04:39|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1397 - 10:31
کد خبر: 11275
باریش گزارش می دهد:

پول‌شویی؛ زهر مهلک بر پیکره اقتصاد جوامع

امروزه یکی از معضلات اقتصادی که گریبان گیر جامعه شده و دارای تبعات فراوانی چون گسترش فساد شده، پول‌شویی می‌باشد این پدیده مذموم روزبه‌روز گسترش یافته و چون زهر مهلکی اقتصاد جامعه را درگیر کرده است.
پول‌شویی؛ زهر مهلک بر پیکره اقتصاد جوامع

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز؛ با توجه به اینکه کشورهای درحال‌توسعه و کم توسعه‌یافته همواره در مقابل کمبود منابع مالی قرار دارند و دلیلی که برای این کمبود بیان می‌کنند این است که بازارهای اقتصادی بزرگی ندارند و اقتصاد خود را از طریق بازارهای غیررسمی چون قاچاق کالا و ارز تأمین می‌کنند که این امر خود زهر مهلکی را بر پیکره اقتصاد جامعه وارد و بعدها این پول‌های کثیفی که در جامعه حکمرانی می‌کنند مصداق بارزی برای برخی افراد معلوم‌الحال می‌شود که بانام فعالین اقتصادی هر کاری که دلشان می‌خواهد کنند چراکه هیچ اهرم نظارتی وجود ندارد البته وجود دارد ولی در خواب به سر می‌برد.

در حالی اهرم‌های نظارتی بر اقتصاد مریض جامعه و پول‌شویی هایی که اتفاق می‌افتد در خواب به سر می‌برند که این مهم به‌عنوان یک جرم مالی در تمام جوامع بین‌المللی محسوب می‌شود که تأثیر منفی بر اقتصاد می گذارد و باید متخلفان این امر شناسایی و مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.

تخریب بازارهای مالی، فرار سرمایه‌گذاران و کاهش تقاضای پول و کاهش معینی در نرخ سالانه تولید ناخالص ملی ازجمله آثار مخرب پول‌شویی بر جامعه است حالا هی بخوابید و اقتصاد کشور را با این خواب عمیق زمستانی خود به قهقرا ببرید مسئول محترم و متولی امورات اقتصادی چرا هیچ‌گونه نظارتی نیست اصلاًمی‌دانید اقتصاد جامعه را فلج کرده‌اید؟ چه جوابی برای آیندگان جامعه دارید؟

به همین منظور خبرنگار باریش نیوز مصاحبه‌هایی مرتبط با این موضوع انجام داده است که به شرح زیر است:

مجلس بحث نظارت بر اقتصاد را عملا رها کرده است

اشرافی گری مسئولان بین مسئولان سبب ایجاد فاصله و شکاف طبقاتی می شود که این خود ثمره اقتصاد مریضی است که امروز در جامعه حکمرانی می کند و مجلس هم عملا بحث نظارتی را رها کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین عیسی برادری در گفت و گو با خبرنگار سرویس اقتصادی باریش، اظهار کرد:برخی همواره در تلاش هستند تا با نگاه طمع کارانه  به مباحث اقتصادی ورود کنند و با این نگاه تمام منافع مادی دنیا را برای خود بخواهند که این موضوع سبب ایجاد اشرافی گری، شکاف و فاصله طبقاتی می شود که خود ثمره اقتصاد مریضی است که در جامعه حکمرانی می کند.

وی ادامه داد: برخی با توجه به اینکه پولهایی که دارند منبع و منشا مشخصی نداردمبالغی را که در اختیار دارند به نفع خود استفاده می کنند و این استفاده های شخصی فلج اقتصادی جامعه که خود منبعی برای اختلاس، رشوه و پولشویی است را به دنبال دارد.

امام جمعه تکاب افزود: لازم و ضروری است که برای مبارزه با فسادهای اقتصادی قوانین نظارتی بر اقتصاد جامعه تصویب شود تا با این سیستم بتوانند  درآمد و حقوق ها را همسان سازی کنند تا مشکلی در بوجود آمدن حقوق های نجومی نباشد و این بهترین راه حل برای مبارزه با حقوق های نجومی است.

نظارت بر اقتصاد را شل گرفته‌ایم

حجت‌الاسلام برادری خطیب جمعه تکاب بیان کرد: متأسفانه در بحث نظارت بر اقتصادی که در جامعه حاکمیت دارد از این ورپل وچرخه افتاده‌ایم و تنها دلیل آن نظارت شلی است که داشته‌ایم و این سبب شد تا به‌مرور زمان بوی مریضی اقتصاد همه‌جا پخش شود و دشمنان از این ضعف بزرگ بهره‌برداری کند.

اهرم های نظارتی فساد ادارات و ارگانها قوی تر عمل کنند

در خصوص فسادهایی که در ادارات و ارگان‌ها صورت می‌گیرد باید اهرم‌های نظارتی فساد ادارات و ارگان‌ها قوی‌تر عمل کرد تا بتوانند از گسترده شدن این مهم جلوگیری کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد شبستری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی باریش نیوز، اظهار کرد: اینکه گفته شود فساد به‌صورت سازمان‌یافته در نظام وجود دارد قابل‌قبول نیست چراکه مسئولانی هستند که تمام‌قد در برابر فساد ایستادگی می‌کنند.

وی ادامه داد: در این میان هستند مسئولانی که به مسئولیت خود واقف نبوده و راه را برای ایجاد فساد در لایه‌های مدیریتی هموار می‌کنند.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در خصوص راه‌های مبارزه با فساد در ادارات افزود: راه مبارزه با فسادی که کم‌وبیش در برخی ادارات و ارگان‌هااتفاق می‌افتد مسئله نظارت است.

وی ادامه داد: مسئله نظارت و قوی عمل کردن اهرم‌های نظارتی تنها راه مقابله با فسادهای اداری و ارگانی است.

حجت‌الاسلام شبستری تصریح کرد: راه مقابله با فسادهایی که در برخی ازلایه‌های مدیریتی صورت می‌گیرد نظارت از طریق قوانینی می‌باشد که لازم است در مجلس تصویب شود.

مسئولان عملکردهای خود را شفاف و صریح بیان کنند

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد: عملکردهای مسئولین ازجمله حقوق‌های دریافتی، بودجه‌هایی که در اختیارشان برای انجام برخی پروژه‌ها قرار می‌گیرد شفاف‌سازی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم از دو بعد نظارت و شفاف‌سازی در راستای مبارزه با فساد ادارات وارد شویم می‌توانیم از رشد سریع فساد در برخی ادارات و ارگان‌ها جلوگیری کنیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید