22:41|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 17 بهمن 1397 - 13:05
کد خبر: 11314
یادداشت:

بدعت نادرست گریبانگیر مجالس ختم

در شرایط کنونی که اکثر مردم جامعه با مشکلات فراوان اقتصادی رو به رو شده اند، کسانی هستند که مجالس باشکوهی همراه با تجمل گرایی برگزار می‌کنند که به واقع اهمیت خود مراسم را زیر سوال می‌برد. 
بدعت نادرست گریبانگیر مجالس ختم

سرویس فرهنگی باریش‌نیوز؛ امروزه چشم و هم چشمی و ریخت و پاش‌های بی دلیل در برخی از مجالس برای خودنمایی در برابر دیگران مد شده است. تجمل گرایی و به زبان عامیانه ریخت و پاش‌های الکی در مجالس عزا و دیگر جشن‌ها به قدری زیاد شده که توجه به این بحث ضروری به نظر می‌رسد. در شرایط کنونی که اکثر مردم جامعه با مشکلات فراوان اقتصادی رو به رو شده اند، کسانی نیز هستند که مجالس با شکوهی همراه با تجمل‌گرایی برگزار می‌کنند که به واقع اهمیت خود مراسم را زیر سوال می‌برد. 
پذیرایی از مهمانان با چند مدل غذای رنگارنگ، تابلوهای تسلیت در اندازه‌های مختلف، حلواهای رنگارنگ و خرماهای تزیین شده در کنار انواع و اقسام نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی که اصلا در عرف مجلس عزا نیستند در کنار مهمانانی که چنان به ظاهر خود رسیده اند که انگار به مراسم عروسی دعوت شده اند،خرید تاج گل‌های آنچنانی نیز در مراسمات ختم از دیگر تجملات مجالس عزا به شمار می‌رود.
در دین اسلام به برگزاری مراسمات ساده اشاره شده اما گویا برخی از افراد جامعه جدا از اینکه به اصل موضوع بپردازند از یاد خدا غافل می‌شوند و فقط در ذهن خودشان چشم و چشمی در مراسمات را لحاظ می‌کنند.
این افراد قبل از برگزاری مراسم ختم عزیزانشان دغدغه این را دارند که مبادا در پذیرایی با مشکل مواجه شوند و در دید دوستان و آشنایانشان سرافکنده شوند و مورد قضاوت و مقایسه دیگران قرار گیرند. امروزه شاید این حرف را از زبان خیلی‌ها بشنوید که هزینه مردن از زندگی کردن بیشتر است. خریدن قبرهای میلیونی نیز از دیگر بحث‌های تجمل‌گرایی در مراسمات ختم است. اما در جامعه امروزی با وجود تشریفات آنچنانی دلجویی از فرد مصیبت دیده از مسیر درست خود خارج شده و برگزاری مراسمات عزا از اقدامات غیر مطلبوبی برخوردار شده است و ریشه در یک باور غلط را با خود به یدک می‌کشد.
باید گفت رفتارهای امروز جامعه در خصوص تجمل گرایی از سنت‌های اسلامی نیز فاصله گرفته است. متاسفانه در بیشتر موارد دغدغه فکری اینکه چگونه از مهمانان پذیرایی خواهد شد رنج می‌بریم.خرید تابلوهای تسلیت و تاج گل‌های آنچنانی هیچ باری را از دوش مصیبت دیده بر نخواهد داشت بلکه یک فرهنگ غلط را در جامعه ترویج می‌دهد. برخی افراد از این مراسمات استفاده می‌کنند و مال و منال خود را در معرض نمایش دیگران قرار می‌دهند که به واقع رفتار ناپسندی است.
در دین اسلام بارها به دوری از تجمل گرایی و ساده زیستی اشاره شده است که یکی از روش‌های زندگی بدون دغدغه در اسلام زندگی به سبک ساده زیستی است. از* امام علی (ع) نقل شده است که می‌فرمایند: زرق و برق های دنیا، عقل‌های ضعیف را فاسد می‌کند.*
از این رو افرادی که در مراسمات عزا به مادیات بیش از معنویات اهمیت می‌دهند اسباب ضعف در دنیا و آخرت را برای خود فراهم می‌کنند. باید گفت دوری از تجملات در مراسمات مختلف اعم از مجالس ختم، نیاز به فرهنگ سازی عمیق در بین مردم دارد که با گذشت زمان امیدواریم از این فرهنگ غلط فاصله بگیریم. باید گفت تجمل گرایی آثار مخرب و ویرانگری را به دنبال دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید