18:34|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 23 دی 1397 - 11:47
کد خبر: 11113
باریش گزارش می‌دهد:

بیکاری؛ سوغات متولیان کار و دانشگاه برای جوانان آذربایجان غربی

بیکاری و پیامدهای آن سوغاتی است که متولیان ایجاد فرصت‌های شغلی در سال‌های اخیر برای جوانان دانشگاهی آذربایجان غربی به ارمغان آورده‌اند.
 بیکاری؛ سوغات متولیان کار و دانشگاه برای جوانان آذربایجان غربی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، قشر عظیم جوانان بیکار جامعه امروز همان افرادی هستند که در دهه 80 به اصرار و تشویق خانواده و اطرافیان برای کسب شأن و  منزلت اجتماعی و به تصور خودشان سری تو سرها درآوردن در مارتن سخت ورود به دانشگاه‌ها شرکت کرده و ادامه تحصیل دادند اما غافل از اینکه بعد از چند سال تحمل هزینه‌های گزاف دانشگاهی و  زحمت‌های درس خواندن باید مدرک به دست از این اداره به آن اداره و یا از این شرکت به آن شرکت بروند.
بیکاری مهم‌ترین ارمغانی است که امروز به لطف متولیان کار و دانشگاه‌ها نصیب جوانان تحصیل‌کرده در آذربایجان غربی شده است و متاسفانه سالانه نه تنها از این آمار کاسته نمی‌شود بلکه درصدی هم افزایش می‌یابد و این بیانگر آن است که متولیان اصلی این امر هنوز نتواسته‌اند راهکاری عملی برای درمان این رنج جوانان ارائه دهند.
بیشتر راهکارها و طرح‌هایی که در طول این سال‌ها ارائه و اجرا شده است نتوانسته دمل چرکین بیکاری را به طور کامل در آذربایجان غربی مداوا کند و تنها مسکنی برای تسکین سطحی آن بوده است.
آذربایجان غربی در حال حاضر رتبه 18 بیکاری را در کشور به خود اختصاص داده است و مقایسه آن با سال گذشته که در رتبه 17 به گفته متولیان جای داشت نشان از بی‌اثر بودن راهکارها در این حوزه است.
دمل بیکاری تحصیلکرده‌ها؛ در آذربایجان غربی چرکین‌تر می‌شود
علیرضا فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی از دانشگاه ارومیه می‌گوید: 5 سال است که از تحصیلات خود را تمام کرده است ولی هنوز نتوانسته شغلی مناسب پیدا کند.
این فارغ‌التحصیل  ادامه می‌دهد: در ادارات دولتی که خبری از استخدام نیست. به شرکت‌های خصوصی هم که مراجعه می‌کنیم سابقه کار می‌خواهند و اگر کار هم بدهند پس از چند ماه برای اینکه شامل بیمه و مزایا نشویم به بهانه‌هایی اخراج می‌کنند.
علیرضا گفت: در شرایط کنونی چاره‌ای نداریم جزء اینکه یا کارهای فصلی انجام دهیم یا اینکه برای خود فرصت شغلی ایجاد کنیم البته برای راه‌اندازی آن هم نیاز به سرمایه دارد که هیچ یک از بانک‌ها این منابع را بدون ضامن و با بهره کم در اختیار جوانان قرار نمی‌دهند.
آرزو دختر 27 ساله و فارغ‌التحصیل رشته بهداشت محیط است، می‌گوید: در حال حاضر در یکی از داروخانه‌های شبانه‌روزی  مشغول کار شده  اما نه از بیمه خبری است، نه از مزایای کاری، با این وجود باید بیشتر از 8 ساعت در روز شیفت باشد و حتی مرخصی هم به زور می‌دهند و اگر اعتراض کنیم تهدید به اخراج می‌شویم.
وی ادامه می‌دهد: حقوقی که من برای روزانه 10 تا 12 ساعت کار بدون روزهای تعطیلی می‌گیرم آنقدر کم است که با این گرانی و تورم انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل ندارم و حتی با این اوضاع نمی‌توان برای زندگی آینده هم برنامه‌ریزی کرد.
متولیان کار در آذربایجان غربی درصد نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را 19/4 درصد در پایان سال 96 اعلام کرده است که نسبت به سال قبل خود افزایش داشته است.
البته همین مسئولان درصد کل بیکاری استان را 14/9 درصد اعلام کرده‌اند که این رقم بالاتر از میانگین کل کشور است و این ارمغان و سوغاتی است که متولیان ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان این استان تبرک آورده‌اند.
باید گفت آژیر خطری بیکاری چند سال پیش است که برای جوانان کشور و استانمان به صدا درآمده و خیلی از خانواده‌ها و جوانان عواقب و پیامدهای این معضل اجتماعی را سالهاست با گوشت، پوست و استخوانشان لمس کرده‌اند اما مسئولان یا خوابند یا خودشان را به خواب زده‌اند و نمی‌خواهند قبل از اینکه بیشتر از این سرمایه‌های کشور را که به ثمر رسیدنشان هزینه‌های زیادی برای ملت داشته است دریابند و چاره‌ای برای استفاده از ظرفیت بزرگ جوانان دانشگاهی در توسعه و رشد ملی بیندیشند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید