15:43|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 25 بهمن 1397 - 10:26
کد خبر: 11377
یک جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با باریش:

مظاهر خرافه‌انگاری به راحتی در شبکه‌های مجازی تبلیغ می‌شود

به نظر می‌رسد که نظارت و کنترل جدی و کافی در محتوای تبیلغی شبکه‌های مجازی در رابطه با ترویج خرافه انگاری وجود ندارد
مظاهر خرافه‌انگاری به راحتی در شبکه‌های مجازی تبلیغ می‌شود

رسول بابازاده، در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش اظهار کرد: تمایل افراد به فال و فال بینی و میل درونی برای آگاهی داشتن از اتفاقات آینده ریشه‌ای تاریخی دارد و از نوعی اعتقاد و باور درونی اثرگذاری موضوعات پیرامون بر سرنوشت انسان سرچشمه می‌گیرد.
وی ادامه داد: عدم آگاهی کافی از علل و عوامل تاثیرگذار در سیر و روند زندگی در برخی از انسان‌های باعث می‌شود که  متوسل به افراد فالگیر و رمال شوند تا شاید با اطلاعاتی که رمالان به انها می دهند از نظر نیازهای روانی و اجتماعی خود را آرام کنند.
این جامعه شناس معتقد است که مراجعه به فال بینی و طالع بینی که عموما اساس و مبنای صحیح دینی و علمی ندارد در واقع ترویج خرافه انگاری باورهای اجتماعی به شمار می رود و سبب می شود که جامعه در بروز پدیده‌های زندگی به جای حل منطقی و علمی علل بروز آن را به عوامل خرافی نسبت دهد که باید با دعا، طلسم و فالبینی رفع شود.
بابازاده بر این باور است که رجوع به فال بینی باعث ایجاد امیدواری کاذب در افراد می‌شود و چنانچه فرد از این مسیر به هدف ذهنی خود و نیاز روانی حاصل از حل مشکلات نرسد، دچار نوعی سرکوب اجتماعی، روانی و استیصال شخصیتی می‌شود.
وی همچنین به نقش رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های مجازی در رونق فال‌بینی و ترویج خرافه انگاری در جامعه اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد به هر اندازه آگاهی و سواد عمومی در جامعه افزایش پیدا کند اعتقاد به باورهای خرافی که منشاء معتبری ندارد کاهش یابد اما در عمل تبلیغات شبکه‌های اجتماعی با توجه به اینکه از نظارت و کنترل کمتری برخوردار است، به گسترش برخی باورهای خرافی دامن می‌زند.
این جامعه شناس معتقد است زمانی که زمام امور در زندگی اجتماعی و شخصی افراد به دست افراد رمال و کف‌بین که به دنبال سود مالی هستند، بیفتد جامعه سیر انحطاط فرهنگی را طی می‌کند و خرافه به جای علم و آگهی در تصمیم گیری های افراد نقش اثربخشی خواهد داشت.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید