12:59|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 19 دی 1397 - 12:58
کد خبر: 11092
باریش گزارش می‌دهد:

بازگشت تدریجی مرغ پرکشیده به سفره ایرانی

نوسانات قیمت در هفته‌های اخیر بازار مرغ و مواد پروتئنی را نیز تحت تاثیر قرار داده بود به طوری که افزایش ناگهانی آن باعث کمرنگ شدن مرغ در سبدخانوار ایرانی شد.
بازگشت تدریجی مرغ پرکشیده به سفره ایرانی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش، مرد میانسالی روبروی مغازه مرغ‌فروشی در مرکز شهر ایستاده بود و در کیسه‌ای که در دست داشت یک مرغ و چندتا تخم‌مرغ به چشم می‌خورد. 
 قیمت مرغ را از وی جویا شدم گفت امروز آن را 11 و 500 خریده است، و ادامه داد: قبلا می‌توانستم در هفته دو عددمرغ برای خانه خرید کنم اما امسال قیمت همه چیز آنقد گران شده است که پولی برای خرید هفتگی مرغ در جیبم نمی‌ماند.
این مرد میانسال که خود را کارگر فصلی معرفی کرد، افزود: ما قشر کارگر نان دستمان را می‌خوریم و اگر کار نباشد مانند الان که فصل زمستان است پیش خانواده شرمنده می‌شویم.

 


مرد میانسال اینها را گفت و دور شد، با دور شدن وی داخل مغازه مرغ فروشی می‌روم تا قیمت روز را جویا شوم، فروشنده که مرد جوانی است مشغول مرتب کردن گوشت‌ها در یخچال مغازه است، قیمت مرغ را 11 و 700 اعلام کرد و گفت: نسبت به هفته گذشته قیمت مرغ کاهش داشته است اما بازهم این قیمت در مقایسه با سال گذشته خیلی افزایش دارد.
وی با اشاره به رکود بازار در گرانی قیمت‌ها، خاطرنشان کرد: مغازه‌دارها از خدایشان است تا قیمت‌ها پایین بیاید چون وقتی مردم قدرت خرید نداشته باشند به تبع چرخ زندگی ما هم نمی‌چرخد.
این مغازه‌دار همچنین گفت: دولت در ماه‌های اخیر چندبار اقدام به توزیع گوشت و مرغ منجمد در سطح شهر کرده که قیمت آن در مقایسه با قیمت گوشت و مرغ گرم پایین‌تر بود.
این فروشنده با اشاره به قیمت تخم‌مرغ هم گفت: در روزهای گذشته قیمت آن تا 900 تومان هم افزایش داشت اما در هفته جاری تخم‌مرغ با قیمت 600 تا 700 به مردم فروخته می‌شود.
اسمعیل کریم زاده، مدیرکل جهادکشاورزی آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با باریش، اظهار کرد: واحدهای تولیدکننده در استان مرغ را بیشتر از 11 هزار و 500 تومان به بازار عرضه نخواهند کرد.
وی به توزیع روزانه 20 تن مرغ منجمد با قیمت 8900 تومان در استان اشاره و خاطرنشان کرد: تخم‌مرغ تولید شده پاسخگوی نیاز استانی است و کمبودی در این مورد وجود ندارد، در حال حاضر تخم‌مرغ با قیمت مناسب در بازار توزیع می‌شود.
مرغ یکی از پروتئین‌های پرمصرف در سبد خانواده ایرانی است که در ماه‌ها اخیر به دلیل نوسانات قیمت که مسئولان علت ان را افزایش نهاده‌های دامی و هزینه جانبی تولید اعلام کرده بودند، میزان مصرف آن به طور چشم‌گیری کاهش یافته بود.
در شرایط فعلی انتظار می‌رود سازمان‌ها و ارگان‌های مربوط با افزایش نظارت‌های کنترلی و مهم‌تر از آن بیدار شدن وجدان اصناف برای مدارای بیشتر با مردم بتوان دوباره شاهد کاهش قیمت‌ها شد چراکه افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در ماه‌های اخیر کمر خیلی از خانواده‌ها راخم کرده و خیلی از پدران را مقابل خانواده خود سرمشار کرده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید