17:56|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1397 - 10:02
کد خبر: 11318
یک روانشناس در گفت‌وگو با باریش مطرح کرد:

پدیده فال‌بینی نتیجه گریز افراد از مسئولیت است

پدیده فال‌بینی که در جامعه امروز رواج گسترده‌ای دارد نتیجه گریز افراد از پذیرش مسئولیت کارهایشان است تا از این طریق شرایط فعلی خود را به عوامل بیرونی مرتبط کنند.
 پدیده فال‌بینی نتیجه گریز افراد از مسئولیت است

تورج محمدزاده، روانشناس و مشاور امور خانواده در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش در تشریح علل رجوع افراد به فال‌گیرها، اظهار کرد: هر اندازه نسبت گریز افراد از مسئولیت‌های اجتماعی خود بیشتر باشد پدیده رجوع به فال‌بین و فالگیر در جامعه رواج پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه بیشتر افرادی که به فال‌گیر و یا دعانویس‌ها برای حل مسکلات خود مراجعه می‌کنند، اغلب انسان‌هایی هستند که در پی انکار واقعیت و گریز از مسئولیت و عواقب رفتارها و واکنش‌هایشان هستند، افزود: افرادی که متوسل به فال‌بین می‌شوند چون به خاطر انتخاب‌هایی که در زندگی داشته‌اند، با مشکل روبرو می‌شوند سعی دارند از این طریق مسئولیت کارهای خود را به عوامل بیرونی نسبت دهند.
این مشاور امور خانواده معتقد است آماده‌سازی افراد برای پذیرش مسئولیت کارهایی که انجام می‌دهند موضوعی است که در کنار حوزه آموزش باید در پرورش روح در دوران کودکی مورد توجه قرار گیرد چراکه قوانین و آموزش و پرورش است که اهرم لازم برای دعوت افراد در جامعه به پذیرش مسئولیت را دارد.
افراد با مراجعه به رمال رنج اجتماعی پایدار را برای خود رقم می‌زنند
این «واقعیت درمانگر» بر این باور است افرادی که به خاطر مسائل زندگی مشترک و یا هر دلیل دیگری به فالگیر و دعانویس‌ها متوسل می‌شوند در واقع نوعی رنج روانی، خانوادگی و اجتماعی را برای خود پایدار می‌کنند در حالی که شرایط بیرونی در مشکلات تنها 10 درصد سهیم است و ریشه اصلی معضلات را باید در درون خود انسان جستجو کرد. 
این دکترای روانشناس ادامه داد: نتیجه تحقیقات واقعیت درمانی نشان می‌دهد که انسان برای حل یک مشکل خود 3 هزار حق انتخاب دارد و شرایط فعلی نتیجه انتخاب‌های خود فرد است و عوامل بیرونی سهم اندکی در مهیا شدن شرایط دارند، گرچه پیشنهادهایی می‌شود اما انتخاب‌گر نهایی خود فرد است.
محمدزاده، با تاکید بر این مطلب که مسئولین از موضوع تهاجم فرهنگی در جامعه غفلت کرده‌اند، معتقد است که تهاجم فرهنگی در چند فیلم خلاصه نمی‌شود بلکه مجموعه‌ای از ایده‌ها و تفکرات القایی است که به تدریج وارد جامعه نشده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید