17:41|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1397 - 11:28
کد خبر: 11394
مدیر انجمن اوتیسم ارومیه در گفت‌و‌گو با باریش:

اوتیسمی‌ها مرکز نگهداری تخصصی در ارومیه ندارند

مرکز تخصصی نگهداری که از مهم‌ترین نیازهای بیماران اوتیسمی است در ارومیه وجود ندارد و تنها یک مرکز توانبخشی برای این کودکان است که بیماران شدید اوتیسمی را به دلایل مختلف پذیرش نمی‌کند و بیشتر این مرکز جنبه مالی دارد.
اوتیسمی‌ها مرکز نگهداری تخصصی در ارومیه ندارند

صبا صابونی، در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش با بیان اینکه تعداد بیشتر بیماران اوتیسمی را مبتلایان به طیف شدید این بیماری تشکیل می‌دهند، چون نگهداری و مراقبت از بیماران اوتیسمی مستلزم شرایط خاصی است حتی اگر خانواده‌ای تمایل نداشته باشد که به طور دائم فرزند خود را به مرکز نهگداری بسپارد این امکان هم وجود ندارد که خانواده حتی برای چند ساعت فرزند خود را برای نگهداری به مرکز خاصی بسپارد.
این مسئول ادامه داد: خانواده بیماران اوتیسمی به دلیل شرایطی که فرزندشان دارد امکان مسافرت چند روزه را نیز ندارند و حتی ممکن است حضورشان در یک مجلس خانوادگی ترحیم و یا شادی نیز با برایشان دشوار باشد چون مرکزی که بتواند بیمارشان را که در برخی اوقات قادر به انجام کارهای شخصی خود نیستند، برای چند ساعت نگهداری کند، وجود ندارد.
صابونی در خصوص درمان‌های دارویی بیماران اوتیسمی خاطرنشان کرد: تجویز دارو برای بیماران مبتلا به اوتیسم تنها برای تحت کنترل نگه داشتن شرایط موجود فرد است تا بیمار برای دریافت آموزش های لازم بتوان با شرایط محیط خود را تطبیق دهد و درمانگر راحت تر بتواند به فرد آموزش های لازم را ارائه دهد.
وی همچنین به مشکل نبود نیروهای کاردرمان متخصص و مجرب برای بیماران اوتیسمی در ارومیه اشاره کرد و افزود: کار درمان‌های متخصص و توانگر در زمینه بیماری‌های خاص به دلیل نبود بازار کار مناسب در شهرستانها بیشتر به سمت شهرهای بزرگ مانند تهران مهاجرت می‌کنند و تمرکز اصلی مربیان و امکانات لازم برای ارائه آموزرش‌های لازم به بیماران خاص مانند اوتیسم بیشتر در پایتخت کشور متمرکز شده است و این معضل دسترسی به امکانات برای استانهای کم برخوردار را سخت‌تر می‌کند.
مدیر انجمن اوتیسم ارومیه در ادامه یادآور شد: نبود مرکز تخصصی که باعث تجمیع فعالیت‌های آموزشی، درمانی و سایر خدمات برای این بیماران باشد باعث پراکندگی شده به طوری که در حال حاضر بیماران اوتیسمی هر بخش از خدمات آموزشی، فرهنگی، درمانی و ورزشی را از یک مرکز دریافت می‌کنند.
صابونی افزود: بسیاری از خانواده‌های به سبب شدت بیماری فرزنداشان نمی‌توانند آنها را به محل‌های عمومی و فضاهای تفریحی شهری ببرند و چون جای مناسبی برای تفریح، سرگرمی و آموزش این کودکان وجود ندارد خیلی از بیماران که شدت اوتیسم در آنها بیشتر است از فعالیت‌های اجتماعی محروم هستند و مجبور به خانه‌نشینی می‌شوند.
مدیر انجمن اوتیسم ارومیه با بیان اینکه تلاش‌های انجمن بیشتر در راستای ایجاد بسترهای مناسب خدمات درمانی و اموزشی برای بیماران است، خاطرنشان کرد: متاسفانه علی رغم همه تلاش‌هایی که انجمن انجام می‌دهد برخی از ادارات با سنگ‌اندازی مانع به ثمر رسیدن تلاش‌ها می‌شوند. بیماری اوتیسم جزو بیماریهای خاص به شمار می‌رود و در گذشته نیز مسئولان وعده‌های زیادی برای تحقق خواسته‌های این بیماران داده‌اند ولی تا کنون در عمل هیچ یک از وعده‌ها حنبه عملی پیدا نکرده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید