22:29|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1397 - 13:41
کد خبر: 11270

یکی مسئولین میراث فرهنگی آذربایجان غربی را از خواب بیدار کند!

در حالی که استان همسایه ما یعنی آذربایجان شرقی در حال جذب گردشگر داخلی و خارجی است، میراث فرهنگی استانمان در خواب عمیق به سر می‌برد و تمام این بی‌برنامگی‌ها وعدم توجه‌ها منجر شده است حتی اکثر تورهای گردشگری به مقصد آذربایجان غربی از برنامه آژانس‌های مسافری حذف شود.
یکی مسئولین میراث فرهنگی آذربایجان غربی را از خواب بیدار کند!

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ استان آذربایجان غربی با وجود تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ارزشمند و متنوع در عرصه‌های مختلف اقتصادی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و گردشگری، متاسفانه در شاخص‌های اقتصادی در شرایط خوبی نسبت به سایر استان‌ها قرار ندارد. به‌عنوان مثال متاسفانه، در شاخص درآمد سرانه، هم استانی‌های ما با درآمدی در حدود نصف درآمد هم وطنان  در سایر استانها، در رتبه 29 درآمد (تولید) سرانه از بین 31 استان کشور قرار گرفته‌ایم.
 آذربایجان غربی که سالهاست کشاورزی پیشه اکثر ساکنان این استان برای امرار معاش است مشکل کمبود آب  و به تبع آن خشکی دریاچه ارومیه و فرسایش خاک  سبب شد مسئولین استان متوجه شوند باید به فکر جایگزینی صنعت دیگری برای افزایش درآمد شهروندان خود باشند از این رو سعی به راه اندازی صنعت گردشگری در استان نمودند. اما این جایگزینی بیشتر از آنکه در هیبت عمل ظاهر شود به شکل وعده‌ای شیک درآمده است. با وجود اینکه آذربایجان غربی استانی است که با سه کشور همسایه مرز مشترک دارد و تلاش برای رسیدن به این امر چندان دور از انتظار نیست اما سالیان متمادی است که از این موضوع غفلت شده است و باوجود نواخته شدن زنگ خطر کمبود درآمد سالیانه مردم دیار آذربایجان غربی  هنوز صنعت گردشگری استانمان راه به جایی نبرده است.

گردشگران خارجی تبریزی‌ها 4 برابر گردشگران آذربایجان غربی!
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی درخصوص آمار ورود گردشگران به این استان در هفت ماهه سال 97 اظهار کرد: در هفت ماهه امسال 4 میلیون و 402 هزار نفرگردشگر وارد استان شده‌اند که نسبت به سال گذشته  این رقم افزایش 42 درصدی داشته است.
 «مرتضی آبدار بخشایش» درخصوص آمار گردشگران خارجی نیز گفت: در هفت ماهه سال  97 نیز 493 هزار نفر گردشگر خارجی وارد استان آذربایجان شرقی شده‌اند که این آمار نیز نسبت به رقم سال گذشته افزایش 17 درصدی داشته است و اغلب گردشگران از کشورهای ترکیه و آذربایجان به این استان سفر کرده‌اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در نشست خبری خود درخصوص آمار گردشگران استان در 10 ماهه سال 97 اظهار کرد: سال جاری 3 میلیون و 815 هزار نفر وارد استان شده و نسبت به سال گذشته  این رقم 18/4 درصد افزایش داشته است.
«جلیل جباری» درخصوص آمار گردشگران خارجی آذربایجان غربی گفت: در 10 ماهه سال جاری 127 هزار گردشگر خارجی از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کرده است و این آمار نسبت به سال گذشته افزایش 100 درصدی داشته است.
یک نگاه کوتاه به آمار گردشگران آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و مقایسه آمار گردشگران دو استان به راحتی نشانگر این موضوع است که ما قافیه را سالهاست به استان همسایه‌مان باخته‌ایم و همانند سایر شاخص‌های توسعه‌ای که از آذربایجان شرقی عقب مانده ایم در این میدان نیز آنان گوی سبقت را از ما ربوده‌اند. البته در آماری که میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی از تعداد گردشگران خارجی بیان کرده است مطلبی درخصوص اینکه این گردشگران چند روز در استانمان اقامت کرده‌اند بیان نشده است زیرا اغلب آنها فقط از استانمان گذر می‌کنند و بی‌شک این گذرها هیچ تاثیری در صنعت گردشگری نخواهد داشت.

بودجه 24 میلیاردی به میراث فرهنگی و گردشگری استان صرف چه اموری شد؟
  این آمار و ارقام در حالی است که در سال 1396 جهت جبران عقب ماندگی های موجود و ارتقای شاخص های اقتصادی استان، اعتباری بالغ بر120 میلیارد تومان در اختیار استان قرار گرفت 
 از مجموع کل این اعتبارات، اعتبار حوزه گردشگری 24 میلیارد تومان بوده است. مسئولین حوزه گردشگری و همینطور سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توضیح دهند چند درصد از این اعتبارات تخصیص یافته و با این تخصیص از چه مکانیسمی برای ارتقای شاخص های اقتصادی کمک نموده اند و میزان ارتقا شاخص های مربوطه دقیقا به چه میزان بوده است.

حذف تورهای گردشگری به مقصد آذربایجان غربی از لیست آژانسهای مسافری
آمار مقایسه‌ای میزان گردشگران آذربایجان غربی با آذربایجان شرقی خبرنگار باریش نیوز را بر آن داشت که با بررسی علل کم بودن گردشگران به استان بپردازد لذا با دو آژانس مسافری پایتخت (زاگرس و آسمان سیر) تماس گرفته و تعداد تورهای گردشگری به استان را جویا شدیم و در کمال ناباوری هر دو آژانس اعلام کردند که تورهای گردشگری خود را به سبب نبود مخاطب سفر به استان آذربایجان غربی لغو کرده‌اند و هیچ توری برای سفر به آذربایجان غربی وجود ندارد .آنان عمده علت عدم علاقمندی مردم برای سفر به آذربایجان غربی را کم کاری مسئولین  در شناساندن جاذبه‌های گردشگری استان دانستند زیرا مخاطب هیچ شناختی از جاذبه‌های موجود استان ندارند. 

جاذبه‌های تاریخی آذربایجان غربی یا بسته هستند یا در حال تعمیرات تمام نشدنی!
حال سوال ما این است که مسئولین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این سال‌های اخیر چرا هیچ تلاشی جهت شناساندن جاذبه‌های استان انجام نداده‌اند و اجازه داده‌اند گردشگران کشور ترکیه به سهولت به سمت استان‌های همسایه سوق پیدا کنند. کاملا گویا و واضح است که آذربایجان شرقی به طور شانسی و اتفاقی به این آمار و ارقام دست نیافته است بلکه تلاش و برنامه‌ریزی مسئولین میراث فرهنگی این استان و اهتمام و توجه سایر مسئولین سبب شده است که در بخش گردشگری به رونق دست یایند. با وجود اینکه تبریزی‌ها تمام تلاش خود را جهت شناساندن جاذبه‌های گردشگری خود به کل دنیا انجام می‌دهند ما هنوز اندر خم یک کوچه مانده ایم و باوجود  عدم تلاش‌ها برای معرفی جاذبه‌های استان، از سویی هر زمان برای بازدید این جاذبه ها عزم کنید با درب‌های بسته روبه رو می‌شوید. جاذبه‌های تاریخی استان‌مان از جمله مسجد جامع و به ویژه مدرسه 22 بهمن در حال بازسازی و مرمت هستند اما انگاری این بازسازی قصد اتمام ندارد و اگر از نو ساخته میشد زودتر به پایان می‌رسد! کاش مسئولین استان و شهر ما نیز دست از این شعارها و وعده‌هایی که هرگز محقق نمی‌شود بردارند و به جای چپاندن یکسری آمار و ارقام در نشست های خبری خود و چاپ یکسری بروشور بدون کاربرد آن هم در ایام نوروز در عمل پای کار بیایند. آقایان مسئول در میراث مردم آمار به کارشان نمی‌آید زیرا حقیقت واضح‌تر از آن است که می‌بینند به این استان غریب و غریب‌نواز رحم کنید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید