12:31|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 26 دی 1397 - 12:07
کد خبر: 11138
یک روانشناس در گفت‌و‌گو با باریش مطرح کرد:

بیکاری و نبود فضای مناسب تفریحی و ورزشی عامل اعتیاد جوانان

نداشتن امید به آینده بهتر، ناکامی‌های اجتماعی و عدم رضایت‌مندی از زندگی از جمله عواملی است که گرایش نوجوانان و جوانان را که در برهه حساس هویت‌بخشی به رفتارهای فردی و اجتماعی قرار دارند، تشدید می‌کند.
ناامیدی و ناکامی‌های اجتماعی؛ تشدید کننده گرایش نوجوانان به اعتیاد

تورج محمدزاده، در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش، با اشاره به علل و عوامل موثر در گرایش نوجوانان به سمت اعتیاد و مصرف مواد مخدر،اظهار کرد: اعتیاد یا همان کنترل شیمایی زندگی براساس تئوری انتخاب یک نوع واکنش رفتاری است و به دنبال یک هدف مشخص صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه هدف تمام رفتارهای انسانی ارضای پنج نیاز ژنتیکی است که چهار مورد از آنها روانشناختی است، ادامه داد: مغز انسان طوری آفریده شده است که وقتی فرد در زندگی احساس ناکامی می‌کند یعنی انتظاراتی که دارد برآورده نمی‌شود، به این احساس نارضایتی واکنش نشان می دهد.
این درمانگر معتقد است که اعتیاد در هررده سنی و برای هر فردی درحقیقت رفتاری است که فرد در مواجه با ناکامی‌ها، عدم رضایت‌مندی و نداشتن احساس مطلوب از زندگی انجام می‌دهد.
وی در رابطه با تشریح علل نوجوانان به مصرف مواد مخدر خاطرنشان کرد: وقتی نظام آموزش و پرورش نتواند بازدهی مطلوبی داشته باشد و زسالت اصلی خود را به عنوان متولی اصلی این امر در جامعه به خوبی ایفا کند در نتیجه نوجوانان و جوانان دچار ناکامی‌های تحصیلی و سرخوردگی‌های اجتماعی حاصل از آن می‌شوند و هر قدر سطح این نارضایتی‌ها بیشتر شود گرایش این رده سنی به انجام رفتارهای نامتعارف برای از بین بردن احساس ناکامی بیشتر می‌شود.
محمدزاده با بیان اینکه انسان وقتی از زندگی و دستاوردهای حاصل از آن ناراضی، ناخشنود است و احساس مطلوبی ندارد بیشتر به سمت مصرف موادمخدر گرایش پیدا می‌کند چون این مواد به نظر فرد می‌تواند در کوتاه مدت به داشتن کنترل بیشتر بر زندگی کمک کند.
این روانشناس، با تاکید بر لزوم آگاهی خانواده از اصول صحیح تربیتی، افزود: تحقیر، تنبیه، عواملی که منجر به سرخوردگی در محیط های اجتماعی و خانوادگی می شود را از جمله دلایلی دانست که احساس ناخشنودی در نوجوان را به وجود آورده و علیرغم اینکه والدین تلاش‌های بسیاری برای ایجاد محیط آرام و امن برای فرزندان دارند اما نوجوانان برای ابزار هویت شخصی خود به سمت مصرف مواد مخدر می‌کنند.
دسترس بودن عامل ضعیفی برای تمایل به مصرف مواد مخدر است
این درمانگر بر این باور است که وقتی فردی در زندگی به شادکامی‌های خود دست پیدا کند و از دستاوردهایش در زندگی اجتماعی و خانوادگی احساس رضایت و مفید بودن داشته باشد، عشق و علاقه را تجربه کرده و امنیت داشته باشد به طور قطع دسترس بودن نمی‌تواند عامل موثری برای گرایش به سمت مصرف مواد مخدر باشد.
وی افزود: خانواده، اجتماع و سیستم آموزشی در کنار هم باید بتوانند احساس رضایت‌مندی از زندگی را با هم برای نوجوان فراهم کند، وقتی نوجوان که سرشار از نیرو و انرژی است محلی برای تفریح سالم ندارد و در حصاری از آپارتمان‌ها و برج‌های چندین طبقه محصور شده و احساس خوشایندی ندارد شکی نسیت که برای برآورده کردن خلاءهای موجود به سمت رفتارهایی می‌رود که در کوتاه مدت این احساس شادی را در فرد پاسخ دهد.
محمدزاده با اشاره به محیط‌های آموزشی باید به گونه‌ای طراحی شود که اشتیاق دانش آموزان به کسب علم را در آنها برانگیخته کند، افزود: معلم و مدرسی که متخصص آموزش نیست و یا خسته است و حوصله دانش آموزان را در کلاس ندارد می‌تواند به گونه‌ای در کلاس درس رفتار کند که نوجوان در محیط آموزشی احساس ناکامی، بی‌ارزشی و نارضایتی نکند!
فضاهای شهری پاسخگوی نیاز نوجوانان در تفریحات سالم نیست
وی معتقد است که عشق و علاقه، تفریح سالم، احساس ارزشمند بودن، هویت داشتن، حق انتخاب در جامعه و خانواده جزو نیازهایی است که نوجوان باید آن را در محیط‌های اجتماعی خود از جمله خانه و مدرسه کسب کند.
این درمانگر با بیان اینکه فضای شهری فعلی در حال حاضر پاسخگوی نیاز نوجوان و جوان امروز برای تفریحات سالم و انجام فعالیت‌های اجتماعی که احساس‌های خوشایند را ارضا کند، نیست و این مطالبه ای است که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.
این روانشناس با تاکید بر اینکه یکی از عللی مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان تفریح و خوشگذرانی است، گفت: اگر جامعه بستر تفریحات و بازی‌های سالم را برای نوجوانان فراهم کند، مواد مخدر اگر در دسترس هم باشد نوجوان به سمت آن گرایش پیدا نخواهند کرد.
محمدزاده با استناد به نظریه تحلیلگران جهانی، معتقد است ک ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی به خاطر چرخه معیوب آموزش و پرورش است چون اگر نیازهای انسان در محیط آموزشی برآورده شود قطعا در پرورش نوجوان و افراد فرهیخته به جامعه موفق‌تر خواهند بود.     

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید