18:22|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 20 دی 1397 - 10:22
کد خبر: 11096
یادداشت:

تنها پیست آذربایجان غربی فاقد استانداردهای گردشگری زمستانی

خوشاکو تنها پیست زمستانی آذربایجان غربی است که علیرغم استقبال هر ساله مردم از آن در فصل زمستان هنوز فاقد استانداردهای تعریف شده گردشگری زمستانی است.
تنها پیست آذربایجان غربی فاقد استانداردهای گردشگری زمستانی است

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، پیست اسکی خوشاکوی ارومیه، یکی از کانون‌های مهم ورزش‌های زمستانی در شمالغرب کشور و تنها پیست در آذربایجان غربی است که علیرغم استقبال گسترده اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان در فصل سرما هنوز از استانداردهای تعریف شده گردشگری زمستانی محروم مانده است.
این پیست در ۳۴ کیلومتری غرب ارومیه در منطقه راژان نزدیک روستای خوشاکو واقع شده و هر سال با آغاز فصل سرما و انباشت برف، پذیرای اسکی بازانی از کشورهای خارجی و استان‌های مختلف کشور و علاقمند به ورزش‌های زمستانی است.
گردشگری از ابزارهای مهم توسعه و رشد اقتصادی است که در دهه‌های اخیر به شدت مورد توجه دولت‌ها برای ارتقای سطح درآمد ناخالص ملی قرار گرفته به طوری‌که اکنون بسیاری از کشورها با تقویت زیرساخت‌های گردشگری خود از آن به عنوان سودآورترین صنعت بهره می‌برند.


پیست خوشاکوی ارومیه یکی از مناطق بی‌نظیر برای گردشگری زمستانی است که همه ساله مورد توجه علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی قرار می‌گیرد اما اگر گذرتان به این پیست خورده باشد حتما متوجه کمبود امکانات در این مکان تفریحی شده‌اید.
از جاده سخت و نامناسب این پیست که بگذریم در این پیست تنها امکانی که برای گردشگران فراهم شده است، اجازه دادن لوازم اسکی آن‌هم در حد محدود است و به غیر از تنها ساختمانی که بوفه مختصر در آن تعبیه شده است از امکانات پیشرفته بازی‌های زمستانی خبری نیست.
تیوپ لاستیک محبوب‌ترین وسیله برای انجام بازی‌های زمستانی در پیست خوشاکوی ارومیه است که افراد موقع آمدن همراه خود می‌آورند.
آنچه قابل تامل به نظر می رسد با توجه به اینکه بیشتر افراد در کنار خانواده از طبیعت زمستانی پیست خوشاکو برای گذراندن اوقات فراغت روزهای تعطیل خود استفاده می کنند، اما هیچ گونه امکان رفاهی برای خانواده‌ها در این مکان در نظر گرفته نشده است.
نبود سرویس‌های بهداشتی، نبود مکان مناسب برای استفاده گردشگران از کافی شاپ و رستوران، عدم تجهیز پیست به امکاناتی همچون بالابر برای صعود از ارتفاع و نبود تله کابین‌هایی برای انتقال افراد از کوهپایه به قله کوه همه و همه از جمله کاستی‌ها و نواقصاتی است که هر گردشگر در ورود اولیه خود به این پیست با آن روبرو می‌شود.  
آذربایجان غربی با دارابودن جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کنار هم مرز بودن با کشورهای مختلف جزو استان‌های پرتردد برای گردشگران و توریسم های داخلی و خارجی است.
اما به رغم برخورداری از این همه جاذبه تاریخی و طبیعی سهم این استان از سرانه گردشگری استان بسیار ناچیز است که دلیل آن را باید در نبود زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگر و توریسم در امکان تاریخی، رفاهی و طبیعی دانست.
یکی از راه‌های دست‌یابی به موفقیت میزان دارایی‌ها نیست هنر استفاده از داشته‌ها است که به نظر می‌رسد مسئولان ما به خوبی با فن‌های این هنر آشنایی ندارد و نمی‌توانند از امکانات موجود به طور بهینه استفاده کنند تا زمینه‌ساز رشد و ارتقای ملی شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید