09:41|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1397 - 09:54
کد خبر: 11353
کارشناس دینی در گفت‌و‌گو با باریش:

وادادگی فرهنگی؛ عامل اصلی رواج فال‌بینی در جامعه است

وادادگی فرهنگی و دست شستن مردم از باورهای واقعی در دنیای حقیقی مهم‌ترین علتی است که باعث می‌شود پدیده فال‌بینی و طالع بینی که مستند علمی و دینی ندارد در جامعه رواج پیدا کند.
وادادگی فرهنگی؛ عامل اصلی رواج فال‌بینی در جامعه است

سیامک جعفرزاده، مدرس دانشگاه و کارشناس دینی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش، اظهار کرد: گرچه در آموزه‌های دینی به تاثیر علم نجوم در زندگی انسان‌ها اشاره شده اما این امر موئد طالع بینی نیست و پدیده فال بینی در واقع نوعی جهالت معرفی می‌شود که افراد از پرداختن به آن به شدت نهی شدهاند.
وی با بیان اینکه فال‌بینی و طالع‌بینی در فرهنگ اسلامی برابر با شرک است، ادامه داد: دعا و دعاکردن جایگاهی جداگانه از فال بینی دارد و برعکس موضوع دعا کردن در فرهنگ اسلامی و از سوی اولیای الهی توصیه می‌شود اما لزومی ندارد که حتما دعا در شرایطی که در جامعه امروز باب شده انجام گیرد.
وی با اشاره به اینکه لزومی ندارد دعا حتما کتبی نوشته شود، گفت: برخی‌ دعا نویس ها می‌گویند اگر دعای نوشته شده باز شود و یا فرد شرایطی را رعایت نکند ، دعا اثربخش نمی‌شود، این حرف نمود بارز شیادی است که زمینه ساز انحراف از مفاهیم دینی می‌شود.
این کارشناس دینی ادامه داد: ممکن است سائلی در حق انسان دعا کند و دعای آن فرد مستجاب شود، استجابت دعا بستگی به مصلحت بودن یا نبودن آن برای فرد دارد.
جعفرزاده تصریح کرد: آنچه در بحث طالع بینی و فال بینی مطرح است بحث تلقین و اعتماد کردن است گاهی اوقات یقین داشتن افراد به چیزی موجب می‌شود اثر آن در زندگی فرد بدوی باشد و از همین رو افراد تصور کنند که حتما فال بینی در زندگشان اثر داشته در حالی که بیشتر تاثیر تلقین بوده  است.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: افرادی که فال بینی می‌کنند در بسیاری از اوقات از کلیات موضوع سوء استفاده کرده و این اطمینان را به فرد می‌دهد که هر حرفی را می‌زند باور کنند، به طور مثال به فرد می‌گوید شما دشمنی داری که لاغر است، بدون شک در اطرافیان این فرد حتما کسانی با این مشخصات وجود دارد.
وی ادامه داد: استفاده از کلیات برای مطرح کردن موضوعات جهت جلب اعتماد افراد باعث می‌شود که فرد به اطرافیان خود نیز بدبین و شکاک شده و چه بسا که زیان‌های جبران ناپذیری به آبرو، حیثیت، مال و جان افراد وارد کند.
جعفرزاده با بیان اینکه زودباوری و ساده اندیشی ویژگی اصلی افرادی است که به فال‌بین و طالع بین رجوع می‌کنند، خاطرنشان کرد: در برخی مواقع دیده می‌شود که فال بینی در یک شهر به شدت تبلیغ می‌شود و متاسفانه انتظاری که مردم از فال‌بین‌ها دارند این است که حتما از غیب برایشان خبر دهد در حالی که این موضوع از دسترس انسان خارج است و تنها خداوند از عالم غیب خبر دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید