21:14|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1397 - 13:41
کد خبر: 11283
یادداشت:

جان‌هایی که به راحتی دود می‌شوند!

در ابتدا سیگار بیشتر میان افراد میان‌سال و پیر رواج داشت اما در حال حاضر این معضل وحشتناک و ترس برانگیز میان جوانان و نوجوانان و صد البته مهلک‌تر از آن میان بانوان رواج یافته است.
جان‌هایی که به راحتی دود می‌شوند!

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز؛ سیگار ماده مخدر مضر و خطرناکی که به‌شدت میان مردم ایران رواج داشته وروزبه روز نیز بر میزان آن افزوده می‌شود. سال‌ها، ماه‌ها، روزها، ساعت‌ها و دقیقه‌ها کارشناسان و متخصصان در خصوص ضررهای ناشی از سیگار لب به سخن و توضیح گشوده‌اند اما هیچ گوش شنوایی میان مردم نداشته است.

در ابتدا سیگار بیشتر میان افراد میان‌سال و پیر رواج داشت اما در حال حاضر این معضل وحشتناک و ترس برانگیز میان جوانان و نوجوانان و صد البته مهلک‌تر از آن میان بانوان رواج یافته و روزبه‌روز بر آمار آن افزوده می‌شود. اگر چرخی در خیابان‌ها بزنید نوجوانانی 13-14 خواهید یافت که سیگار به‌دست قدم زده وزندگی آینده خود را دود می‌کنند؛ البته بدتر از آن نیز بانوانی است که آزادانه به استعمال سیگار پرداخته و هیچ ابایی از مشاهده شدن یا برملا شدن آن قضیه نداشته آن را امری طبیعی خوانده و به‌نوعی سیگار را به دیده مد و رند بالایی و روشنفکری می‌نگرد.

سالی 60 هزار ایرانی به دلیل عوارض سیگار جان می‌بازند؛ 60 هزار هرگز آمار کوچکی نبوده و نشان می‌دهد که طی 8 سال اخیر 480 هزار ایرانی جان خود را به دلیل مضرات ناشی از آن ازدست‌داده‌اند. این ماجرا وقتی شکل عجیب به خود می‌گیرد که بدانید گروه تروریستی داعش طی 8 سال اخیر موجب کشته شدن 362هزار سوری در این کشور شده است؛ این آمار تلفات استعمال سیگار در ایران بسیارنگران‌کننده و ترسناک است. بر اساس بررسی‌ها و تحقیقات کشوری انجام‌شده در ایران نزدیک به ۱۲ درصد افراد بالغ (۱۵ تا ۶۹ ساله) سیگاری و حدود ۸۸ درصد غیر سیگاری هستند.

روزانه متجاوز از ۱۰ میلیارد تومان توسط مردم هزینه سیگار می‌شود. همچنین بر اساس محاسبات به‌عمل‌آمده سالانه ۲ تا ۳ برابر رقم مذکور از طریق مردم و دولت هزینه امور تشخیص و درمان عوارض ناشی از سیگار در جامعه می‌شود؛ یعنی روزانه مبلغی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان و سالانه رقمی بیش از ۱۵ هزار میلیاردتومان از بیت‌المال و از جیب مردم هزینه و توسط ۱۲ درصد مردم که سیگاری هستند اتلاف می‌شود.

به‌بیان‌دیگر مردم یک گروه تروریستی دودی را در ایران پرورش داده و آن را به جان خود انداخته‌اند؛ لذا نیاز مبرمی وجود دارد تا مسئولین و مردم دست‌به‌دست هم داده تا با اتخاذ تدابیری از پدیده مهلم جلوگیری به عمل آید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید