12:58|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 08 بهمن 1397 - 12:06
کد خبر: 11234

کمر مردم زیر بار فشار اقتصادی خرد شد

تلاش دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی مثمر ثمر نبوده است و این روزها مشکلات معیشتی به ویژه برای اقشار ضعیف جامعه سبب شده مردم زیر فشار اقتصادی کمر خم کنند.
کمر مردم زیر بار فشار اقتصادی خرد شد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ این روزها در لابه لای روزنامه‌ها، صفحات مجازی و حتی در گفت‌وگوهایی که در بین افراد در طیف‌های مختلف صورت می‌گیرد، معیشت مردم و شرایط اقتصادی جامعه موضوعی است که نقطه اشتراک تمام بحث‌ها و دغدغه‌مندی اقشار مخنلف جامعه است. تلاش دولت برای بهبود اوضاع نابسامان اقتصادی کشور، هنوز به نتیجه نرسیده است و مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه هر روز بیشتر از دیروز در زیر فشار اقتصادی کمر خم می‌کنند.
نوسانات دلار سبب شد که قیمت تمام اقلام و کالاهای اساسی مردم به یکباره افزایش قیمت جهشی داشته باشد. افزایش قیمت‌هایی که با بالارفتن قیمت دلار صورت گرفت اما پایین آمدن قیمت دلار، هیچ تاثیری در قیمت‌گذاری کالاهای اساسی مردم نداشت و همین سبب شد که مردم هر روز بیشتر از دیروز سبد خریدشان خالی‌تر و توان خریدشان نیز به شدت کاهش یابد. شرایط فعلی اقتصادی جامعه سبب شد تا دهک‌های پایین جامعه وارد دور جدیدی از بحران تورم کالایی شوند.

قدرت خرید خانوارهای ایرانی 31 درصد کاهش یافته است
آمارهای اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهد قدرت خرید خانوارها در پایان شهریور ماه امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته، افت ۳۱ درصدی را تجربه کرده است. به بیانی دیگر مردم در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور ماه سال گذشته، ۳۱ درصد بیشتر برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات مصرفی هزینه کرده‌اند.

توجه ویژه به موضوع معیشت مردم در اسلام
موضوع معیشت مردم در اسلام از جایگاه ویژه و منحصربفردی برخوردار است. به گونه‌ای که رسول خدا (ص) و ائمه اطهار به مسئله معیشت مردم تاکیدات ویژه‌ای داشته‌اند.
رسول خدا (ص) فرمود: «من لا معاش له لا معاد له»کسی که معیشت ندارد معاد هم ندارد. این نشان می دهد که آخرت انسان هم می تواند متاثر از معیشت او باشد. وقتی در ذهن افراد دغدغه های زیادی در زمینه رفع نیازهای زندگی وجود دارد، جایی برای تفکر و آرامش باقی نمی ماند و بنابراین آخرت او هم تحت تاثیر دنیای اوست.

معیشت مردم یکی از خطوط اصلی انقلاب است
درکنار تاکیدات ویژهای که در اسلام به موضوع معیشت مردم صورت گرفته است، بایستی دانست که معیشت مردم در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این اهمیت به حدی است که حضرت آیت الله خامنه‌ی، معیشت مردم را یکی از خطوط اصلی انقلاب دانسته و حل مشکلات معیشتی را یک آرمان انقلابی می‌نامند و در این باره می‌فرمایند: «عدّه‌ای از آن طرف درمی‌آیند که امام فرمود: انقلابِ ما انقلاب نان نیست، برای نان نیست! بله؛ انقلاب اکتبر روسیه که در سال ۱۹۱۷ پیدا شد، به‌خاطر قطع شدن نان در شهرهای اصلی آن روز -مثلاً مسکو- بود... انقلاب ما این‌گونه نبود، انقلاب ما براساس یک ایمان بود؛ اما معنایش این نیست که انقلاب نباید به زندگی مردم، به اقتصاد، به نان و به رفاه مردم بپردازد. این چه حرفی است!؟ امام به این مسائل می‌پرداخت و دستور می‌داد و آنچه در درجه‌ی اوّل، مورد نظر امام بود، عبارت بود از طبقات محروم و مستضعف».
اهیمت موضوع اقتصاد و معیشت مردم برای مقام معظم رهبری مد ظله العالی به حدی است که ایشان در سخنرانی‌های خود به ویژه در ماه‌های اخیر، تاکید ویژه‌ای به موضوع اقتصاد داشته و اقتصاد را موضوع اصلی کشور می‌دانند.

حل مشکلات جاری اقتصاد کشور، نیازمند کار جهادی است
حضرت آیت الله خامنه‌ی در جلسه سران قوای سه‌گانه با موضوع مسائل اقتصادی بهاتخاذ تصمیم‌گیری‌های کلان و راهگشا در عرصه اقتصاد تأکید کردند و فرمودند: حل مشکلات جاری اقتصاد کشور و تأمین نیازهای عمومی مردم، نیازمند کار جهادی و تلاش فوق العاده است زیرا این مشکلات بویژه مشکل گرانی و کاهش قدرت خرید، معیشت بخش زیادی از مردم به‌ ویژه طبقات ضعیف را دچار تنگنا کرده است.

مسئولان به صورت شبانه‌روزی پیگیر مشکلات اقتصادی مردم باشند
 نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ارومیه درباره اهمیت پرداختن به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اظهار کرد: مسئولان و مدیران مشکلات مملکت را باید به صورت مستمر و شبانه روزی پیگیر بوده و حل کنند و افرادی که توان مدیریت ندارند استعفاء دهند تا مشکلات مردم به خصوص قشر ضعیف مرتفع شود.

مردم منتظر بهبود هرچه سریعتر شرایط اقتصادی هستند
اکنون زمان آن رسیده است که با توجه به حساسیت موضوع اقتصادی، دولتمردان و مسئولین با تلاش، برنامه‌ریزی و حرکت‌ جهادی اوضاع را سامان بخشند. دولت تدبیر و امید که با شعار بهبود اوضاع اقتصادی مردم وارد رقابت‌های انتخاباتی شد برای رهاندن مردم از این دغدغه‌مندی بزرگ و برای نقش بر آب کردن نقشه دشمنان که همانا فشار آوردن به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران است به مردم کشور و تمام جهانیان نشان دهد که ایران و ایرانی هرگز در برابر خواسته‌های ذلیلانه دشمنان سر خم نمی‌کند.
بی‌تردید مردم با استقامت و صبری که از خود در طول این مدت در برابر فشارهای اقتصادی متحمل شده‌اند، عشق خود را به ایران و انقلاب به جهانیان نشان داده‌اند و اکنون زمان آن است که دولتمردان و سایر مسئولان قوا با اتحاد برای حل مشکلات قدم بردارند و بار دیگر عزت ایران را به جهانیان نشان دهند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید