19:26|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 15 دی 1397 - 12:35
کد خبر: 11068
یادداشت:

کم‌توجهی به ظرفیت تعاونی‌ها در توسعه اشتغال پایدار زنان

اشتغال در حال حاضر چالش اصلی جامعه و خانواده‌ها به شمار می‌رود چراکه عدم تامین شغلی می‌تواند جنبه‌های زندگی یک فرد را مورد مخاطره قرار دهد، در این بین زنان علیرغم داشتن ظرفیت‌های مناسب از چرخه توسعه اشتغال کشور و استانها باز مانده‌اند.
کم‌توجهی به ظرفیت تعاونی‌ها در توسعه اشتغال پایدار زنان

به گزارش سرویس اقتصادی باریش، زنان با توجه به اینکه نیمی از جمعیت هر کشور را به خود اختصاص می‌دهند، نقش مهمی می‌توانند در توسعه و رشد هر جامعه‌ای ایفا کنند.
زنان در طول تاریخ به طور مستقیم و غیر مستقیم در تامین امور مربوط به دخل و خرج خانواده‌ها نقش داشته‌اند و با تغییرات و پیشرفت جوامع در جنبه های مختلف نقش زنان در حوزه اشتغال نیز دچار تغییرات شده و اشتغال زنان از جنبه های سنتی به سمت فعالیت‌های همسو با نیازهای جامعه در بخش‌های مختلف کشیده شده است.
در حال حاضر به دست آوردن شغل مناسب که بتواند نیازهای اولیه را برای یک فرد تامین کند برای نیروی کار فعال جامعه به چالش اصلی تبدیل شده است و در این بین زنان سهم بیشتری از بیکاری و آثار و تبعات آن دارند.
کارشناسان اقتصادی کشور در طول سال‌های گذشته که بیکاری از مهم‌ترین معضلات عنوان شده است و با اضافه شدن افراد زیادی به سن فعالیت سالانه به این رقم افزوده می‌شود، راهکارهای مختلفی برای فرار از  این چالش ارائه داده اند.
اینکه این راهکارها تا حد با واقعیت و ظرفیت‌های موجود در کشور برای توسعه اشتغال به خصوص در حوزه بانوان مطابقت داشته خود حدیث مفصلی است که باید توسط کارشناسان و صاحبان نظر در اینباره مورد بررسی قرار گیرد.
اما از میان تمامی راهکارهای ارائه شده راه‌اندازی تعاونی زنان  به ویژه در مناطق روستایی از استقبال خوبی برخوردار شد به طوری که رونق و پاگرفتن این نوع تعاونی‌ها جوانه‌های امید را در روستاها در میان زنان بیشتر از گذشته بارور کرد.
آذربایجان غربی به سبب وجود پتانسیل‌های کشاورزی و دامداری زمینه خوبی برای توسعه تعاونی‌های زنان روستایی دارد البته به شرطی که روند راه اندازی این تعاونی‌ها در بروکراسی‌های اداری معمول گیر نکند تا جایی که دارندگان ایده‌های تعاونی روستایی از کارشان دلسرد شوند.
تعاونی‌ها ظرفیت‌های قابل توجهی می‌توانند در توسعه و رونق اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در جامعه داشته باشند اگر سازو کارهای مشخصی برای افزایش تعداد و زمینه‌های فعالیت آنها در جامعه مشخص شود بدون شک تعاونی‌ها به صرفه‌ترین راهبرد برای رفع چالش بیکاری می‌تواند باشد.
در حال حاضر تعاونی‌ها بیشتر در سطح جامعه روستایی بروز وظهور یافته‌اند و سهم زنان روستاهای آذربایجان غربی از آن، عضویت و فعالیت اقتصادی 3500 نفر از بانوان در صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی به گفته مسئولان است.
آذربایجان غربی در حال حاضر رتبه 17 بیکاری را در کشور به خود اختصاص داده است، بیکاری در بین افراد تحصیلکرده دانشگاهی به مراتب بیشتر است و شکی نیست که زنان درصد بیشتری از این سهم را به خود اختصاص می‌دهند. 
اما اشاعه تعاونی‌ها به ویژه در حوزه بانوان در سطح جامعه اعم از شهری و روستایی به نوبه خود باعث ایجاد اشتغال، بالارفتن سطح درآمد خانواده‌ها، ایجاد محیط های مناسب برای تدوام فعالیت‌های اجتماعی بانوان، کمک به توسعه اقتصاد کشور می‌شود از این رو به نطر می‌رسد اندکی حمایت مسئولان بتواند گره بسیاری از مشکلات کور حوزه اشتغال جامعه را برطرف کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید