16:59|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1397 - 11:32
کد خبر: 11268
باریش گزارش می‌دهد:

قیمت سبزی و صیفی‌جات انگار خیال پایین آمدن ندارد

قیمت سبزی و صیفی‌جات که در هفته‌های اخیر به دلایل مختلف که از سوی مسئولان کاهش دما عنوان شده است، فعلا در بی‌تفاوتی مسئولان امر خیال پایین آمدن ندارد تا سبد مصرفی خانوار هر روز کوچک و کوچک‌تر شود.
قیمت سبزی صیفی‌جات انگار خیال پایین آمدن ندارد

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، این روزها موج گرانی به هر بازاری که فکرش را بکنید سر زده است، از بازار لبنیات، کالاهای اساسی گرفته تا بازار خودرو و لوازم یدکی. این بازار آشفته اقتصادی اگر برای ما آب نداشته در عوض برای خیلی‌ها نان داشته است که به بهانه‌های واهی اعم از بالارفتن قیمت ارز و تحریم‌های مختلف که البته قصه تکراری برای مردم است هر روز نرخ جدیدی را برای کالاهایشان اعلام  می‌کنند.
اگر در هفته‌های اخیر گذرتان به خرید سبزی و صیفی‌جات افتاده باشد حتما از شنیدن قیمت‌های بالاهای سبزی و صیفی در بازار ارومیه تعجب کرده‌اید. تا جایی که قیمت انواع صیفی‌جات از جمله گوجه فرنگی، خیار، بادمجان، کاهو  به ترتیب 5 هزار و 500، 5هزار، 4500 و 6 هزار تومان در مراکز عمده در مرکز شهر عرضه می‌شود.
در روزهای اخیر دلیل افزایش قیمت سبزی از سوی مسئولان کاهش محسوس دما و بارندگی‌های اخیر عنوان شد و البته وعده دادند که با افت موج سرما و افزایش برداشت از مزارع ارومیه قیمت سبزی و صیفی جات روال گذشته باز می‌گردد.
به نظر می‌رسد که باید به مسئولان یادآور شد که آذربایجان‌غربی و شهر ارومیه به سبب قرار گرفتن در موقعیت کوهستانی هرساله در معرض موج شدید سرما و بارندگی‌های متناوب قرار دارد و برف و باران موضوع جدیدی برای مردم این منطقه نیست  اما در سالهای گذشته با وجود سرمای حتی شدیدتر امسال قیمت سبزی و خیار و سیار صیفی‌جات هیچ‌گاه به مرز 5 هزار تومان نرسیده بود!
بیشتر صیفی‌جات موجود در بازار یخ‌زده هستند
راحله زن جوانی که در پایان هفته با مرکز خرید عطایی آمده است، با شنیدن قیمت سبزی و گوجه از فروشنده جا خورده و می‌گوید: این همه گرانی دور از انصاف است و با این حقوق نصف و نیمه‌ای که پرداخت می‌کنند از پس مخارج اولیه زندگی هم برنمی‌آییم.
این زن جوان خاطرنشان کرد: روز گذشته خیار را کیلویی 5 هزار تومان خریدم ولی وقتی به خانه بردم دیدم خیارها به ظاهر فقط سالم ولی کاملا یخ‌زده و حتی یک عدد هم قابل استفاده نبود.
بعضی‌ها از گرانی اجناس برای خود کیسه دوخته‌اند
علی مرد میانسالی که بازنشسته است به مرکز خرید مقابل مسجد اعظم ارومیه مراجعه کرده با گلایه از قیمت‌های بازار، می‌گوید: سبدغذایی مردم هر روز کوچک‌تر می‌شود و گرانی خیلی به اقشار مردم فشار آورده و در این میان بعضی‌ها هم با سوءاستفاده از وضعیت بازار حسابی دلالی کردند چرا گوجه که تولید خود ارومیه است باید قیمتش 5 هزار تومان باشد و سبزی که پارسال دو هزار تومان در فصل زمستان بود الان با قیمت 6 هزار تومان هم پیدا نمی‌شود.
مردم گرانفروشی سبزی و صیفی جات را گزارش دهند
 کرم حقدوست، رئیس بازرسی اتاق اصناف ارومیه در گفت‌و‌گو با باریش، دلیل عمده افزایش قیمت سبزی در هفته‌های اخیر را بالارفتن هزینه حمل و نقل عنوان کرده و افزود: فروشندگان تنها مجاز به افزایش 35 درصدی در هنگام فروش هستند، گفت: در حال حاضر سبزی با قیمت 4هزار تا 4500 تومان به صورت عمده در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.
حقدوست با بیان اینکه گشت‌های بازرسی انصاف با متخلفان گرانفروشی برخورد جدی می‌کند از مردم خواست تا هر گونه تخلف در حوزه میوه و سبزی را به سازمان بازرسی اصناف گزارش دهند.
گرانی سبزی مقطعی و زودگذر است.
قاسم عزتی، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه در گفت‌و‌گو با باریش، اظهار کرد: دلیل اصلی افزایش قیمت سبزی در مراکز عرضه سطح شهر بارش‌های اخیر است که برداشت محصول از جالیز را با مشکل مواجه کرده است.
این مسئول عنوان کرد: کنترل قیمت از وظایف اتحادیه نیست و نهادهای نظارتی مانند سازمان صنعت و معدن و بازرسی اصناف کنترل بازار برای جلوگیری از تخلف گرانفروشی را بر عهده دارد.
عزتی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر سبزی مورد نیاز استان از استانهای جنوبی وارد می‌شود، تصریح کرد: در عرضه سبزی موزد نیاز بازار کمبودی وجود ندارد و افزایش قیمت نیز با توجه به کاهش بارندگی در روزهای آتی مقطعی و زودگذر است.

آقای مسئول، ارومیه همیشه در فصل سرد سال بارندگی دارد!
با توجه به اینکه مسئولان اتحادیه و بازرسی اصناف قیمت‌های فعلی سبزی و صیفی‌جات را مقطعی دانسته و وعده داده بودند که به‌زودی ثبات به این بازار بازخواهد گشت اما باید خاطرنشان کرد که اگر سرما و دمای هوا علت اصلی این افزایش باشد باید گفت که ارومیه در هفته جاری هم برابر اعلام پیش‌بینی‌های هواشناسی هوای سردی را تجربه خواهد کرد بنابراین انتظار بازگشت قیمت‌های قبلی در بازار صیفی و سبزجات ارومیه فعلا عملی نخواهد شد و همچنان مردم باید یک روز تبعات افزایش دلار و یک‌روز هم کاهش دما را در سفره‌های خود را احساس کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید