07:23|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 01 بهمن 1397 - 14:41
کد خبر: 11185

مشکلات مالی شهربازی ارومیه را زمین‌گیر کرد

تکمیل شهربازی ارومیه که به وعده مسئولان قرار بود سال گذشته انجام شود به دلیل مشکلات مالی که در سال 95 پیش آمد و تامین قطعات لازم را با سختی روبرو کرد، زمین‌گیر شده است.
 مشکلات مالی شهربازی ارومیه را زمین‌گیر کرد

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، مردم شهر ارومیه غیر از تفرجگاه طبیعی بند مکان تفریحی و گردشگری خاصی برای گذراندن اوقات فراغت خود در کنار خانواده و دوستان ندارد.
شهربازی ارومیه از مهم‌ترین پروژه‌های تفریحی شهرداری ارومیه در راستای ارتقای شاخص‌های نشاط اجتماعی و همچنین افزایش سرانه فضاهای گردشگری و توریستی است که راه‌اندازی آن از سال‌ها پیش کلید خورده است.
این پروژه که قرار بود سال گذشته به طور کامل تجهیز و به بهره‌برداری برسد به عدم تامین منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل فعلا نیمه تمام مانده است گرچه مسئولان وعده تحقق آن را در سال آینده دور از انتظار نمی‌دانند.
باریش نیوز در گزارش پیش‌رو به بررسی روند عملیات اجرایی شهربازی ارومیه در گفت‌و‌گو با مسئولان و همچنین مردم پرداخته است.
علی اصلانی، از شهروندان ارومیه در پیامی به باریش نیوز نوشته است، در ارومیه بر خلاف سایر کلانشهر مکان‌های خاصی برای تفریح وجود ندارد. شهربازی که دهکده چی‌چست راه اندازی شده جاده دسترسی مناسبی ندارد به خصوص شبها روشنایی این جاده قابل قبول نیست.
این شهروند نوشته است که فقط در روزهای بهار و تابستان می‌شود از برنامه‌های دهکده چی‌چست و شهربازی ارومیه استفاده کرد و عملا در فصل سرد سال نمی‌توانیم با خانواده به این مکان برویم چون تمام امکانات بازی به ویژه برای کودکان در محوطه‌های باز تعبیه شده است.
تکمیل شهربازی ارومیه نیازمند اعتبارات مالی جدید است
محمد حضرت پور، شهردار ارومیه در گفت‌و‌گو با باریش در رابطه با آخرین وضعیت تکمیل شهربازی ارومیه گفت: شهربازی با هدف ایجاد فضای گردشگری و توریستی در دهکده چی‌چست راه‌اندازی شد اما با توجه به مشکلات مالی که در سال 95 پیش آمد برنامه‌ریزی‌های انجام شده در موعد مقرر عملیاتی نشد.
وی با اشاره به ماهیت توریستی و تفریحی دهکده سالحی چی چست، افزود: در حال حاضر در ارومیه تنها تفرجگاه بند  برای گردش توریست وجود دارد. برهمین اساس احداث شهربازی با چشم‌انداز توسعه فضاهای تفریحی در شهر مورد توجه قرار گرفت.
حضرت‌پور معتقد است با ایجاد فضاهای تفریحی و راه‌اندازی مراکز خدماتی و رفاهی از جمله رستوران، مرکز خرید می‌توان بسترهای مناسبی برای حضور گردشگران را در این مکان فراهم کرد.  
 شهردار ارومیه در ادامه با بیان اینکه عملیاتی کردن و بهره برداری کامل از شهربازی ارومیه در ابتدا نیازمند 50 میلیارد تومان اعتبار بود، افزود: با وجود مشکلات مالی برخی از دستگاه‌های شهربازی را به صورت اقساطی خریداری شد.
این مقام مسئول تصریح کرد: چیزی که در بحث شهربازی در بین مردم تردید ایجاد کرد خریداری دو دستگاه دست دوم برای شهربازی بود.
حضرت‌پور با بیان اینکه تا‌کنون بخشی از پروژه شهربازی ارومیه به اتمام رسیده و اظهار امیدواری کرد که اوایل سال آینده شهربازی به طور کامل تجیهز و مورد بهره برداری قرار گیرد.
شهردار ارومیه در پایان با بیان اینکه 12 دستگاه با مبلغ 17 میلیارد تومان برای تجهیز امکانات شهربازی خریداری شده است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 15 میلیون دلار اعتبار نیاز است که شهربازی به صورت کامل به بهره‌برداری برسد.
سازمان استاندارد استان باید دستگاه‌های شهربازی را تایید کند
حسین بخشایشی، عضو شورای شهر ارومیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار باریش، در تشریح وضعیت شهربازی مدرن ارومیه اظهار کرد: اصلی‌ترین مشکل شهربازی چی‌چست در شرایط کنونی، راه‌اندازی و احداث دستگاه چرخ و فلک در این مکان است که در حال حاضر برخی از قطعات آن در گمرگ بوده و شهرداری در حال پیگیری و حل این موضوع است.
وی افزود: در صورت اضافه شدن چرخ و فلک به شهربازی چی‌چست، این مکان در سال 98  افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
بخشایشی در ادامه با بیان اینکه جاذبه دهکده گردشگری و تفریحی چی‌چست فقط  منوط به شهربازی مدرن نیست، تصریح کرد: این مجتمع به عنوان مکانی برای گردشگری، جذب توریست و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تفریحی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به دریافت مجوز دستگاه‌های شهربازی از سوی سازمان استاندارد افزود: در حال حاضر برای تمام دستگاه‌های شهربازی از سازمان استاندارد موفق به کسب مجوز و تاییدیه شده‌ایم.
این مسئول خاطرنشان کرد: دو دستگاه از قطعات شهربازی احتمالا به صورت دست دوم خریداری شود دست دوم بودن این موضوع در صحن شورا مورد بررسی قرار گرفته است.
بخشایشی تاکید کرد: در صورت تأییدشدن دسته دوم بودن دستگاه‌ها باید هزینه قطعه دست دوم به فروشنده پرداخت شود، از سویی نیز این دو قطعه باید از سوی سازمان استاندارد استان  مورد تایید قرار گیرد در صورت عدم تحقق هر کدام از شروط دستگاه‌ها عودت داده می‌شود.
توسعه مکان‌های تفریحی و گردشگری برای بازی و تفریح اقشار مختلف مردم از جمله مولفه‌های ضروری برای ارتقای شاخص‌های نشاط اجتماعی در جامعه است و می‌تواند بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد.
توجه به مؤلفه‌های توسعه نشاط اجتماعی با فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز مطالبه عمومی است که همت و عزم همگانی همه دستگاه‌ها، نهادها و ارگان‌های متولی را می‌طلبد و از قدیم گفته‌اند «یک دست صدا ندارد».

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید