23:23|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 27 دی 1397 - 09:31
کد خبر: 11143
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با باریش خبر داد:

عرضه گوشت گرم گوسفندی به مبلغ 40 هزار تومان در استان

در راستای افزایش تأمین گوشت موردنیاز در استان، هرروز باید 15 الی 20 تن گوشت قرمز وارد شود اما مقدار واردات در هفته متوسط 15 تن است که باید این مقدار در طی یک هفته به 60 الی 70 تن برسد تا این کسری جبران شود.
عرضه  گوشت گرم گوسفندی به مبلغ 40 هزار تومان در استان

کامیار داهیم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش، در خصوص تأمین گوشت قرمز در استان اظهار کرد: آذربایجان غربی یکی از قطب‌های تولید گوشت قرمز در کشور است و نزدیک به 4/5 میلیون جمعیت دام کوچک نیز در استان وجود دارد.
وی افزود: در سال نزدیک به 3 درصد از این تعداد به عنوان دام کشتاری در استان تولید می‌شود و از این میان 60 درصد آن در استان مصرف می‌شود و 40 درصد به عنوان دام صادراتی به استان‌های دیگر از جمله تهران، کرج و اصفهان صادر می‌شود.
داهیم گفت: متوسط  سرانه مصرف گوشت قرمز در استان 11 کیلوگرم است و این در حالی است که سرانه مصرف گوشت سفید نیز 22 کیلوگرم است.
وی تصریح کرد: این میزان نشان دهنده آن است که مصرف گوشت در استان باید بیشتر شود از این رو ستاد تنظیم بازار مقرر کرده است گوشت مصرفی استان را به صورت لاشه منجمد و غیر منجمد به استان وارد کند.
داهیم افزود: در سطح استان نیز از طریق شرکت پشتیبانی توزیع گوشت، عرضه می‌شود و به صورت لاشه‌های تازه کشتاری از کشورهای روسیه، گرجستان و ارمنستان وارد می‌شود اما این مقدار کافی نیست.
وی با اشاره به اینکه در هفته‌های آتی تأمین گوشت قرمز به صورت منجمد و غیر منجمد فراهم خواهد شد افزود: در راستای افزایش تامین گوشت مورد نیاز در استان،هر روز باید 15 الی 20 تن گوشت قرمز وارد شود اما مقدار واردات در هفته متوسط  15 تن است که باید این مقدار در طی یک هفته به 60 الی 70 تن برسد تا این کسری جبران شود.
وی گفت: سیاست دولت در جهت تأمین گوشت مصرفی، واردات دام زنده می‌باشد. واردات دام زنده مقرون به صرفه بوده و ارزش افزوده و هزینه وارداتی آن کمتر است از این رو دولت مقرر کرده است واردات دام زنده را با واردات گوشت لاشه‌ای جایگزین کند.
وی ادامه داد: در راستای این سیاست وزارت کل جهاد کشاورزی برای استان‌های مرزی از جمله آذربایجان غربی مجوز واردات دام زنده بهداشتی را از کشورهایی که فاقد بیماری هستند را با تأیید سازمان دامپزشکی صادر کرده است.
داهیم گفت: در حال حاضر مراحل واردات دام زنده  برای مقاصد کشتار و تأمین گوشت  قرمز در کشتارگاهای استان فراهم است.
وی تشریح کرد: در جلسه‌ای که در منطقه آزاد ماکو با حضور دستگاه‌های مربوطه انجام شد با تفاهمات صورت گرفته منطقه آزاد ماکو به عنوان متولی برای واردات دام زنده عمل خواهد کرد.
داهیم گفت: نتایج این عملکرد فعالیت کشتارگاه‌های صنعتی استان و تامین گوشت 20 الی 25 درصد کشور را در پی خواهد داشت همچنین با آغاز فعالیت کشتارگاه‌های صنعتی در استان هر روز نزدیک به 400 رأس دام بزرگ و 4 هزار دام کوچک کشتاری برای تامین گوشت مصرفی استان  فعالیت خواهند کرد. 
وی ادامه داد: مقرر شده است در طی 7 ماه آینده کشتارگاه صنعتی در منطقه آزاد ماکو جهت خدمات کشتارگاهی احداث و فعالیت خواهد کرد و به سبب آن اذربایجان غربی یکی از استان‌های وارد کننده گوشت قرمز و نهاده‌های دامی خواهد بود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی در خصوص توزیع گوشت گرم گوسفندی در استان اظهار کرد: گوشت گرم گوسفندی با مبلغ 40 هزار تومان که با ارز 4200 تهیه شده با عرضه در مراکز عمده فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع خواهد شد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید