08:03|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 15 بهمن 1397 - 11:37
کد خبر: 11289

دلزدگی از ازدواج، پیامد اصلی کودک همسری است

ازدواج زود هنگام و قبل از رسیدن به بلوغ جسمی و فکری لازم نه تنها آمار طلاق را افزایش می‌دهد بلکه زمینه دلزدگی فرد از تشکیل خانواده را فراهم می‌کند.
دلزدگی از ازدواج، پیامد اصلی کودک همسری است

حجت‌الاسلام حمید حسن‌زاده، امام جمعه میاندوآب در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش، با اشاره به اینکه ازدواج‌های زودهنگام قبل از رسیدن فرد به بلوغ فکری و جسمی پیامدهای مختلفی برای جامعه و خانواده دارد، ناسازگاری، افزایش آمار طلاق و دلزدگی از تشکیل خانواده را از جمله اثرات منفی کودک همسری عنوان کرد.
وی ادامه داد: در رابطه با سن ازدواج دو موضوع باید مورد توجه قرارگیرد که اولی بروز پدیده کودک همسری و دیگری شکل ‌گیری ازدواج‌های دیرهنگام با بالارفتن سن است و پرداختن به کودک همسری نباید مانع ازدواج جوانان در سن مناسب شود.
حسن‌زاده تصریح کرد: با اینکه در برخی مواقع کودک همسری وجود دارد متاسفانه در مقابل این پدیده معضل ازدواج‌های دیرهنگام نیز دیده می‌شود که در آن جوانان علیرغم داشتن شرایط لازم به دلایلی تمایلی به ازدواج ندارند.
قوانین کودک همسری زمانی اثربخش است که فرهنگ عمومی ارتقاء یابد
وی معتقد است که جامعه و خانواده نباید در امر ازدواج دچار افراط و تفریط شوند چراکه هر کدام آنها می‌تواند آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی خاص خود را به دنبال داشته باشد.
این کارشناس دینی معتقد است که مهم‌ترین عامل در بروز پدیده کودک همسری فقر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها است که می‌توان از طریق آگاهی‌بخشی به خانواده، والدین را نسبت به مشکلات ناشی از ازدواج زودهنگام فرزندانشان آگاه کرد.
حسن‌زاده با بیان اینکه تا زمانی که فرهنگ عمومی جامعه ارتقاء پیدا نکند، تصویب قوانین و مقررات نمی‌تواند به اندازه کافی بازدارنده باشد، خاطرنشان کرد: قوانین زمانی اثربخش است که جامعه آمادگی لازم برای پذیرش موضوع را داشته باشد وقتی ازدواج‌ها به صورت سنتی انجام شود و در هیچ دفترخانه‌ای ثبت نشود قانون چگونه می‌تواند مانع و بازدارنده این اقدام باشد.
امام جمعه میاندوآب ادامه داد: در برخی از روستاهای استان اگر دختری تا سن پانزده سالگی ازدواج نکند به تصور والدین دیگر شانسی برای انتخاب همسر نخواهند داشت و چه‌بسا در محل زندگی نیز مورد تسمخر قرار گیرد و این برای جامعه که داعیه‌دار آگاهی و فرهنگ بوده، واقعا تاسف بار است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید