19:56|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 30 بهمن 1397 - 10:05
کد خبر: 11427

طلاق سودآورترین پدیده اجتماعی

پدیده نامبارک طلاق از آنجا که منجر به گسست روابط خانوادگی شده و فرد مجبور است بیشتر نیازهای خود را در خارج از خانه تامین کند، سودآورترین پدیده برای طبقه سرمایه‌داری به شمار می‌رود.
طلاق سودآورترین پدیده اجتماعی برای طبقه سرمایه‌داری است

تورج محمدزاده، روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی بروز پدیده طلاق، انتخاب نادرست است که در آن شباهت‌ها و اشتراکات اخلاقی، فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نادیده گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: زمانی که زن و مرد به سبب انتخاب نادرست یکدیگر ازدواج ‌کنند، راه حل‌های مختلفی را پیش می‌گیرند یا تبعات انتخاب نادرست خود را تحمل کرده و به زندگی مشترک ادامه می‌دهد به این دلیل شرایط مدنی و اجتماعی امکان طلاق را از فرد سلب کرده است.
این مشاور خانواده تحمل کردن را ریشه برخی از مشکلات و بیماریهای فردی عنوان کرد و افزود: تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده نشان می دهد که تحمل کردن چیزی که مورد علاقه فرد نیست به سبب خطراتی که برای سلامتی انسان دارد، گزینه مناسبی برای مقابله با مشکلات نیست.
این «واقعیت درمانگر»، اگر فرد شرایط لازم برای خاتمه دادن به زندگی مشترکی که هیچ علاقه‌ای به ادامه آن ندارد،نداشته باشد برای خلاصی از وضعیت موجود و بارروانی حاصل از تحمل آن، روش خیانت را در پیش خواهد گرفت که در نهایت منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود.
محمدزاده، معتقد است که بهترین راه برای جلوگیری از تبعات و آسیب‌های بعد از طلاق انجام مشاوره‌های قبل از ازدواج است که البته باید از سوی دولت، مراکز آموزشی و دانشگاهی زیرساخت‌های اجرایی و فرهنگی آن فراهم باشد.
این روانشناس در ادامه گفت: برخی از خانواده‌ها فرزندان را دلیل بر ادامه زندگی مشترک خود عنوان می‌کنند در حالی که تحقیقات روانشناسان بزرگ ثابت کرده است، کودکان در چنین فضایی که والدین علاقه‌ای بهم ندارند نه تنها رشد و پیشرفت نمی‌کنند بلکه از لحاظ جسمی نیز مراحل رشد در این کودکان با کندی پیش می‌رود و بیشترین ضربه را فرزندان در چنین خانواده‌ای متحمل می‌شوند.
محمدزاده با استناد به تجربیات درمانگرانه خود افزود: 70 درصد افرادی که تصمیم به ازدواج گرفته و به مشاوره مراجعه می‌کنند، مشکلاتشان آنقدر هم جدی نیست و بعد از جلسات مشاوره روابط بین زوجین بهبود پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: طلاق از منظر روانشناسان در واقع نوعی حراج سرمایه اجتماعی، فردی و شخصیتی است، بررسی موردی مراجعین بیانگر ان است که بیش از 70 درصد موردهای طلاق اصلا ضرورتی ندارند و می‌توان با روش‌های ساده‌تر مشکلات بین خانواده را حل کرد چون طلاق در نهایت آخرین راه برای حل مشکلات است.
این مشاور خانواده تاکید کرد: اگر فرد پس از طلاق از حمایت‌های اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی و فرهنگی لازم برخوردار نباشد بدون شک آسیب‌های اجتماعی و خلاء ناشی از کمبود هریک از گزینه‌ها می‌تواند هزینه‌های زیادی بر دوش خانواده و جامعه متحمل کند و درصد آسیب‌پذیری افراد پس از طلاق را افزایش دهد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید