14:17|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1397 - 13:14
کد خبر: 11410

خشونت در خیابان‌های ارومیه

جامعه پر از تنش و غرق در مشکلات امروزی همراه با رفتارهای نهادینه‌شدن اخلاقی به بروز خشونت و نزاع‌های خیابانی دامن زده است و هر روز در گوشه و کنار شهر ارومیه شاهد درگیری میان شهروندان هستیم که گاه منجر به خلق فاجعه می‌شود.
غوغای خشونت درخیابان‌ها

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز؛ صدای داد و بیدادی خوف‌آور از گوشه خیابان بلند شده بود. پسربچه‌ای آرام، در حالی که کیف مدرسه‌اش را محکم در دست فشرده بود، به چهره پدرش که در حال نزاع با مردی قدبلند بود، نگاه می‌کرد. چهره پسرک سرد و بی‌روح بود و تنها حرکت پلک‌هایش دیده میشد. دعوا که شدت گرفت، تعدادی از مردان اطراف خیابان شتابان و سراسیمه به سوی دو طرف دویدند تا اجازه ندهند که این دعوای خیابانی منجر به فاجعه‌ای عظیم شود. با وجود تعداد زیادی از مردان که برای خاتمه دادن به این دعوای اول صبحی شتافته بودند. کلماتی که بین دو طرف رد و بدل میشد و خیزهایی که به سوی هم برمی‌داشتند تمامی نداشت.
تا اینکه بعد از 10 دقیقه دعوای نفس‌گیر بالاخره دو طرف آرام شدند و هر کدام به سوی کار خود شتافتند و پدر پسرک آرام دست پسرش را که در سکوتی فرورفته بود، گرفت و در حالیکه حرکت می‌کرد، رو به پسرکش گفت: «مرتیکه انگار کور بود، بچه را نمی‌دید کم مونده بود عزیزم را زیر کند.» و این جمله دقیقا علت درگیری ساعت 8 صبحی این پدر با آن مرد راننده را مشخص کرد. دلیل ساده‌ای که فقط می‌توانست با یک احتیاط و یا با یک معذرت‌خواهی ساده به پایان برسد ولی چون هیچ یک از طرفین عادت به عذرخواهی نداشتند هر ثانیه بر هیزم این آتش افزوده شد و پدری که امروز بخاطر علاقه به پسرش و ترس از به خطرافتادنش به او درس خشونت را آموخت و او را راهی مدرسه کرد.
خشونت‌های خیابانی، همواره در شهرها به چشم می‌خورد، دعواهایی که همیشه مثل نزاع سرصبحی امروز ختم به خیر نمی‌شود و منجر به نابودی زندگی بسیاری می‌شود. خشونتی کنترل نشده که در ثانیه‌ای اوج می‌گیرد و فاجعه‌ای غیرقابل جبران را خلق می‌کند و گاهی همین خشونت داغی بر دل بسیاری از خانواده‌ها می‌گذارد.

نزاع و درگیری رتبه اول جرایم در کشور

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی با بیان اینکه در کشور نزاع و درگیری رتبه اول جرایم را به خود اختصاص داده است، گفت: 80 درصد از نزاع های فردی صرفا مربوط به ترافیک و تصادفات بوده و 20 درصد مابقی مربوط به مسائل خانوادگی، ملکی و سایر مزاحمتها است.

«سردار اصلانی»، پایین بودن آستانه تحمل و کاهش سعه صدر را از علل بروز نزاع و وقوع جرم عنوان کرد و افزود: باید در این زمینه کار کارشناسی و آسیب شناسی شود تا علت کاهش آستانه تحمل، مشخص و با انجام اقدامات فرهنگی از وقوع جرم پیشگیری شود.

وی با اشاره به کمبود ایستگاه‌های پلیس سیار در استان افزود: چنانچه تا 5 سال آینده 20 ایستگاه سیار در استان راه‌اندازی شود تاثیر بسزایی در کاهش وقوع جرم را شاهد خواهیم بود.

80 درصد نزاع‌های فردی آذربایجان‌غربی در حوزه ترافیک است

فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی تأکید کرد: 80 درصد نزاع‌های فردی در حوزه ترافیک و تصادفات است و 20درصد دیگر مربوط به اختلافات خانوادگی، مزاحمت‌های خیابانی و مشکلات ملکی است که متأسفانه دلیل آن در کاهش صبر و تحمل مردم جامعه است که باید توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: به صورت میانگین در آذربایجان غربی بر اساس جمعیت برای هر خانواده تعداد 1.5 ماشین وجود دارد که نیازمند فرهنگ سازی در مورد رانندگی است و صدا و سیمای استان و مطبوعات و رسانه ها وظیفه بسیار مهمی در این میان بر عهده دارد.

اصلانی با بیان این که 78 درصد جرائم آذربایجان غربی مربوط به شهرستان ارومیه است اظهار داشت: بیشترین جرائم در محدوده حوزه های کلانتری های 11 و 12 در کلیه شهرستان های استان وقوع می پیوندند و نیروی انتظامی در مورد گشت‌های پیاده و موتوری و دوربین های کنترل ترافیک اقدامات بسیاری انجام شده است اما به حد کافی نیست که انتظار می‌رود استانداری در تعریف ردیفی برای این برنامه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد.

مسائل مالی و اقتصادی یکی از دلایل بروز نزاع است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی نیز افزود: امسال 4282 مورد پرونده نزاع به دادگستری استان ارجاع شده که 36 درصد نزاع های انجام شده مربوط به مرکز استان (ارومیه) است. 60 درصد نزاع های مربوط عدم کنترل هیجات و آنی است؛ از بین 10 جرم رتبه بندی شده در کشور، آذربایجان غربی جز 3 استان آخر بوده و کمترین میزان جرایم خشن را به خود اختصاص داده است.

حاتمی ادامه داد: در سال جاری در آذربایجان غربی کاهش 37 درصدی مطالبه مهریه، کاهش 11 درصدی جرایم خشن و کاهش 15 درصدی طلاق را شاهدیم.

مصطفی حبیبی دادستان عمومی و انقلاب ارومیه با بیان اینکه تاکید دستگاه قضا بر پیشگیری از وقوع جرم و انجام کار فرهنگی در این راستاست، گفت: باید علت نزاع و جرم ها آسیب شناسی شود چرا که با کار کارشناسی و علت یابی بسیاری از مشکلات ریشه یابی شده و حل می شوند.

حبیبی با اشاره به علل نزاع و درگیری در بروز جرایم خشن تصریح کرد: مسائل مالی و اقتصادی یکی از دلایل بروز نزاع است و همچنین بنگاه‌های معاملاتی و میدان تره بار نیز از مکانهایی است که بیشترین نزاع و درگیری را در آنها شاهدیم.

 نزاع دومین عامل مرگ و میر در اورژانس کشور

دستگاه‌های فرهنگی مسئولند تا از این اتفاقات پیشگیری کنند. مصدومان یا ناشی از تصادفات هستند یا نزاع‌های شخصی، صنفی و خانوادگی که منجر به جرح می‌شوند و بالاترین آمار را نیز دارند. وظیفه اورژانس فرهنگ ‌سازی نیست و رسانه‌ها می‌توانند در این حوزه کمک کنند. بخشی از این مسائل به دست مردم حل می‌شود و باید آموزش‌ها از دوران دبستان و دبیرستان به افراد جامعه ارائه شود. حدود 27 درصد تماس‌ها با اورژانس به علت نزاع بوده است. اتفاقی که تعامل و همکاری بیشتری بین دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد.

ریشه‌یابی علت بروز خشونت و عدم توان کنترل آن نیاز به بررسی‌های کارشناسی دارد، زیرا خشونت یک ویژگی اخلاقی نهادینه شده در بسیاری از افرادا است که گاها آن را از دوران کودکی خود و برخوردها و رفتارهایی که در حافظه‌شان ثبت شده به یادگار دارند. جامعه پرازتنش و غرق در مشکلات نیز به بروز این خشونت در خیابان‌ها دامن زده است و مردمی که مشغله پرکردن شکم خانواده یا پرداخت بدهی را دارند صبرشان لبریز شده است. اما در هر شرایطی که هستیم و با هر مشکلی که داریم فقط باید ثاینه‌ای به این بیندیشیم که یک لحظه بروز خشونت گاه می‌تواند ما را نیز در کنار بسیاری از زندانیانی که قربانی همین عدم کنترل خشونت هستند قرار دهد و یا منجر به دغدار شدن خانواده هایمان شود. هیچ چیزدر این دنیا ارزش آن را ندارد که با دستان خودمان خود را در منجلاب بدبختی فرو کنیم البته برای ریشه کن کردن این مشکل که منوط به خیابان‌ها نیست و در خانوادهها نیز دیده می‌شود، باید از همان کودکی در خانواده و محیط های تحصیلی نحوه کنترل خشم و عذرخواهی کردن به همگان آموخته شود.

گزارش از: نرگس آقازاده

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید