04:25|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 09 بهمن 1397 - 11:19
کد خبر: 11244
کارشناس اجتماعی در گفت‌و‌گو با باریش مطرح کرد:

پدیده کودک همسری کارکرد اجتماعی خانواده را مختل می‌کند

ازدواج زودهنگام و پدیده کودک همسری ریشه در عدم توسعه‌یافتگی فرهنگی و اجتماعی دارد و بروز آن در جامعه کارکردهای اجتماعی خانواده را به شدت دچار اختلال می کند به طوری که تبعات آن می تواند برای افراد جبران ناپذیر باشد
فراموشی معیارهای ازدواج موفق در پدیده کودک همسری

رسول بابازاده، کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش، در تشریح علل شکل‌گیری ازدواج‌های زودهنگام و بروز پدیده کودک همسری در جامعه، آن را نتیجه عدم بلوغ فکری، اجتماعی و فرهنگی دانست.
وی با بیان اینکه عوامل مهم دیگری نیز هستند که زمینه‌ساز شکل‌گیری چنین پدیده‌ای در جامعه می‌شود، افزود: شرایط اقتصادی، محیط خانوادگی، فقر فرهنگی و عدم آگاهی کامل از ماهیت ازدواج به خصوص در رده‌های سنی پایین از جمله عوامل بروز پدیده‌های ناقص اجتماعی همچون کودک همسری می‌تواند باشد.
این کارشناس اجتماعی معتقد است که ازدواج‌های زودهنگام در سنین پایین که بیشتر در جوامع سنتی روی می‌دهد و بیشتر دختران از آن آسیب می‌بینند، اگر آگاهانه نباشد خود می‌تواند بسترساز بروز بسیاری از معضلات اجتماعی دیگر شود و جامعه را درگیر تبعات منفی آن کند.
بابازاده در ادامه با اشاره به تبعات فردی بروز پدیده کودک همسری معتقد است که بیشترین ضربه در شکل‌گیری ازدواج‌های زود هنگام قبل از رسیدن به بلوغ فکری متوجه دختران می‌شود و داشتن آرامش روانی همسران مهم‌ترین اصل در داشتن خانواده پویا و سازنده است که انتخاب‌های نادرست و ناهنگام مانع از آن می‌شود.
وی، عدم توسعه یافتگی فرهنگی و اجتماعی به خصوص در جوامع بسته و سنتی را مهم ترین عامل در بروز پدیده ازدواج‌های زودهنگام عنوان کرد و افزود: هر چه دانش و آگاهی افراد و خانواده در خصوص ماهیت‌های اجتماعی و فرهنگی ازدواج افزایش پیدا کند بیشتر می‌توان به بهره‌مندی از خانوده‌ای سالم و پویا امیدوار بود.
وی با اشاره به تاثیر سطح توسعه یافتگی استان‌ها در کاهش آمار ازدواج‌های زودهنگام، تشریح کرد: در جوامع کمتر توسعه یافته که به فقرهای فرهنگی و اجتماعی دچار هستند افراد بیشتر تابع قوانین تصورات غالب هستند.
این کارشناس اجتماعی در تشریح وضعیت آذربایجان غربی در بروز پدیده کودک همسری، با استناد به آمار سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی در  پدیده کودک همسری رتبه میانی دارد و مطالعات در این باره بیانگر آن است که پیش شرط‌های لازم برای ازدواج موفق در کودک همسری نادیده گرفته می‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید