17:40|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 25 دی 1397 - 11:15
کد خبر: 11130
کارشناس اجتماعی عنوان کرد:

اعتیاد به رده سنی زیر ۱۵ سال رسید

افزایش بروز ناهنجاری‌های اجتماعی پیامد اصلی پایین آمدن سن اعتیاد در جامعه است که می‌تواند خطرات غیرقابل جبرانی در پی داشته باشد و این زنگ خطر جدی برای جامعه است.
زنگ خطر جامعه در کاهش سن اعتیاد

رسول بابازاده، کارشناس اجتماعی و جامعه شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش، با تشریح علل گرایش دانش‌آموزان به سمت مصرف موادمخدر، اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی بروز ناهنجاری‌های اجتماعی در بین نوجوانان و نوجوانان که پیامد آن دامان جامعه را نیز می‌گیرد، گسترش مصرف مواد مخدر در رده‌های سنی پایین است.
وی با بیان اینکه گرایش به موادمخدر به دخیل بودن عوامل مختلف از جمله زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی اشاره کرد و مهم‌ترین دلایل پایین آمدن سن شروع مصرف موادمخدر را ناشی از عوامل تربیت خانوادگی و شرایط اجتماعی در پذیرش افراد در جامعه دانست.
این کارشناس اجتماعی، همچنین به موضوع در دسترس بودن موادمخدر به عنوان پیش زمینه‌های گرایش دانش آموزان به مصرف آن اشاره و خاطرنشان کرد: عدم کنترل کافی از سوی نهادهای نظارتی و متولی امور نوجوانان، نبود نظارت جدی در بحث توزیع و اقدامات پیشگیری کننده از جمله عواملی است که می‌تواند در گرایش افراد به خصوص نوجوان در رده‌های سنی مدرسه‌ای به سمت تجربه استعمال موادمخدر موثر باشد.
بابازاده ادامه داد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان به عنوان قشر آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند و در سن حساس قرار دارند بیشتر از الگوهای اجتماعی و یا تقلید استفاده می کنند از این رو خانواده و نهادهای اجتماعی بیشتر باید در خصوص الگوهای اجتماع پذیری به نوجوانان دقت و حساسیت داشته باشند.
وی به نقش مهم همسالان، دوستان و گروه‌های اجتماعی که کودکان و نوجوانان در آنها عضویت دارند، در شکل‌گیری رفتارهای فردی و شخصیتی آنها اشاره کرد و افزود: آنچه که مسلم است خطر کاهش سن اعتیاد در جامعه است که رفته رفته سن شروع تجربه اعتباد از 20 سال در چندسال پیش به زیر 15 سال رسیده که این زنگ خطر جدی برای کشور محسوب می‌شود.
این کارشناس اجتماعی، معتقد است که مدارس و مراکز آموزشی بازوی اصلی آگاهی بخشی نوجوانان و جوانان به پیامدهای جبران‌ناپذیر مصرف مواد مخدر هستند که باید با برگزاری نشست‌های صمیمی و همایش‌های علمی قشر دانش آموز را نسبت به آثار مخرب آن هوشیار کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید