04:34|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 04 بهمن 1397 - 12:31
کد خبر: 11211

مرگ دردناک کشاورزان آذربایجان غربی

 یک سوم از جمعیت استان به کشاورزی اشتغال دارند اما به دلیل عدم اقتصادی بودن کشاورزی، میزان درآمد افراد پایین است و همین امر منجر شده است که شاخص درآمد سرانه مردم آذربایجان غربی در حدود نصف درآمد سایر هم‌وطنان در دیگر استان‌ها باشد.
مرگ دردناک کشاورزان آذربایجان غربی

سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ آذربایجان غربی باوجود بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های ارزشمند و متنوع در عرصه‌های منابع طبیعی، گردشگری و میراث فرهنگی  متأسفانه نتوانسته هیچ اندوخته‌ای برای مردمان دیارش داشته باشد درحالی‌که وجود هر یک از این منابع در یک استان می‌توانند سبب شکوفایی اقتصاد و توسعه آن استان شود ولی در آذربایجان غربی مثمرثمر نبوده است و ضرب‌المثل «آب اینجاست و ما تشنه‌لبان می‌گردیم» حکایت حال مردم نگون‌بخت آذربایجان غربی است که گویا «نه راه پس دارند، نه راه پیش». 

شاخص درآمد سرانه، مردم آذربایجان غربی در حدود نصف درآمد سایر هم‌وطنان در دیگر استان‌هاست و آذربایجان غربی در جایگاه 29 درآمد سرانه در بین 31 استان کشور قرار دارد.. باوجود اینکه کشاورزی استان یکی از شاخص‌های مهم منبع درآمد مردمان این دیار محسوب می‌شود ولی این منبع درآمد سال‌های متمادی است که صرفه اقتصادی ندارد و باوجود اینکه در حدود یک سوم از جمعیت استان به کشاورزی اشتغال دارند اما به دلیل عدم اقتصادی بودن کشاورزی، میزان درآمد افراد پایین است.

مشکل کمبود آب در استان و خشک شدن دریاچه ارومیه تبدیل به یک معضل اساسی شده است و این در حالی است که 80 درصد مصرف آب در استان مربوط به بخش کشاورزی بوده و استفاده از روش‌های سنتی در کشاورزی به مشکل کمبود آب دامن زده است اما کمبود آب تنها مشکل استان نیست و فرسایش خاک یکی دیگر از بحران‌های کنونی آذربایجان غربی است. ادامه این روند سبب بروز فجایعی لاینحل برای استان خواهد شد و در این میان مردم بیشترین صدمه و آسیب را خواهند دید زیرا نهایت وقوع چنین فاجعه‌ای منجر به فلج شدن اقتصاد می‌شود. از سویی دیگر وجود واسطه‌ها سبب شده کشاورزان استان کمترین بهره را از محصولات تولیدی خود ببرند. دلالان همیشه در صحنه شکارچیان بالقوه‌ای هستند که با کمترین کار بیشترین پول را روانه جیبشان می‌کنند و در نهایت امر کشاورز با کمترین قیمت ممکن محصول خود را به فروش می‌رسانند و خریداران و مردم استان نیز با بیشترین مبلغ ممکن محصول را خریداری می‌کنند.

روند این شرایط در حالی است که از سوی مسئولین امر تاکنون برنامه‌ریزی برای برون‌رفت از این چالش اساسی اندیشیده نشده است و یکی از علل مهم عدم توجه مسئولین شاید عدم تخصص و تبحر درزمینه اقتصاد است زیرا شرایط بحرانی استان در سال‌های اخیر عملاً این موضوع را نشان می‌دهد که استان ما از نبود مردانی اقتصادی، دارای برنامه مدون برای حل معضلات استان خالی است و عمده توجه مسئولین به مباحث سطحی بوده و از توجه به مباحث کلان غفلت شده است. آذربایجان غربی  نیازمند مسئولینی است که به جای  شعارهای پوپولیستی با تخصص و درایت به حل عملی مشکلات بپردازند و البته برای رسیدن به این مهم مستلزم بیداری مردم و تقویت روحیه مطالبه‌گری هستیم . ما باید کار را به کاردان بسپاریم و گرنه تا ابد «آش همان آش است و کاسه همان کاسه».

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید