگاه راه‌آهن مسیری 5 کیلومتری می‌باشد، اما این مسیر که به تازگی آسفالت‌ریزی شده، دارای حداقل 15 سرعت‌گیر بزرگ و کوچک است که نه تنها هیچ تاثیری در افزایش ایمنی و کاهش تصادفات و جرائم این جاده ندارد بلکه عاملی بر اتلاف وقت رانندگان و مسافرین این مسیر شده است.

اهمیت وجود سرعت‌گیر در جاده‌ها بر کسی پوشیده نیست، اما در این میان مسئولانی که بر ایجاد این موانع در مسیر و جاده‌ای خاص به اتفاق نظرمی‌رسند باید جوانب دیگری از جمله استاندارد‌های لازم را در نظر بگیرند. در جاده مذکور سرعت‌گیرهای غیر استانداردی از جنس پلاستیک، آسفالت و حتی با استفاده از خاک درست شده که تیشه بر ریشه خودورهایی که مسیر روزانه آن‌ها می‌باشد، زده است.

دوباره باید بر اهمیت سرعت‌گیر تاکید کرد، اما مسئولان مربوطه باید این مبحث را مورد توجه خود قرار دهند که به هر شکلی موانع را ایجاد نکنند، چرا که ممکن است این سرعت‌گیرها بلای جان افراد و مسافرین باشد.

شایان ذکر است که این معضل و مشکل مهم تنها به جاده ارومیه بالانج مربوط نیست و این جاده تنها یک نمونه بارز و ویژه از غیراستاندارد بودن جاده‌ها است اما در این میان محدوده داخلی شهر ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاهد وجود بسیاری از سرعت‌گیرهای غیر اصولی در خیابان‌های ارومیه هستیم.

لازم به توضیح است در این میان تنها مسئولان نبوده‌اند که در ایجاد سرعت‌گیر نقش داشته‌اند، بلکه برخی از مردم با استفاده از فرصت‌ها و بی مسئولیتی‌ها بهره برده و در مقابل مغازه و منزل شخصی حتی با خاک اقدام به ایجاد سرعت‌گیر کرده‌اند، که قطعا این اقدام غیرقانونی و خارج از قوانین شهری است.

در این میان مردم چشم انتظار آن هستند تا مسئولان، سرعت‌گیرهای غیر استاندارد که بر خودروها آسیب زده و موجب ورود خسارت به آن‌ها می‌شوند را حذف کرده و سرعت‌‌گیرهای استاندارد و مناسب را جایگزین کنند.

یادداشت از: عرفان میرابی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید