02:10|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 22 دی 1397 - 11:54
کد خبر: 11107
به مناسبت روز پرستار:

سهم پرستاران؛ وعده‌های بی‌عمل!

مراقبت از بیمار علاوه بر داشتن روحیه همدلی به تخصص و مهارت کافی نیاز دارد و چه بسا خودمان نیز در پرستاری از نزدیک‌ترین افراد عضو خانواده در منزل مهارت کافی نداشته باشیم و آن را به پرستاران بسپاریم اما سهم پرستاران از این همه مشکلات تنها وعده‌هایی است که عملی شدن آن هنوز در پیخ و خم تصمیم‌گیری‌های مسئولان مانده است.
سهم پرستاران؛ وعده‌های بی‌عمل!

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، پرستاری حرفه خطیر و سختی است که با همه مشکلات و رنج‌های کاری که دارد آن هنگام که بیماری سلامتی خود را باز می‌یابد طعم همه تلخی‌ها شیرین می‌شود.
حتما گذرتان تاکنون به واسطه بیماری خود و یا اعضای دیگر خانواده به مراکز درمانی و بیمارستانی افتاده است و در طول دوره درمان بدون شک پرستاران اولین افرادی بودند که در هنگام مراجعه با آنها رو برو شده‌اید.
بیمار و همراهانش بخاطر شرایط روحی نامناسب به واسطه بیماری یکی از عزیزانشان همیشه انتظار دارند تا پرستاران و کادر مراکز درمانی در اسرع وقت به حال مریضشان رسیدگی کنند اگر چه نجات جان بیمار و پرستاری بر بالین آن سوگندی است که پرستاران در نظام نامه حرفه ای خود به آن قسم خورده و به آن پایبند هستند.
اما ممکن است گاهی اوقات انتظار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی به طور کامل از خدماتی که دریافت کرده‌اند برآورده نشود و به واسطه کنش‌های پیش آمده از قشر پرستاران رنجیده خاطر شوند.
باریش نیوز در روز میلاد حضرت زینب (س) که روز پرستار نامگذاری شده است، پای در و دل جامعه پرستاری نشسته تا به بررسی و بیان گوشه‌ای از مشکلات این قشر بپردازد.‌
یکی از کاربران باریش در رابطه با مشکلات خود نوشته است؛ پرستار بايد جواب‌گوي نبود دكتر، کمبود تخت، نبود دارو و خدمات، مناسب نبودن امكانات و همه مشکلاتی باشد که در مرکز درمانی وجود دارد.
شیفت‌های طولانی و پر استرس چالش اصلی پرستاران است
وی ادامه داده است: پرستاران باید هرماه ٨ تا شيفت شب، 10شيفت صبح، 10 تا هم شيفت عصر در محل کار باشد و در عین حال جواب‌گوی تمام کاستی‌ها و نواقصاتی باشد که در ارائه خدمات وجود دارد و به همه این‌ها مشکلات خانوادگی را هم اضافه کنید که برخی اوقات مادران پرستاران مجبورند تا 12 ساعت حتی کودک خردسال خود را نبینند و این بار عصبی زیادی به پرستاران وارد می کند.
مخاطب دیگری خود را پرستار معرفی کرده و توسته است معوقات یک‌ساله داریم که از مهر 96 پرداخت نشده خیلی زحمت می‌کشیم تعطیلی، عید و شب شیفت هستیم انصاف نیست درآمد کمی داشته باشیم باید فکر قرض بدهی نباشیم تا با آرامش بتونیم انجام وظیفه کنیم چون جان بیماران کم ارزش نیست که بشود در مقابل آن کوتاهی کرد.
بی‌نصیب ماندن پرستاران از طرح تحول سلامت
اسماعیل مخاطب دیگری که همسرش پرستار یکی از مراکز درمانی است از مشکلات این گونه نوشته با وجود همه سختی‌هایی که زندگی پرستاری دارد و با وجود شیفت‌بندی و کار شبانه‌روزی از مزایای طرح تحول سلامت بی‌بهره مانده و این طرح فقط برای پزشکان منفعت داشته است.
آرزو که به عنوان پرستار مشغول کار است نوشته فشار کاری در حرفه پرستاری زیاد است، کمبود نیرو، عدم تامین مالی مناسب، انتظار بیماران و همراهان برای ارائه خدمات با کیفیت که حق طبیعی آنهاست و معوقات عقب مانده همه و همه مشکلاتی است که معیشت این قشر را سخت کرده است.
پرستاران امنیت شغلی ندارند
این کاربر، شیفت‌های پر استرس و خسته کننده از طرفی و نبود امنیت شغلی به سبب ضعیف بودن استخدام دولتی را از دیگر چالش‌هایی عنوان کرده که کیفیت ارائه خدمات از سوی پرستاران را در شیفت های کاری را کاهش داده است.
کاربر دیگری که نخواست نامش فاش شود در پیامی نوشته است هر روز بر حجم‌کاری پرستاران اضافه می‌شود و انتظار مسئولان در قبال حقوقی که پرداخت می‌کنند از این قشر بیش از حد توانشان است.
وی از عدم پرداخت کارانه و معوقات مالی پرستاران گلایه‌مند است و معتقد پرستار زمانی می‌تواند خدمات با کیفیت و مناسب ارائه دهد که آرامش فکری و اطمینان خاطر کامل داشته باشد.  
سارا مخاطب دیگری در تایید گفته‌های دیگر کاربران نوشته پرستار وقتی میتواند به مریضش خوب برسد که آرامش داشته باشد نه اینکه در انبوه مشکلات مالی و روحی گیر کرده باشد.
معوقات کارانه پرستاران از سال‌ گذشته پرداخت نشده است 
وی ادامه می‌دهد: از سال پیش  معوقات ما پرداخت نشده کارانه‌های ۵ماه از سال گذشته و پنج ماه از ۹۷ هنوز بلاتکلیف است، هزینه لباس پرسنلی پرداخت نکردند وی همه انتظار دارند تا در بخش‌های مختلف بیمارستان با همه مشکلاتی که سرو کار داشتن با مواد بهداشتی و انواع داروها می‌تواند داشته باشد با ظاهری مناسب حاضر شویم. پرستاری از مریض شغل شریفی است که طعم شرینی دارد به شرط آنکه شرایط ما رو نیز درک کنند.   
بانوی پرستار دیگری از مخاطبان باریش معتقد است این قشر  از همه لحاظ مظلوم واقع شده و صدایشان به جایی نمی‌رسد، حجم کار زیاد با نیروی کارکم و معوقاتی که از پارسال مونده که با این وضعیت هیچ کس انگیزه کافی برای کارکردن ندارد.
بلاتکلیف مانده دانش آموختگان پرستاری پس از اتمام طرح در مراکز درمانی
امیرعلی و فاطمه که از عدم استخدام‌های دولتی پرستاران گلایه کرده اند و نوشته اند با اینکه کمبود پرستار وجود دارد ولی هیچ گونه استخدام در این زمینه انجام نمی‌شود و حتی همکاران که طرح‌شان تمام شده بلاتکیلف مانده‌اند و آیا انصاف است چهار سال طرح با شیفت‌های سنگین و طاقت فرسار و تحمل کنین بعد بگویند طرحت تموم شده خوش اومدی!.
همه اینها تنها گوشه‌ای از مشکلاتی است قشر پرستاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند البته به همه این سختی‌ها انتظارات بیماران و مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی را باید افزود که البته به حق بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.
لزوم اهتمام مسئولان به حل کردن مشکلات قشر پرستاران
به سبب آنکه پرستار در فرهنگ ایرانی و اسلامی از جایگاه رفیعی برخوردار است و همیشه به عنوان حرفه‌ای مقدس از آن یاد شده است انتظاری که مردم در مراجعه به مراکز درمانی از پرستاران دارند اخلاق خوش و روی نیکو است چراکه بیماران و همراهانشان پرستاران را نزدیکترین فرد به خود در هنگام بیماری و بدحالی می‌دانند.
مراقبت از بیمار علاوه بر داشتن روحیه همدلی به تخصص و مهارت کافی نیاز دارد و چه بسا خودمان نیز در پرستاری از نزدیک‌ترین افراد عضو خانواده در منزل مهارت کافی نداشته باشیم و آن را به پرستاران بسپاریم.
گفتنی است، مشکلات در حرفه خطیر پرستاری مانند خیلی از مشاغل دیگر وجود دارد.کسی نیز منکر وجود آنها و البته انتظاراتی که باید برآورده شود نیست و روی سخنمان در این فرصت با مسئولان و تصمیم‌گیرندگان کلان کشوری در حوزه خدمات، درمان و آموزش پزشکی است که با استحصاء مشکلات این قشر و ارائه راه حل‌های کلان و بنادین باید زمینه را برای ارائه خدمات بهتر برای مردم در حوزه درمان ایجاد کنند.
چراکه وجود امکانات و تجهیزات مناسب، کافی در کنار سایر مؤلفه‌های امنیت شغلی است که می‌تواند بهره‌وری قشر پرستاران و خدمات انها بر بالین بیماران را بهبود بخشیده و کیفیت آن را ارتقاء دهد و در نتیجه انتظارات عمومی از قشر را به نحو احسن برآورده سازد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید