01:40|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 06 بهمن 1397 - 13:54
کد خبر: 11222
عابد فتاحی در گفت‌و‌گو با باریش نیوز عنوان کرد:

استانی‌شدن انتخابات تصویب طرح‌های شتاب‌زده را کاهش می‌دهد

یکی از مشکلات مجلس فعلی تصویب شتاب‌زده طرح‌ها و قوانین ارائه شده از سوی نمانیدگان است که اجرای طرح استانی‌شدن انتخابات روند این پروسه معیوب را کاهش می‌دهد.
استانی‌شدن انتخابات تصویب طرح‌های شتاب‌زده را کاهش می‌دهد

عابد فتاحی، نماینده سابق مردم ارومیه در مجلس در گفت‌و‌گو با سرویس سیاسی باریش، اظهار کرد: طرح استانی‌شدن انتخابات در مجلس نهم نیز مورد بررسی قرار گرفت و به نظر می‌رسد که احتمال اجرای آن برای دوره دهم مجلس شورای اسلامی وجود دارد.
وی با بیان اینکه این طرح اولین بار است که در کشور مورد اجرا قرار می‌گیرد، برای همین مشخص نیست که نمایندگانی که از حوزه‌های مختلف انتخاب می‌شوند چقدر به مسائل و چالش‌های شهرستان‌های مجاور واقف باشند، افزود: یکی از نقاط قوت اجرای این طرح را ورود افراد نخبه، متخصص و مسلط به مسائل و مشکلات استانی به مجلس است.
فتاحی معتقد است که با اجرای طرح استانی شدن انتخابات، اولین قدم برای برخورداری از پارلمانی متشکل از نمایندگان متخصص در امور و مسائل کشور است چراکه یکی از مشکلات در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی عدم کارآیی مجلس و شتاب‌زدگی در تصویب طرح‌ها و قوانینی است که از سوی نمایندگان ارائه می‌شود.
مجلس نتوانسته در کنترل نابسمانی‌های اقتصادی اثربخش عمل کند
وی با اشاره به اینکه خروجی مجلس فعلی و قوانین تصویب شده ضعیف بوده و برای اداره کشور کارآیی لازم را ندارد، تصریح کرد: استانی‌شدن انتخابات مجلس از حجم زیاد جلسات مجلس کاسته و فرصت مطالعات تحقیقی در رابطه با موضوعات حوزه مربوطه نمایندگان را افزایش می‌دهد.
نماینده سابق مردم ارومیه در مجلس افزود: متاسفانه انتخاب نماینده در مجلس کشورمان برخلاف بسیاری از کشورهای توسعه یافته چون بر مبنای حجم تبلیغاتی است، سبب ورود افراد با پشتوانه مالی زیاد در تبلیغات، به مجلس می‌شود و همین امر زمینه را برای کاهش قدرت تصمیم‌گیری نمایندگان و تبادل برای مشکلات حوزه انتخابی فراهم می‌کند به طوری‌که مجلس در طول این چند دوره هنوز نتوانسته تاثیربخشی لازم را در کشور داشته باشد و این مهم ترین نقطه ضعف است.
نماینده مردم ارومیه در دوره‌های هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان در قالب اجرای این طرح می‌توان پیگیر مصرانه مطالبات مردم باشند، خاطرنشان کرد: مجلس در حال حاضر نتواسنته نقش مثبتی در کنترل بازار و نابسمانی‌های اقتصادی داشته باشد در حالی که در چند ماه گذشته افزایش چندبرابری کالاها و اجناس مردم را سردرگم و آشفته کرده است و نرخ اجناس الان به قیمت مصوب کشوری عرضه نمی‌شود بلکه عرضه‌کننده و وجدان فروشنده ملاک تعیین قیمت شده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید