05:57|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 16 دی 1397 - 12:16
کد خبر: 11073
یادداشت:

مصرف غذاهای ناسالم؛ استقبال آگاهانه از بیماری‌های غیر واگیردار است

ارزش غذایی مواد مصرفی در هرم تغذیه نقش مهمی در حفظ و ارتقاء سلامت روحی و جسمی انسان‌ها ایفا می‌کند، تغییر سبک زندگی و به دنبال آن تغییر رژیم غذایی در بین خانواده‌ها، بهره‌مندی جامعه از انسان سالم را کاهش داده است.
مصرف غذاهای ناسالم؛ استقبال آگاهانه از بیماری‌های غیر واگیردار است

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، تغذیه نقش مهمی در سبک زندگی افراد دارد و به نوعی تعیین‌کننده روند توسعه سلامت در یک جامعه است.
امروزه تغییر سبک زندگی و پیچیدگی‌های زندگی شهری باعث شده  که افراد کمترین وقت را صرف توجه به داشتن تغذیه سالم در طول روز داشته باشند چراکه سرعت زندگی در شهرها به طور چشم‌گیری شتاب گرفته است.
تغییر سبک زندگی در نتیجه منجر به تغییر سبک تغذیه‌ای مردم در دهه‌های گذشته شده است به طوری که استفاده از فست فودها و غذاهای پرچرب با ارزش غذایی کمتر بیشتر شده و در نتیجه سبک سنتی تغذیه که سرشار از پروتئین، کلسیم، فیبر بوده و نیازهای بدن را نسبت به انواع مختلف ویتامین‌ها و مواد مغذی برطرف می‌کرد تقریبا به دست فراموشی سپرده شده است.

 


عدم توجه به تغذیه سالم به مرور می‌تواند جامعه را با آثار و تبعات نامبارک شیوع بیماری‌های غیرواگیر دار مواجه سازد که سالانه هزینه‌های زیادی را بر دوش حوزه بهداشت و درمان تحمیل می‌کند. 
فشارخون بالا، ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش قند خون، چاقی و اضافه وزن و ابتلاء به انواع سرطان‌ها نتیجه پیروی نکردن از اصول تغذیه سالم در کشورمان محسوب می‌شود.
چاقی و اضافه وزن نتیجه استفاده بی‌رویه از غذاهای فست فودی 
چاقی که امروزه از معضلات اصلی تهدید سلامت انسان به شمار می‌رود نتیجه استفاده از تغذیه نامناسب است که متاسفانه در جامعه کنونی نیز شیوع زیادی دارد. برخی‌ها علیرغم آگاهی از مضرات تغذیه ناسالم و استفاده روزانه از فست فودها، آن را نوعی سبک زندگی تجمل گرایانه و مرفه مدارانه می‌دانند غافل از اینکه همین غذاها در درازمدت می‌تواند افراد را مستعد ابتلاء به انواع مختلف بیماری‌های واگیردار کند.
بیماری‌های قلبی و عروقی درصدر علت مرگ و بیمار ایرانی‌ها
امروزه بسیاری از متخصیصن معتقدند که 22 بیماری ناشی از تغذیه نامناسب در دهه حاضر سلامت انسان را تهدید می‌کند، همین امر می‌تواند هشداری باشد تا سبک زندگی و غذایی در جامعه امروز مورد بازنگری و تجدید نظر جدی قرار گیرد.

 


بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از پیامدهای ناشی از تغذیه ناسالم است که به گفته مسئولین و به گواه آمار منتشرشده در سال‌های گذشته بیش از 30 درصد مرگ و میرهای کشور را شامل می‌شود. 
برای حفظ و ارتقاء سلامت جامعه باید سالم بودن غذا از مزرعه تا سفره رعایت شود به این دلیل همه بخش‌هایی که در تولید، توزیع و عرضه غذا نقش دارند، باید دست به دست هم دهند.
در این میان فرهنگ‌سازی و ترویج مصرف غذاهای سالم و پیروی از یک الگوی غذایی درست نیز نقش بسیار مهمی در سلامت افراد جامعه دارد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید