12:51|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 30 دی 1397 - 14:54
کد خبر: 11174
باریش بررسی می‌کند:

اعمال قیمت‌های سلیقه‌ای در داروخانه‌ها

اعمال قیمت‌های سلیقه‌ای امسال به بهانه‌های مختلف به هر بازاری سرزده است و اینبار به ایستگاه داروها رسیده تا کام بیماران را که از درد جان رنج می‌برند تلخ‌تر کند.
اعمال قیمت‌های سلیقه‌ای در داروخانه‌ها

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، اواخر سال گذشته و از ابتدای امسال قیمت انواع کالاهای مصرفی مردم در بازار دستخوش نوسانات به بهانه‌های متفاوت از جمله افزایش قیمت دلار شد در این میان، ایستگاه دارو نیز از افت و خیزهای قیمت درامان نمانده است.
این روزها دارو که بود و نبود آن برای برخی از بیماران در حکم بودن یا نبودن است در بلبشو بازار قیمت‌ها نیز به پدیده نامبارک اعمال‌های سلیقه‌ای دچار شده تا جایی که اگر گذرتان طی یک ماه دوبار به داروخانه‌ها برای تهیه یک دارو افتاده باشد و البته خوش‌شانش باشید و دارو موجود باشد بدون شک با قیمت‌های متفاوت از قبل روبرو خواهید شد.
افزایش بدون دلیل قیمت دارو به‌دور از انصاف است
کامران احمدی یکی از مخاطبان باریش با ارسال پیامی به این پایگاه خبری گفته است: برای تهیه داروی «کو آموکسی کلاو» به داروخانه مراجعه کردم با اینکه قیمت حک شده روی دارو 7200 تومان بود ولی داروخانه مبلغ که دستی روی آن نوشته شده بود یعنی 8200 تومان را برای من محاسبه کرد.
وی ادامه داده است: افزایش بدون دلیل قیمت دارو که با جان انسان‌ها سرو کار دارد دور از انصاف است و وقتی اعتراض می‌کنیم می‌گویند به دستور وزارت بهداشت است، اما مگر قیمت‌ها از سوی وزارت‌خانه به این بزرگی با ماژیک آن‌هم دستی اعمال می‌شود!
دلیل درج قیمت واقعی توسط پرسنل داروخانه شفاف‌سازی است نه فریب مردم به قصد گران‌فروشی
صاحب داروخانه‌ای در پیامی به باریش در رابطه با قیمت‌های متفاوت دارو در داروخانه‌ها نویشته است: قیمت مصرف کننده دارو و دیگر اقلام سلامت محور قابل عرضه در داروخانه ممکن است با قیمت درج شده شرکتی مطابقت نداشته باشد زیرا ملاک قیمت خرید و فروش در داروخانه فاکتورهای صادره از شرکت‌های توزیع (پخش) در هنگام خرید توسط داروخانه است.
این مخاطب توضیح داده است: دلیل درج قیمت واقعی توسط پرسنل داروخانه شفاف‌سازی قیمت قانونی است و قصد فریب مردم به قصد گران‌فروشی نداریم.
صاحب این داروخانه معتقد است برای جلوگیری از این مشکل قیمت دارو یا دیگر کالاهای داروخانه باید قبل از تحویل و تخلیه در داروخانه توسط شرکت‌های تولیدی و توزیعی به‌روز شوند ولی به دلیل این که این پروسه هزینه‌بر است گاها مورد توجه قرار نمی‌گیرد و داروخانه باید پاسخ‌گوی عدم تطابق قیمتی باشد که راهکار شفاف‌سازی آن ارجاع مراجعین محترم به فاکتورهای قانونی است.
معوقات داروخانه‌ها تاپایان مردادماه پرداخت شده است
صادق اسمعیل زاده، مدیر درمان بیمه تامین اجتماعی آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش، با تاکید بر اینکه اعمال سلیقه‌ای قیمت بر داروها صحت ندارد، افزود: قیمت دارو براساس اعلام وزارت بهداشت تعیین می‌شود و موضوعی سلیقه‌ای نمی‌تواند باشد و قیمت دارو برروی سامانه سازمان تامین اجتماعی نیز منتشر می‌شود.
وی با بیان اینکه داروسازها ملزم به رعایت قیمت اعلامی از سوی سازمان بهداشت هستند، تصریح کرد: ممکن است برخی پزشکان برند خاصی برای یک  داروی خاص را که جزو فارماکوپه نیست برای بیماران تجویز کنند که جزو تعهدات بیمه نیست.
اسمعیل زاده در تشریح این مطلب گفت: به طور مثال داروی فشار خونی که تولید داخلی آن وجود دارد اما پزشکی اصرار بر تجویز همان دارو با برند غیر داخلی دارد که به تبع داروخانه مابه‌‍‌‌‌التفاوت قیمت دارو را از بیمار دریافت می‌کند.
 مدیر درمان بیمه تامین اجتماعی آذربایجان غربی همچنین ادامه داد: پرداخت هزینه داروهای بیمه‌ای به داروخانه‌ها تا مردادماه سال جاری پرداخت شده است و به سبب اهمیت بخش دارو بدهی‌ داروخانه‌ها همیشه زودتر از سایر بخش‌ها پرداخت می‌شود.
این مقام مسئول افزود: اگر مرکزی در ارائه دارو خودداری کرده و یا برخی از داروها را با بیمه ارائه کرده و از ارائه برخی داروها خودداری کند به منزله لغو قرارداد با تامین اجتماعی است و نمی‌تواند تعهدات را به طور سلیقه‌ای تغییر دهد.
اسعمیل زاده با تاکید بر این مطلب که سازمان ملزم به رعایت دستورالعمل های وزارت بهداشت است، اظهار کرد: اگر فردی در مورد قیمت دارو دچار مشکل شده و شکایتی داشته باشد می‌تواند به طور مستقیم حقوق خود را از طریق معاونت دارو و درمان پیگیر کند و موضوع در این معاونت باید بررسی شده و نتیجه اعلام می‌شود.
 370 پرونده در بخش بهداشت و درمان استان بررسی شده است 
محمد اقوامی، مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش، اظهار کرد: در بهداشت دارو و درمان میزان محکومیت‌های اعمال شده بالغ بر یک میلیارد و 768 میلیون و 645 هزار ریال از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است.
وی با بیان اینکه در این بخش همچنین 370 فقره پرونده به تعزیرات حکومتی وارد شده است، گفت: تمام پرونده های وارد شده در بخش بهداشت، دارو و درمان مورد بررسی قرارگرفته و مختومه شده است.
اقوامی خاطرنشان کرد: پرونده‌های وارد شده در بخش بهداشت و درمان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد کاهش داشته است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه امسال 6 فقره پرونده مربوط به تخلفات داروخانه‌ها در تعزیرات حکومتی وارد شده است، تصریح کرد: بیشتر تخلفات مربوط به ارائه دارو به قیمتی خلاف قیمت رسمی برای مصرف کننده، عرضه و فروش دارو بدون حضور مسئول فنی داروخانه و نگهداری، عرضه و یا فروش داروهای تاریخ گذشته است.
بیماری به اندازه کافی درد و رنج را برای بیمار و خانواده آن به همراه می‌آورد اگر در این میان بیمار برای تهیه داروهای موردنیاز به دلایلی از جمله کمبود دارو یا افزایش قیمت‌های ناگهانی با سختی مواجه شود که نمک بر روی زخم می‌شود و نه تنها دردها التیام نمی‌یابد بلکه تامین دارو بر کوه مشکلات می‌افزاید.    

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید