05:17|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 09 بهمن 1397 - 10:30
کد خبر: 11242
باریش گزارش می دهد:

فارغ التحصیلان، قربانی مدارک دانشگاهی فاقد مهارت

یکی از عناصری که اقتصاد کشورها را به دو دسته پیشرفته و درحال‌توسعه تقسیم می‌کند، عنصر دانش و فناوری است ولی متاسفانه در کشور ما نبود ارتباط بین علم و صنعت سبب شده دانشگاه‌ها منبع تولید فارغ التحصیلان بیکار باشند.
فارغ التحصیلان، قربانی مدارک دانشگاهی فاقد مهارت

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، بروز بحران‌های اقتصادی در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی نشانگر این موضوع است که یک جای کار اقتصاد ما می‌لنگد. کشورهای پیشرفته در سال‌های اخیر توانسته‌اند ارتباط میسری بین علم و صنعت ایجاد کنند و به کلام دیگر به سمت اقتصاد دانش‌بنیان  حرکت کنند ولی متاسفانه در کشور ما هنوز دانشگاههایمان نتوانسته‌اند  به این مقوله ورود پیداکنند و نتیجه کار وجود هزاران فارغ التحصیل بیکار است که سال‌ها وقت و عمر خود را در کلاس‌های دانشگاه صرف کرده‌اند بی‌آنکه مهارتی داشته باشند و یا بتوانند به بازار کار ورود پیدا کنند. محتوای بدون کاربرد کتاب‌های دانشگاهی، کلاس‌های تئوری خسته کننده مجموع دستاوردهای دانشگاه‌های کشور برای دانشجویان است. بی‌تردید در شرایط کنونی تمام اقشار جامعه به این نتیجه رسیده‌اند که ما دیگر تنها به خیل عظیمی از دانشجوی فارغ التحصیل نیاز نداریم بلکه جامعه ما نیازمند جوانان بامهارت است تا به عرصه بازارکاری ورود پیدا کنند و اقتصاد سرنگون شده را مجدد به چرخه بازگردانند. حال برای نیل به این مقصود دانشگاه‌های کشور و آذربایجان غربی بایستی با سرعت هر چه تمام به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم حرکت کنند.

یکی از عوامل اصلی کمک به رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیان ارتقاء دانشگاه های کشور از نسل اول (آموزش محور) و نسل دوم (پژوهش محور) به سمت دانشگاه های نسل سوم یا دانشگاه کارآفرین (رشد تحقیقات کاربردی و نیازمحور و نوآوری های فناورانه) است. دانشگاه کارآفرین به سبب خروجی های اقتصادی آن نظیر حق اختراع، قراردادهای امتیاز، شرکتهای زایشی، اشتغال زایی و نیز مکانیزم های انتقال علم و فناوری به صنعت دارای اهمیت خاصی در اقتصاد دانش بنیان می باشد.

برای بررسی وضعیت ارتباط علم و صنعت در دانشگاه‌های آذربایجان غربی و برنامه‌های این دانشگاه برای دانشجویان خبرنگار باریش نیوز مصاحبه‌ای با روسای دانشگاه داشته که به قرار زیر است:

لزوم ارائه پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی دانشجویان درزمینه صنعت

رحیم حب نقی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی باریش؛ در خصوص ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت اظهار کرد: با وجود اینکه یکی از وظایف دانشگاه‌ها ارتباط با صنعت است متاسفانه این مهم در سال‌های قبل آنطور که باید محقق نشده بود ولی اقداماتی در سال‌های اخیر برای افزایش ارتباط علم با صنعت در دانشگاه ارومیه شکل گرفت.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دانشگاه ارومیه برای افزایش ارتباط علم با صنعت اظهار کرد: همکاران و اساتید دانشگاه ارومیه موظف شده‌اند پروژه‌های تحصیلات تکمیلی دانشجویان را در زمینه‌های صنعتی ارائه دهند و این روند گام موثری در بهبود ارتباط علم و صنعت بوده است.

رئیس دانشگاه ارومیه افزود: اگر دانشجو یا استادی تصمیم به ارتقای سطح علمی خود داشته باشد به جای  ارائه مقاله کمی و کیفی بایستی پروژه‌های مرتبط با صنعت را جهت ارتقای علمی خود برگزیند. بنا بر مصوبه هیئت‌امنای دانشگاه میزان پرداخت حق‌التدریس پایان نامه‌هایی که با صنعت در ارتباط است سه برابر بیشتر از پایان نامه‌هایی است که هیچ‌گونه ارتباطی با صنعت ندارند.

وی تصریح کرد: اساتید موظف به تولید دانش‌های فنی هستند که قابلیت تجاری داشته باشد به همین منظورمرکزی برای این امر در دانشگاه ارومیه تاسیس شده است. اساتید موظف به تولید دانش‌های فنی هستند

جهت گسترش ارتباط بین علم و صنعت در دانشگاه ارومیه اساتید موظف به تولید دانش‌های فنی با قابلیت تجاری‌شدن هستند، به همین منظور مرکزی در دانشگاه تاسیس شده است.

 اولویت دانشگاه پیام نورتامین نیازهای اساسی جامعه است

مراکز رشد دانشگاه‌های پیام‌نور آذربایجان غربی برای حمایت از طرح‌ها و فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشجویان این دانشگاه و ارتباط دادن آن با حوزه صنعت و کارآفرینی دهه فجر امسال افتتاح می‌شوند.

کامران جباری، رئیس دانشگاه پیام‌نور آذربایجان غربی، در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش اظهار کرد: در حال حاضر 26 هزار دانشجو در واحدهای هجدگانه پیام نور در استان مشغول تحصیل هستند که از این تعداد 7 هزار نفر در واحد ارومیه تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اهداف توسعه فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه پیام‌نور با توجه به سند بالادستی با تبعیت از اساسنامه دانشگاه با توجه به نیازهای روز جامعه طراحی و ترسیم می‌شود، افزود: دانشگاه پیام نور با توجه به ماهیتی آموزشی که دارد در حرکت براساس اولویت و نیازهای اساسی جامعه پیش قدم بوده و همچنان در این مسیر گام بر می‌دارد.

جباری تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از اهداف دانشگاه قرار دادن فرصت آموزش برای همه متقاضیان است، به دنبال توسعه آموزش الکترونیک به عنوان تنها دانشگاهی باشد که فعالیت خواهد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: مهارت‌آموزی یک از اهداف بلندمدت دانشگاه پیام‌نور  اذربایجان غربی است که زمینه‌های اجرایی آن از طریق امضای تفاهم نامه‌ای که با سازمان فنی و حرفه‌ای استان انجام شده، فراهم شده است که بیشتر به صورت دوره‌های کوتاه مدت و ضمن خدمت برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی، در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه پیام نور استان 165 نفر عضو هئیت علمی دارد، بر کاربردی شدن پژوهش‌های دانشگاهی تاکید کرد و گفت: در رابطه با حمایت از فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشجویان در این دانشگاه 2 مرکز رشد در شهرستان‌های میاندوآب و ماکو فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه متولی اصلی مراکز رشد در استان دانشگاه ارومیه و پارک علم و فناوری است، در ماه‌های گذشته طبق تفاهم‌نامه با مرکز پارک علم و فناوری استان قرار است مرکز در ارومیه بهمن ماه همزمان با دهه فجر راه‌اندازی می‌شوند و برنامه ریزی برای ایجاد دو مرکز دیگر در شهرهای مهاباد و خوی نیز در دست اقدام است.

جباری یادآور شد: دانشگاه پیام نور از آثار پژوهشی دانشجویانی که آثار خود را براسس آیین نامه های موجود ارائه داده باشند حمایت مالی می‌کند و جزو دانشگاه هایی است که بر ارتباط موثر و تنگاتنگ دانشگاه با حوزه صنعت و کارآفرینی که در حال حاضر حلقه مفقوده توسعه فعالیت های علمی، صنعتی و پژوهشی است تاکید جدی دارد.

رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی، با بیان اینکه در حال حاضر ساختار تعریف شده‌ای برای پایش دانشجویان بعد از اتمام دوره تحصیل برای حضور در عرصه‌های مختلف اشتغال جامعه وجود ندارد، و هیچ دانشگاهی نمی‌تواند آمار دقیقی از فارغ‌التحصیلان شاغل خود ارائه دهد، به اجرای طرحی با سازمان بیمه تامین اجتماعی اشاره کرد که در صورت اجرای آن می‌توان به آمار تقریبی از میزان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور در جامعه دست پیدا کرد.

افزایش مهارت دانشجویان مهم‌ترین برنامه دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی درخصوص لزوم ارتباط بین علم و صنعت در دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه ها بصورت مستقیم به اشتغال ورود نمی‌کنند لذا ما بصورت غیر مستقیم و با افزایش مهارت دانشجویان به اشتغال کمک می‌کنیم؛ دانشگاه فنی و حرفه ای با تخصیص و تعیین بودجه نسبت به افزایش تجهیزات خواهد کرد که قدمی مثبت برای افزایش مهارت دانشجویان است.
پوراسد افزود: مسئولان کشور به این نتیجه رسیده اند که دانشگاه های فنی و حرفه ای تاثیر بسیار زیادی در افزایش مهارت دانشجویان دارند لذا در قبال دانشگاه های فنی و حرفه ای سیاست توسعه وجود دارد.
 رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهید قاضی طباطبایی ارومیه خاطر نشان کرد: برقراری ارتباط میان علم و صنعت بسیار سخت می‌باشد اما ما تلاش داریم تا با ایجاد ارتباط با سازمان ها جهت ساخت و تولید این ارتباط را برقرار کنیم.

 تلاش برای ترویج فرهنگ و روحیه کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری در فرآیند آموزش دانشجویان و حمایت از فرآیند تبدیل ایده به محصول و ارائه آموزش های مهارتی شغلی و مدیریتی به دانشجویان در قالب واحدهای درسی کارآفرینی، تغییر نگاه مقاله محور در فرآیند ارتقای اساتید به نگاه فعالیت دانش بنیان در حل چالش های ملی و منطقه ای و توجه به ارزش اقتصادی آن فعالیت درکاربردی سازی علم،حمایت و تشویق اعضای هیئت علمی جهت اخذ پروژه های کاربردی از بخش های مختلف صنعت با اولویت حل نیازهای بومی و منطقه ای و ارائه خروجی آن پروژه به صورت نرم افزار جهت درآمدزایی دانشگاه،توجه و اهمیت به سابقه فعالیت در صنعت و وجود روحیه انجام پژوهش های کاربردی در جذب اعضای هیئت علمی جدید،تدوین سازوکاری برای انتخاب موضوع پایان نامه ها و رساله ها با همکاری صنایع و سازمان های کشور در راستای حل چالش های پیش رو و به روز آن سازمان و حمایت ویژه دانشگاه از این پژوهش ها،توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه جهت تربیت نیروهای کارآفرین و توسعه شرکت های دانش بنیان وارتباط تنگاتنگ با کارآفرینان صنعتی ملی و منطقه ای جهت انتقال تجربه و بسترسازی برای سرمایه گذاری مشترک از جمله پیشنهاداتی است که دانشگاه ارومیه در برنامه راهبردی خود در فرآیند گذر از نسل دوم به سمت دانشگاه کارآفرین  می تواند مد نظر قرار دهد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید