19:19|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1397 - 14:42
کد خبر: 11284
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در گفت‌وگو با باریش:

2 هزار و 637 سند موقوفه در استان به‌روز رسانی شدند

2 هزار و 637 سند موقوفه منقضی شده در سال جاری در راستای احیای فرهنگ وقف در آذربایجان غربی به‌روز رسانی شدند
2 هزار و 637 سند موقوفه در استان به‌روز رسانی شدند

حجت الاسلام ناصر جوانبخت در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی باریش، اظهار کرد: با توجه به نقش پیدا و ناپیدای موقوفات باید افق جدیدی برای ایفای نقش «وقف» و آثار آن بگشاییم و آن ایجاد بسیج همه‌جانبه و گسترده برای احیاء امر وقف است؛ مطالعه آمار موقوفات و امور خیریه در کشورهای توسعه یافته اسلامی حکایت از آن دارد که تعامل بین موقوفات و توسعه همیشه در طول تاریخ برقرار بوده است.
وی افزود: اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی نیز در سال 97 با استعداد  6475 موقوفه و 36963 رقبه و 37 امامزاده و بقاع متبرکه در جهت احیای موقوفات و اجرای نیات واقفین و اجرای مطلوب برنامه‌های مصوب سازمان گامهای موثری را برداشته است.
وی ادامه داد: ازشاخص‌ترین برنامه‌های اجرا شده در حوزه معاونت بهره وری اقتصادی تنظیم 287 سند اجاره رقبات موقوفات فاقد رابطه استیجاری ، بروز رسانی اسناد موقوفات منقضی شده به تعداد 2637 سند ، تصحیح ، تکمیل و تأیید اطلاعات پایه رقبات به تعداد 3104 رقبه همچنین تعیین وضعیت رقبات فاقد گردش مالی به تعداد ۶۶۶ بازسازی نگهداری و تعمیر موقوفات و رقبات عرصه و اعیان و به متراژ ۶۰۶۳.بازسازی مرمت مقاوم‌سازی توسعه و احداث بقاع و اماکن متبرکه۷۱۱۳ مترمربع اشاره کرد. 
حجت الاسلام جوانبخت تصریح کرد: همچنین در راستای اجرای  طرح‌های عمرانی در حوزه احیای موقوفات و رقبات و میزان افزایش بهره وری معاونت بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه در سال ۹۷ می‌توانیم به بازسازی موقوفه حاج بابا صنایع در متراژی با مساحت ۱۶۰۰ متر مربع ، آغاز عملیات پروژه لطیفه غفارزادگان شهرستان خوی در زیربنایی بالغ بر ۹۹۸ متر مربع با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی،  شروع پروژه پاشاخان شهرستان خوی در زیربنایی بالغ بر هزار و ۱۷۸ متر مربع با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی ، آغاز پروژه خواجه عبدالله شهرستان ارومیه در زیربنایی بالغ بر ۴۷۸۲   با پیشرفت فیزیکی ۵ درصد ، اتمام فاز اول احداث سرویس بهداشتی امامزاده غریب حسن ارومیه در زیربنای بالغ بر ۲۳۵ متر مربع ، آغاز احداث تربت خانه به نظام آباد شهرستان نقده در زیربنای بالغ بر ۳۶۰ متر مربع و اتمام و افتتاح انشعاب آب برق و گاز امامزاده برگشاد سلماس اشاره کنیم. 
وی افزود: در حوزه معاونت حقوقی و ثبتی نیز در راستای تحقق سیاست‌های سازمان اوقاف و امور خیریه می توانیم به انعقاد تفاهم نامه‌ها و ایجاد تعامل فی ما بین دستگاه‌ها و ارگان های ذی‌ربط  به‌ویژه اداره کل ثبت اسناد و املاک ، بنیاد مسکن و منابع طبیعی و آب‌خیزداری استان اشاره کنیم که به برکت این تعامل سازنده توانسته‌ایم گام‌های موثری دراخذ و ثبت اسناد موقوفات در استان برداریم.
وی عنوان کرد: از شاخص‌ترین اقدام صورت گرفته در این حوزه می‌توان به اجرای حکم رفع تصرف موقوفه شاهزاده خانم در خیابان دانشکده ارومیه به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان، رفع تصرف و قلع و قم موقوفه زمین مسجد امام حسین (علیه السلام ) سلماس به ارزش ۲ میلیارد تومان ، تثبیت موقوفات و سند دار کردن ۲۶۶۷ رقبه در سطح استان ، اسکن اوراق و پرونده های موقوفه به تعداد ۶۱۰۰۰ برگ ، نشست های متعدد با مدیران کل ثبت اسناد و منابع طبیعی و بنیاد مسکن ، شامل  بیش از ۳۰ نشست در ادارات اجرایی با حضور مدیران کل، روسای ادارات ذی‌ربط ، نشست و برگزاری جلسات متعدد با نخبگان اصحاب رسانه، نشست‌های دانش بنیان ونشست نهادها ودانشگاه آزاد، دولتی و فنی حرفه‌ای اشاره کرد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه ادامه داد: قبل ورود به حوزه فعالیت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی، ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که اشاره‌ای به وقف‌های جدید در سال 97 داشته باشیم. تعداد وقف‌های جدید در سال جاری تا بهمن ماه 97 ؛ 115 وقف بوده که نسبت به وقف‌های صورت گرفته در سال 96 که به‌ تعداد 96 وقف در سامانه موقوفات به ثبت رسیده است شاهد افزایش 22% ثبت موقوفات جدید در سطح استان بوده‌ایم.
وی اظهار کرد: باید به این نکته هم اشاره کنم که  شهرستان های مهاباد، بوکان و سردشت در ثبت وقف‌های جدید پیشتاز بودند و اغلب نیات موقوفات نیز در حوزه احداث مساجد و هزینه‌های روزانه و جاری مساجد بوده است. 
حجت الاسلام جوانبخت بیان کرد: در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی نیز شاخص‌ترین و بارزترین فعالیتی را که می شود به آن اشاره کرد اجرای نیت واقفان خیراندیش در قالب 15 کارویژه سازمانی ساماندهی شده در جهت اجرای امینانه نیات واقفین است . در این حوزه از اهم فعالیت بارز و شاخص  می‌توان به برگزاری موفق طرح‌های آرامش بهاری ، ضیافت الهی در ماه رمضان ، بصیرت عاشورایی در ماه محرم و صفر اشاره کرد. 
وی ادامه داد: یکی از برجسته ترین اقدامات صورت گرفته در سال 97 در این حوزه می‌توان به  برپایی موکب واقفین خیراندیش در مرز مهران و میزبانی زائرین اباعبداله الحسین (ع) و پذیرائی در سه وعده با سرو غذای گرم ازمحل اجرای نیت موقوفه فتح اله خان سرتیپ اشاره کرد که  مبلغی بالغ بر 300 میلیون تومان از محل اجرای نیت برای این طرح صرف گردید.
وی اضافه کرد: از دیگر فعالیت‌های مهم این حوزه می‌توان به برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی یاوران وقف و نیز گرامیداشت و بزرگرداشت ایام خاص (وفیات و اعیاد  ) در سطح استان اشاره کرد. 
حجت السلام جوانبخت عنوان کرد: اجرای طرح مهر تحصیلی درقالب توزیع پک‌های تحصیلی( نوشت افزار) برای دانش آموزان بی بضاعت در سطح استان به تعداد 1247  بسته از دیگر برنامه‌های شاخص در حوزه معاونت فرهنگی در راستای اجرای امینانه نیت واقفین خیر اندیش بود که در ابتدا سال تحصیلی 97/98 اجراشد. 
وی افزود: برگزاری مسابقات مرحله شهرستانی با حضور 5000 نفر و برگزاری مرحله استانی با حضور تعداد 300 نفر از برگزیدگان  مرحله شهرستانی از شاخص ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه قرآنی در استان بود که با کفیت مطلوبی در شهرستان و استان برگزار شد.
وی گفت: حمایت مادی و معنوی از مراکز تربیت حافظان قرآن کریم شهرستان‌های خوی، ارومیه ،میاندوآب ،تکاب از دیگر برنامه های شاخص سال 97 بود. در همین راستا تاکنون تعداد 5500 نفر در سامانه جامع حفظ و قرائت قرآن کریم سازمان اوقاف، جهت فراگیری و حفظ قرآن کریم  در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در تربیت 1 میلیون حافظ قرآن کریم ثبت نام نمودند. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید