07:41|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1397 - 10:41
کد خبر: 11296
یادداشت:

لزوم افزایش حقوق کارگران/امرار معاش به درجه غیرممکن رسید!

کارگری جزو مشاغل سخت کشور است و به جرات می‌توان گفت که حقوق و درآمد تمامی کارگران زیر خط فقر بوده و با توجه به تورم و گرانی موجود در کشور امرار معاش برای کارگران به درجه غیرممکن رسیده است.
امرار معاش به درجه غیرممکن رسید!

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز؛ کارگری جزو مشاغل سخت کشور است. کارگرانی هستند که به صورت شبانه روزی و بی وقفه تلاش می‌کنند تا خواسته‌های کارفرمای خود را بر آورده سازند، اما در این میان این قشر زحمت‌کش هرگز در قبال کارهای سخت خود درآمد قابل قبول و خاصی نداشته و ندارند.

به جرات می‌توان گفت که حقوق و درآمد تمامی کارگران زیر خط فقر بوده و با توجه به تورم و گرانی موجود در کشور امرار معاش برای کارگران به درجه غیرممکن رسیده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر برای یک خانوار 4نفره در تابستان را ماهیانه 27 میلیون ریال یعنی 2میلیون 700 هزار تومان می‌داند که برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس خط فقر را تا 6 میلیون تومان اعلام کرده‌‌اند اما در این میان در شرایط فعلی که حداقل دستمزد یک کارگر در سال جاری در صورت داشتن دو فرزند، حداقل یک میلیون و 534 هزار و 522تومان خواهد بود، این رقم با خط فقر اعلامی حدود 1میلیون و 165هزار و 478 تومان فاصله دارد و کفاف زندگی کارگران را نمی‌دهد.

چندی پیش افزایش 100 هزار تومانی حق مسکن به حقوق کارگران مطرح شد ولی بدون شک این مبالغ هرگز دردی را از کارگران دوا نخواهد کرد. دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در این رابطه معتقد است: افزایش ۱۰۰هزارتومانی مشکلی از کارگران دوا نمی کند اما امیدواریم هیأت دولت برای تصویب این موضوع زود اقدام کند.

فاصله طبقاتی کارگران با سایر اقشار بسیار زیاد است، کارگران پولی برای هزینه‌های درمانی خود ندارند؛ این در حالی است که حدود سه میلیون نفر در کشور فاقد بیمه و در کارگاه های زیرپله ای مشغول به کارند.

اگر سرصحبت‌های یک کارگر بنشینید قطعا بیشتر و بهتر به عمق مشکلات آنان پی خواهید برد و خواهید دانست که تا چه حدی مشکلات آنان سر به فلک کشیده و آه از نهاد آنان بلند کرده است. کارگری در خصوص مشکلاتش می‌گفت که از صبح تا شب برای تنها 50 هزار تومان تلاش کرده است و آخر شب فرزندنش با گریه به دنبال آجیل گشته و آن را از پدر کارگر خود طلب کرده و این پدر کارگر نیز از مزد 50 هزار تومانی خود 250 گرم آجیل خریده که 50 درصد مزد و اجرت روز خود به آن رفته و سایر مشکلات از جمله فیش آب ، برق و گاز به امید خدا رها شده و مانده است.کارگر دیگری از رنج و سختی 12 ساعت کار روزانه و مداوم گفته است، این کارگر نسبت عجیب افزایش ساعت کاری و کاهش حقوق و مزایا را مطرح کرده است، به بیان دیگر ساعت کاری این فرد از 8 به 12 ساعت افزایش یافته اما بجای افزایش حقوق، مزد وی به زیر یک میلیون تومان رفته است تا کارگر و خانواده مظلومش شب گرسنه سر خود را روی بالش بگذارند.

در کشور ایران یکی در میان انبوه ثروت زندگی خود را سپری می‌کند و دیگری شب را بدون وسایل گرمایشی و با مشکلاتی وصف نشدنی سپری می‌کند؛ باید دولت مردان تدابیری اتخاذ کنند تا شاهد کاهش فاصله طبقاتی باشیم.

بدون شک کارگران بازوان اصلی پیشرفت و توسعه هر کاری در کشور می‌باشند و به نوعی می‌توان این افراد را عامل محرکی بر پیشرفت دانست، لذا نیاز مبرمی وجود دارد تا مسئولین نگاه خود را نسبت به این قشر مهم و صد البته مظلوم تغییر دهند تا آنان نیز بتوانند با خوش بینی و امید به آینده بر سر کار خود حاضر شده و اقدامات خود را پیش ببرند.

به امید روزی که هیچ خانواده ایرانی گرسنه سر به زمین نگذارد.....

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید