05:46|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 01 اسفند 1397 - 11:12
کد خبر: 11441
پژوهشگر علوم اسلامی در گفت‌و‌گو با باریش:

گریز جوانان از ازدواج؛ پیامد مهریه‌های نامتعارف است

مهم‌ترین پیامد مهریه‌های سنگین و نامتعارف در جامعه بی‌میلی، ترس و گریز جوانان از تشکیل خانواده و سنت حسنه ازدواج است.
گریز جوانان از ازدواج؛ پیامد مهریه‌های نامتعارف است

حسن عباس‌زاده،در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش، در رابطه با آثار و تبعات اجتماعی و فرهنگی رواج یافتن مهریه‌های سنگین و نامتعارف در جامعه، اظهار کرد: مهم‌ترین پیامد آن بی‌میلی و گریز جوانان از تشکیل خانواده و سنت حسنه ازدواج است.
وی با بیان اینکه مهریه نمی‌تواند ملاک و معایر دقیقی برای تدوام زندگی و پایداری روابط بین زوجین تلقی شود، افزود: متاسفانه امروز مهریه‌های نامتعارف از یک طرف به دغدغه مردان برای بازپرداخت آن تبدیل شده و از سوی دیگر باعث می‌شود با کوچکترین اختلافی بین زوجین، زن از آن به عنوان دستاویز مالی استفاده کند.
این پژوهشکر دینی با استناد به فلسفه وجودی مهریه از نظر دینی، مهریه و عقد را عامل وصل دانست و ادامه داد: اما ماهیت مهریه‌های غیرمتعارف سبب ایجاد فاصله و شکاف در زندگی مشترک می‌شود.
عباس‌زاده گفت: جای تاسف است که امروز تعداد زیادی از پرونده‌های دادگستری را پرونده اجرای مهریه‌های کلان و غیرمتعارف تشکیل می‌دهد و شرایط اقتصادی جامعه در حال حاضر امکان لازم برای پرداخت چنین مهریه‌هایی را از جوانان سلب کرده است.
تبعات مهریه سنگین، نگاه جوان امروز به ازدواج را منفی می‌کند
وی معتقد است که رواج یافتن مهریه‌های سنگین و نامتعارف که اغلب ریشه در چشم و هم‌چشمی خانواده‌ها دارد، تبعاتی جزء عدم پایداری زندگی، وسوسه، دلهره، تشویق و نگرانی زوجین ندارد هر چند که در اسلام وجود مهریه‌های کلان حرام شمرده نمی‌شود اما در موقیعت اجرایی وجود چنین پدیده‌ای برای خانواده و جامعه ویران کننده است.
 این پژوهشگر تصریح کرد: نتیجه چنین پدیده‌هایی در جامعه گریز و بی‌میلی جوانان نسبت به زندگی مشترک است. وقتی جوانی در اطرافیان خود مشاهده می‌کند فرد به خاطر عدم تونایی در پرداخت مهریه به مشکلات اجتماعی دچار شده است بدون شک نسبت به مقوله ازدواج نگاه بدبینانه، منفی و مائوس‌کننده پیدا می‌کند.
 عباس‌زاده گفت: متاسفانه در جامعه امروز عدم رغبت جوانان به ازدواج محسوس و قابل لمس است و ورود پدیده مهریه‌های سنگین به بطن اجتماعی جامعه آسیب‌های دیگری در پی دارد گرچه جوانان در ابتدا تن به قبول مهریه‌های نامتعارف می‌دهند ولی به مرور زمان تبعات آن در تعداد پرونده‌های قضایی مهریه و افزایش آمار طلاق نمایان می‌شود.     

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید