07:25|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 27 دی 1397 - 13:29
کد خبر: 11151
برقراری ثبات و آرامش در خیابان عطایی:

فقط کاش «باز همان آش و همان کاسه» نشود

اوضاع درهم ریخته و آشفته خیابان عطایی ارومیه این‌روزها به ظاهر پایان یافته و ثبات و آرامش با رفع سد معبر به این خیابان بازگشته است، فقط کاش باز همان آش و همان کاسه نشود و مدتی بعد دست‌فروشان بازهم در این خیابان به دلایل مختلف بساط نکنند.
فقط کاش «باز همان آش و همان کاسه» نشود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، خیابان عطایی ارومیه به دلیل واقع شدن در مرکز ثقل ترافیک شهری و همچنین اتصال به خیابان‌های اصلی همواره از پرتردد ترین نقاط شهری ارومیه است.
بساط کردن مغازه‌داران در پیاده‌روی خیابان عطایی و تمرکز بیش از حد دست‌فروشان در این منطقه سبب بروز مشکلات و معضلات جدی شده و چهره نامناسبی از آن به نوعی ویترین اصلی شهر ارائه کرده است تا جایی که عبور و مرور مردم به ویژه خانواده در پیاده‌روهای این خیابان را عملا غیر ممکن می‌کرد.
مردمی که قصد خرید از بازار اصلی شهر و یا تردد در خیابان‌های اطراف عطایی را داشتند همیشه از شلوغی، درهم ریختگی و نبود نظافت و بوی بد زباله‌های به جا مانده از کسب و کار دستفروشان گلایه داشتند.
چهره ناخوشایند و مشمئزکننده خیابان عطایی، اصلی‌ترین معبر شهری ارومیه در ساعت‌های پایانی شب و پس از اتمام فعالیت دست فروشان با حجم زباله‌های به جا مانده هر شهروندی را متاثر و متاسف می‌کند.
اما در هفته جاری با اهتمام جدی شهرداری ارومیه در ساماندهی دست فروشان و همچنین برخورد جدی با متخلفین سدمعبر در روزهای اخیر چهره آرام و بدون ترافیک از پیاده روهای خیابان عطایی را ارائه کرده است به طوری که هر شهروندی در هنگام عبور از این خیابان آرامش موجود در این خیابان را خوبی احساس می کند.
گرچه سال‌های پیش نیز طرح‌هایی برای مقابله با سد معبر و ساماندهی دست‌فروشان در شهرداری ارومیه مورد تصویب و اجرا قرار گرفته است اما چهره نامناسب خیابان‌های شهر پس از مدتی بیانگر آن است که این طرح‌ها تا کنون بقا و دوام چندانی نداشته‌اند.


خبرنگار باریش در بررسی میدانی از خیابان عطایی شاهد تفاوت محسوس حال و  روز این خیابان با چند روز پیش شد که با جمع آوری دست فروشان و رفع سد معبر آرامش به آن بازگشته و شهروندان به راحتی می‌توانند از پیاده‌روهای این خیابان استفاده کنند.
کاش خیابان عطایی همیشه آرام و تمیز باقی بماند
فاطمه، یکی از شهروندان در حالی که در ایستگاه اتوبوس منتظر ایستاده با ابراز خوشحالی از وضعیت موجود در خیابان عطایی گفت: وضعیت این خیابان نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است اما انتظار از مسئولین این است که این برخورد با متخلفین سدمعبر همیشگی باشد نه اینکه چند روز بعد شاهد بساط مجدد دست‌فروشان در وسط پیاده رو باشیم.
دست‌فروشان پس از رفتن مأمورین سدمعبر دوباره بساط می‌کنند
اکبر از مغازه داران خیابان عطایی است در این رابطه افزود: ماهی نزدیک به ۱۰ میلیون تومان برای مغازه اجاره میدم هر روز صبح مامورین سد معبر میان یک ساعت بعد از گشت‌زنی می‌روند و پس از رفتن آنها دست‌فروشان دوباره در کنار پیاده‌روها مشغول به کسب و کار می‌شوند و مانع کسب و کار مغازه داران هم می‌شوند طرح سد معبر اگر استمرار داشته باشد خیلی به نفع وضعیت شهر و شهروندان خواهد بود.
ضرورت راه‌اندازی و تقویت بازارچه‌های محلی برای ساماندهی دست‌فروشان
محمدرضا علیزاده، رئیس شورای شهر ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش، اظهار کرد: شورای شهر با مصوباتی که ارائه کرده است تکلیف برخورد در حوزه سد معبر را به طور شفاف مشخص کرده و بر این باور است که سد معبر و مشاغل مزاحم نباید مخل آرامش و آسایش شهروندان باشند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر عبور و مرور شهروندان به خصوص خانواده‌ها به بازار از سمت عطایی و مقابل مسجد اعظم عملا سخت و دشوار شده است، افزود: مغازه‌داران نیز طبق قانون تنها می‌توانند تا 40 سانتیمتر از طول پیاده‌رو وسایل کسب و کار خود را بگذارند اما متاسفانه در خیلی از موارد این حریم رعایت نمی‌شود.
علیزاده، ادامه داد: همکاری نهادها و ارگان‌های مرتبط با رفع سد معبر شهری در استمرار و دائمی شدن مطالبات شهروندان در این مورد ضروری است و صرف ورود شهرداری اجرای این طرح به طور مطلوب انجام نمی‌شود.
رئیس شورای شهر ارومیه با بیان اینکه شهرداری از هفته آینده  شناسایی و ارائه کد به دست‌فروشان را آغاز می‌کند، معتقد است تا زمانی که نتوانیم بازارچه‌های هفتگی را به طور جدی راه‌اندازی کرده و باور عمومی شهروندان در خرید از این بازارچه‌ها را تقویت کنیم، همچنان با معضل سد معبر و دستفروشان روبرو خواهیم بود.
علیزاده با اشاره به آغاز اجرای طرح از سوی شهرداری، یادآور شد: واقعیت این است تا زمانی که سامانه حمل و نقل عمومی در وسط خیابانهایی مثل عطایی و امام متمرکز شده طبیعتا انگیزه افراد برای دست فروشی در این خیابانها به سبب دسترسی آسان به خریداران بیشتر می‌شود.


مغازه‌داران حریم مقابل مغازه‌ها را اجاره می دهند   
امیر سحابی، معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش، اظهار کرد: تا پایان سال تمامی معابر شهری رفع سد معبر می‌شوند.
وی با بیان اینکه طرح رفع سد معبر در حال حاضر در خیابان‌های پرتردد شهر از جمله خیابان امام و عطایی اجرا شده است، خاطرنشان کرد: بیشتر کسانی که در پیاده‌روها و روبروی مغازه‌های عطایی بساط کرده بودند خود مغازه‌داران بودند که حریم مغازه هایشان را به دست فروشان اجاره می دهند.
این مسئول با بیان اینکه شهرداری هیچ‌گونه قصدی برای اخلال در امرار و معاش افراد کم‌بضاعت واقعی‌ای که دست فروشی می‌کنند، ندارد خاطرنشان کرد: در برخورد با افرادی که به خاطر سودجویی خود سبب هرگونه سدمعبر در معابر شهری می‌شوند برخورد جدی می‌شود.
سحابی همچنین یادآور شد: شهرداری ارومیه در حال حاضر در مرحله  جمع آوری سد معبر و شناسایی دست‌فروشان برای ساماندهی آنها است و تاکنون 200 نفر از دست فروشان برای ارائه کد و اسکان در محل‌های در نظرگرفته شده شناسایی شده‌اند.
معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه با اشاره به اهتمام جدی در رفع سدمعبر و ساماندهی دستفروشان برای تسهیل در عبور و مرور شهری و سهولت در امرار و معاش این قشر از جامعه، اضافه کرد: به تدریج تا پایان سال طرح سد معبر در تمام معابر شهری اجرا و با متخلفین برخورد می‌شود.
با اینکه همیشه جوجه را آخر پاییز می‌شمارند باید دید که اینبار طرح حاضر که با اهتمام جدی شهرداری ارومیه اجرا می‌شود تا چه حد ماندگاری، استمرار و دوام خواهد داشت و در معابر شهری ارومیه تا چه زمان می‌توان بدون سد معبر به راحتی عبور و مرور کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید