15:58|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 08 بهمن 1397 - 13:56
کد خبر: 11238
باریش بررسی می‌کند:

نظر نمایندگان سابق و کنونی مجلس درخصوص طرح استانی‌شدن انتخابات

طرح استانی شدن انتخابات از ادوار گذشته مجلس دست به دست شده تا به مجلس دهم رسیده است، بالاخره در این دوره کلیات آن در جلسه علنی روز (چهارشنبه) 19 دی ماه سال‌جاری با ۱۵۵ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و دو رأی ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
نظر نمایندگان سابق و کنونی مجلس درخصوص طرح استانی شدن انتخابات

به گزارش سرویس سیاسی باریش، طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس در حالی به مرحله تصویب کلیات رسید که برخی‌ها به عنوان مخالف اجرایی شدن طرح مذکور معتقدند که این روند دسترسی مردم به نمایندگان را کاهش می‌دهد و برای رفع ضعف‌های موجود در مجلس باید به فکر راه حل‌های عملی‌تر و  منطقی‌تر باشیم.
اما در مقابل مخالفان این طرح موافقان اجرایی شدن طرح استانی شدن انتخابات براین باورند که شاید بشود از این طریق زمینه را برای ورود افراد متخصص و نخبه را به مجلس شورای اسلامی برای پیگیری مطالبات حوزه‌های انتخاباتی فراهم کرد.
باریش نیوز در گزارش پیش‌رو ابعاد مختلف چالش‌ها و فرصت‌های اجرا شدن طرح استانی شدن انتخابات مجلس را از نگاه موافقان و مخالفان آن مورد بررسی قرار گرفته است.
استانی‌شدن انتخابات، افراد را به صاحبان ثروت و قدرت وابسته می‌کند 
نادر قاضی پور، به عنوان یکی از مخالفان اجرای این طرح  در گفت‌و‌گو با باریش، اظهارکرد: استانی‌شدن هزینه انتخاباتی را افزایش داده و سبب وابستگی افراد به صاحبان زور و ثروت می‌شود که این امر هیچ وقت به نفع مردم نیست.
وی با بیان اینکه استانی‌شدن انتخابات از ورود افراد نخبه و متخصص به مجلس جلوگیری می‌کند، اضافه کرد: این طرح باعث می‌شود افرادی که صاحب زر و زور هستند به واسطه حجم تبلیغات پرهزینه وارد مجلس می‌شوند.
این نماینده با تصریح اینکه نماینده باید به مسائل، مشکلات و چالش‌های پیشرفت و توسعه حوزه انتخاباتی خود واقف باشد، یادآور شد: در حال حاضر برای اخذ مجور برای ایجاد امکانات در مناطق محروم باید پروسه طولانی نامه نگاری از چندین وزیر و مسئول مربوطه طی شود.
قاضی پور، معتقد است که استانی شدن انتخابات مجلس به نفع مردم به خصوص مناطق محروم استانها نیست و سبب ورود افرد غیر متخصص به مجلس می شود که اشراف کافی به مسائل حوزه انتخابیه خود ندارند.
استانی‌شدن انتخابات فرصت مطالعاتی نمایندگان در پیگیری مطالبات را افزایش می‌دهد 
عابد فتاحی، نماینده سابق مردم ارومیه در مجلس موافق اجرایی شدن این طرح است و معتقد است که این طرح اولین بار است که در کشور مورد اجرا قرار می‌گیرد، برای همین مشخص نیست که نمایندگانی که از حوزه‌های مختلف انتخاب می‌شوند چقدر به مسائل و چالش‌های شهرستان‌های مجاور واقف باشند.
وی یکی از نقاط قوت این طرح را  ورود افراد نخبه، متخصص و مسلط به مسائل و مشکلات استانی به مجلس می‌داند و براین باور است که این طرح اولین قدم برای برخورداری از پارلمانی متشکل از نمایندگان متخصص در امور و مسائل کشور است چراکه یکی از مشکلات در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی عدم کارآیی مجلس و شتاب‌زدگی در تصویب طرح‌ها و قوانینی است که از سوی نمایندگان ارائه می‌شود.
فتاخی با اشاره به اینکه خروجی مجلس فعلی و قوانین تصویب شده ضعیف بوده و برای اداره کشور کارآیی لازم را ندارد، تصریح کرد: استانی‌شدن انتخابات مجلس از حجم زیاد جلسات مجلس کاسته و فرصت مطالعات تحقیقی در رابطه با موضوعات حوزه مربوطه نمایندگان را افزایش می‌دهد.
نماینده سابق مردم ارومیه در مجلس افزود: متاسفانه انتخاب نماینده در مجلس کشورمان برخلاف بسیاری از کشورهای توسعه یافته چون بر مبنای حجم تبلیغاتی است، سبب ورود افراد با پشتوانه مالی زیاد در تبلیغات به مجلس می‌شود و همین امر زمینه را برای کاهش قدرت تصمیم‌گیری نمایندگان و تبادل برای مشکلات حوزه انتخابی فراهم می‌کند به طوری‌که مجلس در طول این چند دوره هنوز نتوانسته تاثیربخشی لازم را در کشور داشته باشد و این مهم ترین نقطه ضعف است.
نماینده مردم ارومیه در دوره‌های هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان در قالب اجرای این طرح می‌توان پیگیر مصرانه مطالبات مردم باشند، خاطرنشان کرد: مجلس در حال حاضر نتواسنته نقش مثبتی در کنترل بازار و نابسمانی‌های اقتصادی داشته باشد در حالی که در چند ماه گذشته افزایش چندبرابری کالاها و اجناس مردم را سردرگم و آشفته کرده است و نرخ اجناس الان به قیمت مصوب کشوری عرضه نمی‌شود بلکه عرضه‌کننده و وجدان فروشنده ملاک تعیین قیمت شده است.
استانی‌شدن انتخابات در محتوایی فعلی ماهیت استانی و شهرستانی ندارد
محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار  باریش، در رابطه با طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در صحن علنی مجلس به‌عنوان مخالف اجرای طرح استانی شدن انتخابات صحبت کرده و دلایل خود را گفته است.
وی با بیان این مطلب که طرح استانی شدن انتخابات بارها از سوی شورای نگهبان رد شده و ایرادتی برآن وارد شده است، خاطرنشان کرد: طرح استانی شدن انتخابات در محتوایی که اکنون به مجلس ارائه‌شده ماهیت استانی و  شهرستانی ندارد چرا که ثبت‌نام کاندیدهای انتخابات مجلس باید در شهرستان‌ها باشد اما رأی استانی باشد.
این نماینده مجلس ادامه داد: اجرای طرح در چنین شکلی ممکن است ریشه برخی تعارضات شود، به‌طور مثال افراد در یک حوزه انتخابیه شهرستانی ثبت‌نام کنند و رای لازم را کسب کنند اما در استان به دلایل بسیاری از جمله عدم شناخت مردم از کاندیدای معرفی شده، فرد رأی کافی در استان به‌دست نیاورده و نماینده شهرستان نشود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه استانی شدن انتخابات شاید در برخی موارد با توجه به تنوع قومیتی در کشور باعث نادیده گرفتن حقوق اقلیت در برابر اکثریت شود، گفت: در حال حاضر کلیات این طرح در مجلس رای آورده است و باید منتظر اظهارنظر شورای نگهبان برای تصمیم‌گیری درباره این طرح باشیم.
شکل‌گیری روح جمعی برای مطالبات ملی با استانی شدن انتخابات ممکن می‌شود 
سیدهادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس به عنوان موافق اجرای طرح استانی شدن انتخابات، در گفت‌وگو با باریش، اظهار کرد: اجرایی شدن این طرح سبب کلان‌نگری و همکاری بیشتر با سایر قوا و نهادها می‌شود و از سویی افرادی که دارای تراز علمی بالاتری هستند به مجلس راه پیدا می‌کنند.
وی افزود: استانی شدن انتخابات مجلس سبب می‌شود نمایندگان از خواسته‌های منطقه‌ای خود فارغ شوند و بیشتر به مسائل ملی و نفس قانون‌گذاری بپردازند و راهی مسالمت‌آمیز برای حل مسائل سیاسی است که بی‌شک احیای بیش‌ازپیش اعطای حقوق شهروندی را هم کلید خواهد زد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی انتخابات استانی شود، موضوعیت معمولی افراد از دست می‌رود و این احزاب هستند که باید نقش بهتر و بیشتری ایفا کنند، بنابراین کمک می‌کند افرادی که می‌خواهند وارد نهادی مانند مجلس شوند همکاری بیشتری با احزاب انجام دهند و این حس پاسخگویی آنها را افزایش می‌دهد.
بهادری افزود: موضوعاتی مانند احیای دریاچه ارومیه، برای اینکه عملیاتی شوند و سریع‌تر به مقصود برسند نیازمند همت جمعی نمایندگان استان است و بی‌شک با طرح استانی شدن انتخابات این مهم بهتر می‌تواند محقق شود
استانی‌شدن انتخابات هزینه‌های تبلیغاتی را افزایش می‌دهد/لزوم ارائه راه حل اساسی برای رفع ضعف‌های مجلس 
موئد حسینی صدر، مشاور رئیس برنامه و بودجه کشور و نماینده سابق مردم خوی در مجلس به عنوان مخالف این طرح در گفت‌و‌گو با باریش، اظهار کرد: مشکلاتی که در حال حاضر در مورد انجام وظایف نمایندگی وجود دارد با استانی شدن انتخابات حل نمی‌شود.
وی با بیان اینکه استانی‌شدن هیچ امتیازی نخواهد داشت، بعید می‌داند که طرح استانی شدن انتخابات به سرانجام رسیده، شکل نهایی به خود بگیرد و اجرایی شود.
نماینده سابق خوی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: زمانی که کاری اشتباه باشد هر فرایندی کارایی و بازدهی خود را از دست می‌دهد، در این مواقع اصلاحات جزئی نمی‌تواند چاره‌ساز حل مشکلات شود.
حسینی صدر، گفت: مجلس در حال حاضر در جاهای زیادی ضعف دارد و نمایندگان مجلس نیز خود به این نتیجه رسیده‌اند، قوانینی که مدام در حال تغییر است و نظارت‌هایی که کم شده بیانگر ضعف مجلس است.
مشاور رئیس برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه دخالت نمایندگان در کارهای اجرایی زیاد شده است، به هدر روی بودجه و تعداد زیاد پروژه‌های نیمه تمام اشاره کرد و افزود: نمایندگان مجلس فکر می‌کنند که با استانی‌شدن انتخابات مشکلات فعلی مجلس کم می‌شود.
وی همچنین بر ضرورت و لزوم بازنگری در شاکله فعالیت‌ها و ساختار مجلس اعم از برگزاری انتخابات، شرایط و سابقه کار کاندیدهای انتخاباتی در آسیب‌شناسی مجلس شورای اسلامی در چهل سالگی انقلاب اسلامی تاکید کرد.
حسینی صدر با اعتقاد بر اینکه استانی شدن انتخابات نمی‌تواند مشکلات فعلی را راهبری کرده و برکارآمدی مجلس بیافزاید، افزود: طرح فعلی ممکن است به افزایش هزینه‌های انتخاباتی کاندیدها منجر و باعث شود کسانی که سرمایه‌های کلان دارند و یا سرمایه‌داران از آنها حمایت می‌کنند، تبلیغات قوی‌تری داشته باشند و موفق به راهیابی به مجلس شوند که با روح قانون اساسی که حمایت از حقوق مستضعیفن است، مغایرت دارد.
مشاور رئیس برنامه و بودجه کشور با اعتقاد بر اینکه طرح استانی‌شدن انتخابات طرحی ناقص است، بر ضرورت تشکیل کمیته‌ای منتخب از متخصصان، نخبگان، نمایندگان، دانشگاهیان و فرهیختگان و مسئولان مهم نظام تاکید کرد که در آن کمیته پیش‌نویس اصلاح قانون انتخابات مجلس برای ارائه طرحی بدون ضعف تدوین شود تا شرایط فعلی موردبازنگری قرار گیرد شاید مجلس در حل مشکلات کشور بتواند موثرتر عمل کند.
افزایش یا کاهش دسترسی مردم به نمایندگان، تشدید و یا برطرف شدن مسائل قومیتی با توجه به تنوع اقوام و مذاهب در کشور، ورود افراد متخصص و مجرب، چگونگی روند اجرایی پیگیری مطالبات حوزه‌های انتخاباتی، افزایش یا کاهش درصد مشارکت مردم در انتخابات، وابستگی به اهرم‌های زور و ثروت و راهیابی افراد غیرمتخصص به واسطه حجم تبلیغات سرمایه‌ای از جمله دغدغه‌هایی است که در طرح استانی‌شدن انتخابات از سوی موافقان و مخالفان اجرا و یا عدم اجرای آن مطرح می‌شود و البته باید اشاره کرد که شورای نگهبان نیز در ادوار مختلف که این طرح مطرح بوده بر مواد مختلف آن ایراد گرفته است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید