17:33|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 01 اسفند 1397 - 10:39
کد خبر: 11440

سایه بیکاری بالای سر تولیدکنندگان پوشاک

با وجود اینکه گفته‌های مسئولین درخصوص وضعیت بازار پارچه ضد و نقیض است ولی مردم و تولیدی‌ها افزایش قیمت پارچه را به طور ملموس حس می‌کنند و این موضوع به هیچ وجه قابل کتمان نیست.
سایه بیکاری بالای سر تولیدکنندگان پوشاک

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ در آستانه عید نوروز و روزهای پایانی سال ایرانی‌ها همزمان با خانه تکانی‌  خود را آماده بهار و شروع سال جدید می‌کنند به ظواهر خود هم می‌رسند و در این رسیدگی به ظواهر، خرید و دوخت پوشاک یکی از برنامه‌های مردمان جامعه ایرانی است.

پوشاک تازه با تقدیم سفارش مردم به مراکز تولیدی و خیاطی‌ها خود نیاز به منسوجات نساجی از جمله نخ و پارچه دارد که باید تقدیم خیاط‌خانه ها برای دوختن لباس شود اما در این میان باید قیمت اقلامی که برای دوخت لباس در نظر گرفته می‌شود نیز مقرون به صرفه باشد چرا که اگر قرار باشد برای دوخت لباس هزینه‌ای برابر با چند صد هزار تومان پرداخت شود همان بهتر همان لباس و پوشاک از مغازه تهیه شود.

در بازار منسوجات و پارچه با توجه به این مسئله  که در آستانه سال جدید قرار داریم، امسال با سال‌های گذشته بدلیل اوضاع نامناسب معیشتی و اقتصادی تفاوت‌ قیمت‌های بسیاری وجود دارد چرا که اگر سال گذشته برای دوخت لباسی 40 هزار تومان هزینه می‌‌شد، امسال دوبرابر و حتی شاید سه برابر هزینه برای تهیه همان لباس باید در نظر گرفت به همین دلیل است که می گوییم نبض بازار پارچه و پوشاک ضعیف است و گرانی دمار از روزگار مردم در آورده است.

خبرنگار باریش نیوز برای بررسی این روند به میان مردم و مسئولانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند رفته و با آن ها گپ‌وگفتی انجام داده است که به شرح زیر است:

افزایش قیمت پارچه به نفع فروشندگان و تولید کنندگان نیست

علی شهروندی است که در حال خرید پارچه در گفتوگو با خبرنگار باریش گفت: هر سال نزدیک ایام عید همسرم به جای خرید از مغازه، با خرید پارچه برای خود لباس می‌دوزد امسال هم طبق رسم هر ساله برای خرید پارچه به بازار مراجعه کردیم اما در کمال ناباوری با افزایش قیمت آن مواجه شده و از خرید پشیمان شدیم.

علی با اشاره به پارچه‌ای که در دست دارد گفت: این پارچه، سال گذشته به قیمت متری 40 هزار تومان خریداری می‌شد، اما امروز همین مقدار پارچه به قیمت 100 هزار تومان فروخته می‌شود . گرانی پارچه بیداد می کند و تولیدکنندگان پوشاک هیج تقصیری ندارد.

وضعیت تولید کنندگان رو به کسادی است

«رسول همتی» که خود سال‌هاست با منسوجات و پارچه‌ سرو کار دارد و از قضا خیاط نیز هست به خبرنگار باریش‌نیوز درخصوص وضعیت بازار پارچه گفت: با افزایش بی رویه قیمت پارچه، وضعیت تولیدکنندگان نیز چندان تعریفی ندارد، وضعیت حاکم سبب  تعطیلی بسیاری از تولیدی‌ها و بیکاری تعداد زیادی از مردم شده است.

بازار تولید کنندگان با رکود مواجه است

رسول دشتی تولید کننده دیگری است که در گفت‌وگو با خبرنگا باریش اظهار کرد: در بازار پارچه موجود است اما وقتی برای خرید پارچه جهت تولید پوشاک اقدام می‌کنیم  دیده می‌شود که پارچه افزایش قیمت سه الی چهار برابری داشته است.

وی می گوید: با این وضعیت برای چه کسی تولید کنیم وقتی قیمت پارچه افزایش یافته مطمئنا قیمت تولیدی هم افزایش می‌یابد و با این افزایش مردم دیگر دست و دلی برای دوخت و دوز پوشاک ندارند از این رو بازار تولیدکنندگان پوشاک با رکود مواجه است.

کمبود پارچه، دلیل اصلی افزایش قیمت پوشاک

 رئیس اتحادیه خرازی پوشاک در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی باریش، در خصوص افزایش روزافزون قیمت پوشاک اظهار کرد: در رابطه با پوشاک با توجه به آنکه بیشترین پارچههای مورد استفاده در تولیدی‌ها خارجی است، به همین دلیل قیمتها روز به روز افزایش پیدا میکند چرا که با وضعیت بد اقتصادی حاکم در جامعه واردات کمتر و با کمبود پارچه مواجه هستیم.

«امیر حسینی» بیان کرد: با کمبود پارچه تولیدات پوشاک برای تولیدی‌ها صرف نمی‌کند و تولیدی‌ها قیمت‌های خود را افزایش‌ می‌دهند.

وی همچنین در خصوص نظارتی که بر تولیدی ها انجام می‌گیرد افزود: اتحادیه و بازرسان اماکن عمومی در مرحله اول نظارت کاملی بر روند فعالیت‌ تولیدی‌ها دارند تا پوشاکی مخالف با شعار اسلامی تولید نشده و به بازار فروش عرضه نشود.

وی ادامه داد: البته تولید کننده اصلی پوشاک‌هایی که گاهی با شعائر اسلامی مغایرت دارد خارج از ارومیه و عمدتا تهران و تبریز است و در داخل شهر ارومیه پوشاک‌هایی این چنین تولید نمی‌شود.

کمبود پارچه در بازار آذربایجان غربی وجود ندارد

رئیس اتحادیه پارچه فروشان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی باریش، در خصوص افزایش قیمت پوشاک و کمبود پارچه اظهار کرد: از اردیبهشت ماه سال جاری با افزایش نرخ ارز، بازار پارچه فروشان هم متلاطم شد که اکنون این وضعیت کنترل شده و قیمت‌ها متوقف شده است.

«نجفعلی شیخلو» بیان کرد: با توجه به اینکه در عرضه پارچه‌های خاجی به دلیل نوسانات ارزی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم اما هیچ کمبودی درعرضه پارچه‌های ایرانی نداریم در واقع اکنون فقط قیمت‌ها تثبیت شده است.

وی با شاره به این موضوع که اکثریت پارچه‌ها ایرانی است، تصریح کرد: اکثر اجناس و پارچه‌ها‌یی که به فروش می‌رسند ایرانی بوده و اکنون به دلیل نوسانات ارزی که از اردیبهشت ماه سال جاری شروع شده با کمبود پارچه خارجی در بازار مواجه هستیم.

امیدواریم با شروع سال جدید ثبات و پایداری ارزی در جامعه و اقتصاد کشور حاکم شود تا این روند افزایشی قیمت‌ها که تاثیر بسیاری بر تهیه اقلام ضروری زندگی مردم گذاشته است بهتر شود و مردم بتوانند به تهیه آن ها اقدام کنند تا شرمنده زندگی خود و خانواده نباشند.

با وجود اینکه گفته‌های مسئولین درخصوص وضعیت بازار پارچه ضد و نقیض است ولی مردم و تولیدی‌ها افزایش قیمت پارچه را به طور ملموس حس می‌کنند و این موضوع به هیچ وجه قابل کتمان نیست. مسئولین استان تا کار از کار نگذشته و باقی تولیدی‌ها و فروشندگان پارچه به ورشکستگی کامل نرسیده‌اند، بایستی چاره‌ای بیندیشند زیرا هر تولیدی و مغازه‌ای که بسته می‌شود، به تعداد بیکاران افزوده و اوضاع را نابه‌سامان می‌کند. بی‌تردید بی‌برنامه بودن و عدم چاره‌اندیشی برای وضعیت‌های دشوار از سوی مسئولین سبب گرفتاری مردم در این منجلاب شده است.

گزارش از: صدف سلطانزاده

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید