16:30|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 02 بهمن 1397 - 10:40
کد خبر: 11188
یادداشت:

پیشرفت استان مرهون اتحاد همه جانبه مسئولان

رشد و پیشرفت هر جامعه ای مرهون نقش آفرینی درست و وظیفه شناسی هر یک از اعضای آن در هدایت اصولی آن جامعه به سمت اهداف استراتژیک تعین شده است.
 پیشرفت استان مرهون اتحاد همه جانبه مسئولان

سرویس اقتصادی باریش نیوز؛ بررسی وضعیت رشدیافتگی استان آذربایجان غربی در شاخص‌های توسعه طی دهه‌های گذشته، حاکی از وجود یک عقب ماندگی ادامه دار در حوزه های مختلف اقتصادی، آموزشی، صنعتی، فرهنگی، بهداشتی می باشد.

فارغ از عوامل سیاسی، امنیتی، قومیتی و جغرافیایی استان که هرکدام می توانند همچون تکه سنگی منجر به کندی سرعت قطار پیشرفت استان شوند، در این میان بررسی نقش مسئولین، نخبگان و بزرگان یک استان در هدایت اصولی این قطار و تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت و بهره گیری از تهدیدها به عنوان فرصت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مسئولین ومدیران ارشد یک استان به عنوان راهبران قطار پیشرفت استان، نقش اساسی در به مقصد رسیدن این قطار دارند. به گواهی آمار، تعداد قابل توجهی از مدیران اهل استان آذربایجان غربی در مسئولیت های مختلف لشگری و کشوری در سطح ملی حضور دارند که می توانند نقش مهمی در کمک به ارتقای جایگاه استان در شاخص های توسعه داشته باشند. آنچه که اهمیت دارد وجود یک وحدت رویه و مطالبه عمومی مسئولین مقیم و غیر مقیم برای ارتقای سهم استان در جذب اعتبارات لازم می باشد.

علما،بزرگان وتاثیرگذاران یک جامعه که نقش اساسی در هدایت افکار عمومی یک جامعه را دارند می توانند نقش نظارتی ویژه ای در تضمین حرکت ایمن و صحیح قطار پیشرفت استان داشته باشند. لزوم مهاجرت روحانیون و علمای دلسوز اهل استان آذربایجان غربی ساکن در قم به استان و نقش آفرینی در حل معضلات فرهنگی و اجتماعی موجود می بایست مورد توجه جدی سیاست گذاران فرهنگی و دینی استان و خود آن عزیزان قرار گیرد.

نخبگان به عنوان قشر تحصیل کرده هوشمند که به تعبیر رهبر معظم انقلاب؛ مهندسین پیشرفت آینده جامعه هستند، می بایست در کنار مسئولین، مهندسی قطار پیشرفت جامعه را بر عهده بگیرند. مسئولین استانی برای شتاب دادن قطار توسعه و پیشرفت استان باید از توانمندی های فکری و ظرفیت های علمی این قشر در راستای حل مشکلات و معضلات موجود بهره لازم را ببرند.

 در این راستا لازم است تا نخبگان استانی به کمک دانشگاه ها و نهادهایی همچون بنیاد ملی نخبگان شناسایی شده و در راستای جذب و بکارگیری ایشان در حوزه های تخصصی مرتبط برنامه ریزی های مربوطه صورت گیرد.

 توسعه مراکزی نظیر شهرک ها و پارک‌های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان، مراکز علمی و تحقیقاتی به محوریت نخبگان استان می تواند نیاز بخش های مختلف جامعه از جمله صنعت را به نوآوری و افزایش کیفیت تأمین کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید