15:09|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 06 بهمن 1397 - 12:25
کد خبر: 11220
یادداشت:

انصاف؛ مفهوم رنگ‌باخته در تعاملات اجتماعی امروز

در سیر توسعه جوامع بسیاری از مفاهیم و ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی دچار تغییر و تحول‌های جدی شده‌اند اما در آسیب‌شناسی بسیاری از مشکلات جامعه به نظر می‌رسد برخی از مفاهیم به کلی از جامعه رنگ‌باخته‌ و غریبه شده‌اند که عدم رعایت آن هیچ وجدانی را به درد نمی‌آورد.
انصاف؛ مفهوم رنگ‌باخته در تعاملات اجتماعی امروز

سرویس اجتماعی باریش، در هیاهوی زندگی امروز که به اسم مدرنتیه ارزش‌های اخلاقی و سبک زندگی به سرعت در حال تغییر و تحول است بسیاری از مفاهیم رو به فراموشی سپرده شده و حضورشان در زندگی اجتماعی کمرنگ شده است.
اگر بگوییم که بسیاری از مشکلات جامعه آشفته فعلی را می‌توان با احیای چند مفهوم اخلاقی ساده اما با ظرفیت‌های کلان در سازندگی روح انسان و اجتماع برطرف کرد شاید به گزاف نگفته‌ایم و خیلی هم بیراهه نرفته باشیم.
رعایت انصاف یکی از مفاهیم والای اخلاقی است که به نظر می‌رسد خیلی وقت است از جامعه امروز رخت بسته و آشفتگی، ناکامی، بلاتکلیفی و سردرگمی‌های موجود که جسم و روح انسان‌ها را آرزده و کام بسیاری را تلخ کرده گواه صادقی براین مدعا می‌تواند باشد.
انصاف که در روایت فرهنگ دینی و اسلامی بر رعایت آن در اعتدال‌سازی جامعه تاکید شده است، امروزه از لایه‌های اجتماعی، اقتصادی جامعه چنان رخت بربسته که خودخواهی و بی‌انصافی برخی‌ها عرصه زندگی را برای بسیاری از مردم تنگ کرده تا جایی که چرخ زندگی افراد متوسط و اقشار آسیب‌پذیر جامعه به لطف و کرم بی‌عدالتی برخی سودجویان امروز اصلا توان چرخیدن ندارد کمیت زندگیشان خیلی وقت است که در سایه نابسمانی‌های اقتصادی لنگ می‌زند.
شاید برخی ها با سوءاستفاده از آشفته بازار امروز بتوانند در این دنیا به نون و نوایی برسندو به قول معروف آنقدر ثروت اندوزی کنند که تا هفت نسلشان بی نیاز شود اما باید بندانند که رعایت نکردن اناصف در برخورد با مردم اگر برایشان دنیا داشته باشد بلاشک آخرت نخواهد داشت.  
باید گفت که مفاهیم اخلاقی و انسانی در جامعه فعلی به حدی رنگ باخته است که هرکس از روی حق و یا به ناحق بدون درنظر داشتن عواقب و پیامدهای رفتارهایشان به خود اجازه می‌دهد که در رابطه با جنبه‌های مختلف زندگی یکدیگر به دور از انصاف قضاوت کنند و این تفکر ذهنی را به بسترهای اجتماعی نیز بکشانند در حالی که نمی‌دانند که عمل آنها تا چه اندازه می‌تواند برای زندگی اشخاص ویرانگر و نابود کننده باشد.
اجتماع و جامعه زمانی در مسیر تعالی، رشد و شکوفایی همه جانبه قرار می گرد که افراد در ان با کنار گذاشتن نفع شخصی از منابع و امکانات موجود در جهت منافع جمعی استفاده کنند در غیر این صورت اگر مفاهیمی همچون عدل، انصاف و رعایت حال دیگران به فراموشی سپرده شده و نادیده انگاشته شود جامعه محکوم به شکست و فنا می‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید