05:45|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1397 - 14:31
کد خبر: 11303
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی:

55 درصد خدمات دامپزشکی یارانه‌دار است

سازمان دامپزشکی سالانه 20 میلیارد تومان برای خدمات دامپزشکی در سطح استان هزینه می‌کند که 55 درصد این هزینه‌ها از یارانه‌ برخوردار است و برای مردم رایگان می‌باشد.
55 درصد خدمات دامپزشکی یارانه دار است

به گزارش سرویس سلامت باریش، کامیار داهیم روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: مهمترین مرحله رشد و توسعه در جامعه نیروی انسانی است در حال حاضر 70 درصد پرسنل سازمان دامپزشکی استان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
وی افزود: سازمان دامپزشکی در قالب 60 نوع فعالیت، خدمات دامپزشکی ارائه می‌دهد که ضریب نفوذ این تعداد در روستاها 75 درصد است همچنین میزان دسترسی مردم به خدمات دامپزشکی در استان 90 درصد می باشد که در گذشته این رقم 10 درصد بوده است.
داهیم ادامه داد: در حال حاضر 800 واحد خدمات دامپزشکی در سطح استان در حال فعالیت و ارائه خدمات و در دسترس مردم هستند.  
وی اضافه کرد: سازمان دامپزشکی سالانه 20 میلیارد تومان برای خدمات دامپزشکی در سطح استان هزینه می‌کند که 55 درصد این هزینه‌ها از یارانه‌ برخوردار است و برای مردم رایگان می‌باشد.
داهیم عنوان کرد: در حال حاضر خدمات دامپزشکی در تمامی روستاها، دهستان‌ها و مراکز شهرهای کوچک مستقر می‌باشد و ارائه خدمات می‌دهند همچنین 70 درصد فعالیت‌های تصدی گری دامپزشکی دولتی را به بخش خصوصی منتقل کرده‌ایم.
داهیم افزود: از تعداد3 هزار نفری که در سازمان دامپزشکی  فعالیت می‌کنند جزو فارغ التحصیلان دامپزشکی هستند.
وی در ادامه عنوان کرد: اولویت سازمان دامپزشکی در تأمین امنیت غذایی مردم است در حال حاضر جایگاه تأمین امنیت غذایی و بهداشت مواد پروتئینی باید فراتر از این صورت گیرد.
داهیم افزود: زیر ساخت‌ها را باید تقویت کرد در حال حاضر قانون دامپزشکی در کشور و استان جوابگوی مشکلات مردم نیست و باید بیش از این به این سازمان اهمیت داده شود.
وی ادامه داد: عمده وظیفه سازمان دامپزشکی، کنترل بهداشت فرآورده‌های پروتئینی است که بحث بهداشت در این زمینه از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است.
داهیم ادامه داد: در سطح استان سالانه یک میلیون تن محصولات دامی تولید می‌شود که 70 درصد این محصولات در داخل استان مصرف می‌شود و 30 درصد باقی مانده به استان‌های دیگر صادر می‌شود.
وی گفت: 7 میلیون واحد دامی اعم از دام سنگین و سبک در استان وجود دارد که سالانه 100هزار تن محصولات وارداتی، ترانزیتی و صادراتی از استان جابه جا می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی ادامه داد: هزینه‌های دامپزشکی باید از سوی تأمین اعتبارات لحاظ شود که در ارائه خدمات دچار مشکل نشویم اگر بودجه‌ای اختصاص نیابد در ارائه خدمات دامپزشکی تأثیر منفی خواهد گذاشت.
وی گفت: دامپزشکی استان برای 7 میلیون واحد دامی در سال، 21 نوبت واکسن ایمن سازی انجام می‌دهد یعنی هر واحد دامی سالانه در سه نوبت ایمن سازی می‌شوند همچنین سالانه 50 هزار نمونه برداری در آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان انجام‌ می‌شود.
وی افزود: پروتئین حیوانی گران‌ترین و ضروری ترین مواد غذایی از لحاظ امنیت غذایی است از این رو تأمین گوشت قرمز و فرآورده‌های پروتئینی از اهمیت بالایی برخوردار است.
داهیم گفت: تأمین گوشت قرمز بهداشتی نیاز به گشتارگاه سالم دارد کشتارگاه‌های استان به لحاظ مشکلاتی که دارند نیازمند توجه ویژه‌ای بوده و در شأن استان نمی‌باشند تمامی نهادهای مربوطه باید در جهت ساماندهی کشتارگاه‌های استان با سازمان دامپزشکی همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند.
وی تصریح کرد: در آذربایجان غربی سالانه 2/5 میلیون رأس تجارت دام در استان انجام می‌شود که این  میادین عرضه ساماندهی و بهداشتی نشده اند.
داهیم اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون میزان تولیدات گوشت قرمز در استان روند غیر طبیعی دارد و روز به روز شاهد افزایش قیمت گوشت هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 16 کشتارگاه سنتی در استان بدون پروانه بهداشتی  فعالیت می‌کنند که با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شده است که ساماندهی کشتارگاه‌های استان به زودی آغاز خواهد شد.

داهیم گفت: از 3 ماه گذشته قاچاق دام زنده کاهش یافته است و لازم به ذکر است قاچاق دام تأثیرچندانی در افزایش قیمت گوشت ندارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید