07:26|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 18 دی 1397 - 10:42
کد خبر: 11083
باریش بررسی می‌کند؛

دریاچه ارومیه از بودجه ۹۸ محروم ماند/امیدهای احیا کم‌رنگ شد!

متاسفانه در بودجه سال 98 برای احیای دریاچه ارومیه اعتباری اختصاص نیافته است، از این رو 100 نفر از نمایندگان در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار اختصاص 350 میلیون دلار بودجه برای احیای دریاچه ارومیه از محل صندوق توسعه ملی شده‌اند.
دریاچه ارومیه از بودجه ۹۸ محروم ماند

به گزارش سرویس سیاسی باریش نیوز؛ وجود دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی امتیاز بزرگی برای استان‌های شمالغرب کشور محسوب می‌شود؛ طی سالیان گذشته علی‌رغم آنکه کارشناسان مربوطه هشدارها و اخطارهای متعددی را در خصوص خشک شدن دریاچه ارومیه صادر کردند.

هشدارها و اخطارها مسئولین امر را از خواب شیرین غفلت بیدار نکرد تا نگین فیروزه‌ای آذربایجان روز به روز وضعیتی وخیم به خود بگیرد و پل‌های خشکی را سریعا برداشته و دلهره و ترسی انکار نشدنی بر دل مردم آذربایجان بیاندازد.

حال خبری تلخ از راه رسید! خبری که مردم را انگشت به دهان و مات و مبهوت خیره کرد. خبرها از محروم ماندن دریاچه ارومیه از بودجه سال 1398 به گوش‌ها و رسانه‌ها رسیده است؛ آیا ممکن است بزرگترین مشکل زیست محیطی شمالغرب کشور از بودجه 98 محروم و بی نصیب بماند؟

امتیازهای ویژه‌ای که دریاچه ارومیه برای منطقه دارد بر کسی پوشیده نبوده و نخواهد. در این خصوص خبرنگار باریش نیوز به سراغ سیدهادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی رفت که مشروح گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

سید هادی بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار باریش، با اشاره به اینکه در بودجه سال 98 اعتباری برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص نیافته است، تصریح کرد: به همین جهت  100 نفر از نمایندگان  مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری خواستار اختصاص 350 میلیون دلار بودجه برای احیای دریاچه ارومیه از محل صندوق توسعه ملی شده‌اند.

وی افزود: نامه با امضای نمایندگان مجلس به رئیس مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شده تا به دست مقام معظم رهبری برساند و ایشان در صورت صلاحدید دستور دهند ولی هنوز نامه به رهبری ارجاع داده نشده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های آبرسانی دریاچه ارومیه اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های آب رسانی به دریاچه ارومیه پروژه انتقال آب از جنوب حوضه است که در حال حاضر این پروژه 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
بهادری افزود: «پروژه سد سیلوه» در انتظار خرید اراضی  از «سد چپرآباد» با مشکل مالی مواجه شده است. پروژه تصفیه خانه ارومیه 65 درصد و تصفیهخانه تبریز با 50 درصد پیشرفت در حال انجام است.

وی افرود: در بحث تغییر الگوی کشت، آبیاریهای تحت فشار و قطره‌ای در راستای احیای دریاچه ارومیه عملکرد ضعیفی صورت گرفته و پیشرفت فیزیکی زیادی نیز ندارد که انتظار می‌رود در این زمینه جهاد کشاورزی دستگاهای مربوطه توجه ویژه ای به این امر داشته باشند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید